Jak se měnil Facebook od vstupu na burzu

neděle, 02. června 2013, 09:11 Internet & Mobil MediaGuru

První rok na burze nebyl pro Facebook bezproblémový, ale postupně se tato sociální síť stává marketingově vyspělejším kanálem.

Nedávno Facebook „oslavil“ první výročí vstupu na burzu a o výsledcích burzovního působení této společnosti jsme psali jako o nakonec úspěšných. Meziroční tržby této sociální sítě vzrostly o 32 % na 1,09 miliardy dolarů. Firmě se také podařilo zaměření na mobilní zařízení, kam nyní až pětina všech výdajů na reklamu v rámci Facebooku. K takovému výsledku ale nepřišel Facebook ze dne na den, během svého ročního působení na burze postupně přidával nové funkce, upravoval stávající uživatelské prostředí a rozvíjel svou obchodní strategii. Během procesu vstupu na burzu připustil Mark Zuckerberg v registračním dopise určeném americké Komisi pro cenné papíry (SEC), že původně nebyl Facebook vytvořen s cílem stát se akciovou společností. Naopak měl plnit společenské poslání – udělat svět otevřenějším a propojenějším. Jako korporace má nyní Facebook tržní hodnotu více než 60 miliard dolarů, 5 tisíc zaměstnanců a přes miliardu uživatelů. Kromě nich je tak vedení společnosti nyní zodpovědno také akcionářům. Jak se tedy Facebook během roku na burze proměnil?

Upravený news feed

V březnu tohoto roku prošel velkou změnou proud novinek, který uživatel vidí na hlavní stránce Facebooku. Podle zástupců Facebooku bylo jejím cílem dát větší prostor netextovým novinkám, konkrétně tedy obrázkům (které se mohly zobrazovat až o polovinu větší než předtím) nebo různým odkazům a přizpůsobit také design news feedu pro prohlížení na mobilních zařízeních.Uživatelé si také mohli pohodlněji nastavit, z jakých zdrojů se jim mají novinky zobrazovat především. Zároveň ale také tato změna posloužila jako nový nástroj pro obchodní aktivity Facebooku, respektive pro firmy, které služby této sociální sítě využívají. V upraveném news feedu tak mohly nabýt na velikosti a četnosti také reklamy a sponzorované příspěvky.

Právě funkce „promování“ příspěvků patří mezi další novinku, kterou Facebook během svého působení na burze nabídl. Na rozdíl od běžných reklam (kterým patří sloupeček po pravé straně uživatelského rozhraní) se promované příspěvky zobrazí přímo v news feedu uživatelů, kterých se týká (například fanoušků určitých stránek nebo followerů) – byť s dodatkem, že jde o sponzorovaný příspěvek. Poplatek za promování příspěvku se pohybuje ve výši kolem 5-7 eur, záleží na tom, jak velkou skupinu uživatelů má zasáhnout. Blogger Jon Loomer tuto funkci otestoval na stránce s 5 tisíci fanoušky a zjistil, že promované příspěvky z této stránky měly přibližně o třetinu větší dosah než ty obvyklé. Promované příspěvky se tak mísí s těmi klasickými a z obchodního a marketingového hlediska tak dělají Facebook velmi zajímavým kanálem, jak jsme uvedli v předchozím článku.

Výnosná mobilní zařízení

Správným krokem po vstupu na burzu bylo také uvedení facebookové mobilní aplikace Mobile App Install Ads umožňující zadavatelům reklamy mimo jiné jejich lepší správu a cílení podle chování uživatelů. Ještě zajímavějším tento krok činí fakt, že reklamy na mobilních zařízeních jsou pro Facebook 2,5krát výnosnější než ty pro stolní PC. Kromě toho také množství „lajků“ vygenerovaných z každých 1000 zobrazení je při prohlížení na mobilech přibližně o třetinu vyšší.

Zdroj: Mashable.com

-jav-