YouTube v Česku: 5,1 milionu uživatelů měsíčně
Návštěvnost videoportálu YouTube v Česku meziročně vzrostla o 20 %. Aktuálně ho měsíčně navštíví 5,1 mil. uživatelů.

Video portál YouTube byl v lokalizované verzi na český trh uvedený v roce 2008. Od té doby svůj zásah zvyšuje. Podle posledních dat za letošní květen YouTube měsíčně navštíví 5,1 mil. českých uživatelů, což představuje 20% meziroční nárůst. Vyplývá to z průzkumu agentury TNS Aisa, podle kterého YouTube zasáhne 79 % české online populace. Zásah YouTube v online populaci Profil uživatelů YouTube Až 8 z 10 internetových uživatelů v Česku navštíví YouTube alespoň jednou měsíčně, uvádí dále výzkum TNS Aisa. Jde spíše o mladší generace ve věku 15–34 let, nicméně věková skupina 35–50 tvoří třetinu návštěvníků. Poměr uživatelů a uživatelek YouTube je genderově vyvážený, navštěvuje ho 52 % mužů a 48 % žen. YouTube diváci jsou většinou aktivní a pokročilí uživatelé internetu. Jsou také častějšími zákazníky internetových obchodů, nakupují online alespoň jednou měsíčně. Za měsíc uživatelé z Česka zhlédnou až 500 milionů videí. Struktura návštěvníků YouTube YouTube versus klasická televize YouTube začal svůj zásah srovnávat se zásahem klasické televize. Sledovanost televize je ale měřena elektronickým výzkumem sledovanosti. YouTube na základě dat, která má k dispozici, uvádí, že ve věkové skupině 15-54 se při srovnání s televizními kanály dostává v návštěvnosti nad hranici 70 % společně s TV Barrandov, Prima Cool a Nova Cinema. Zásah v mladší skupině 15-34 dosahuje podle YouTube 81 %, což má být druhý nejvyšší zásah po TV Nova. Z hlediska způsobu konzumace obsahu se však YouTube od televizních stanic liší. Vzhledem k tomu, že konkrétní obsah je uživatelům přístupný kdekoliv a kdykoliv, kdy mají zájem jej sledovat, YouTube má tzv. prime time pořád. Obsah konzumují nejen prostřednictvím obrazovek svého počítače, ale stále častěji také na mobilním telefonu nebo tabletu. Co se týče struktury obsahu, který uživatelé sledují, převládají zejména tzv. tematická videa. Uživatelé – odběratelé konkrétního YouTube kanálu – se vracejí pro sledování nových videí a epizod. Výrazný vliv má i doporučení přátel ze sociálních sítí (Google+, Facebook, Twitter), s nimiž je YouTube platforma velmi organicky propojená. Kampaň: tandem s klasickou TV pro posílení značky Podle českých a sedmi desítek dalších evropských průzkumů zaměřených na cross-mediální analýzu u větších značek funguje kampaň na YouTube velmi efektivně v tandemu s klasickou TV kampaní. Dokáže totiž přinést dodatečný zásah od 4–8 %, který už pomocí TV kampaně není možné doručit nebo pouze za cenu velmi vysokých dodatečných nákladů. Doporučovaný poměr investice do YouTube představuje cca 10–15 % TV rozpočtu (ve srovnání s TV za poloviční cenu za 1 % zásahu). YouTube a TV se doplňují v posílení atributů značky. TV přispívá nejsilněji k budování povědomí, YouTube podporuje zvažování koupě a náklonnost ke značce. Užitečnost tandemu YouTube s klasickou TV potvrzuje například kampaň značky Rexona z portfolia společnosti Unilever. Televize a YouTube společně zasáhly 86 %, přičemž YouTube doručil 20 % (dodatečný zásah YouTube k TV byl 4%) s přibližně 15% TV investice. Jeho cena je totiž přibližně 2x nižší za % bod zásahu (Cost per Reach Point) v porovnání s televizí. -kch-