Mediální trh potřebuje najít cestu, jak dál

pátek, 11. října 2013, 09:52 Internet & Mobil, Tisk, TV MediaGuru

Období transformace a hledání nové cesty podle zástupců médií charakterizuje současný mediální trh.

Současný mediální trh prochází změnou. Zda se média dostala na hranu, se ptala páteční konference „Život na hraně“.

Podle Jaromíra Soukupa, generálního ředitele Médea Group, Empresa Media a TV Barrandov, je byznys mediálních agentur odvislý od toho, jakým způsobem se daří médiím. „Byznys byl dobrý, marže byly vysoké, létalo se v concordech. Byl dobrý, když se dařilo médiím, ale marže se snižují, protože médiím se daří hůř. Vidíme, že většina tištěných médií se pohybuje ve ztrátě nebo blízko ztráty. Mediální agentury poskytují služby klientům, ne médiím. Klienti za své peníze chtějí dostat více služeb. Rozsah služeb mediálních agentur se bude rozšiřovat. S tradičními službami si ale mediální agentury nevystačí," řekl na úvod.

Jednou možností je podle jeho slov nacházet vedlejší zdroje příjmů v aktivitách, které nepatří do jádra aktivit médií, jako je například Blesk mobil vydavatelství Ringier. Druhou možnost pak představuje rozšíření nabídky media housů o další mediatypy. Internet je podle něj spíše doplňkem než nepřítelem tradičních médií, jak s ním však optimálně zacházet, zatím nikdo neví.

Svoji cestu si hledají i televizní média, řekl generální ředitel Nova Group Jan Andruško. „Atomizace probíhá na straně portfolia a technologií. Nova už není jen jeden TV kanál. Multiplatformní otázku prosazujeme několik let, diverzifikujeme se ve všech oborech. Je nutné být blíž ke klientům. GRP reklama se hodí na některé kampaně, ale klienti se chtějí přesunout jinam. V televizi se rozvíjí product placement a to je směr, kterým se velcí klienti dívají,” uvedl. „Díky tomu, že si většinu našich programů produkujeme sami, můžeme být velmi kreativní,“ dodal ředitel Novy.

Generální ředitel skupiny Prima Martin Konrád poukázal na fenomén více obrazovek, současný vývoj je podle něj zejména hledáním způsobu, jak televizní obsah úspěšně distribuovat dál. Zmínil, že show Vyvolení, kterou Prima aktuálně vysílá, dosahuje masivní návštěvnosti na internetu, který tak doplňuje televizi. Za perspektivní považuje videoreklamu. „Videoreklama je jedna z cest, jak umožnit přidaný zásah,” řekl Martin Konrád.

Libuše Šmuclerová, generální ředitelka vydavatelství Ringier Axel Springer CZ, upozornila na nutné období transformace, kterým musí projít všechna média, nejen ta česká. V současnosti tak všechna média hledají nový směr. „Chci, abychom byli multimediální dům. Podle mě rozdělení na tradiční a nová média již nefunguje,“ dodala. Změnu vyžaduje i přístup k inzerentům. „V Ringieru se snažíme vyjít inzerentům vstříc, ušít jim kampaně na míru, nikoli však ve smyslu PR článků či dobré vůle v rámci redakčního obsahu.“

Konference se měl zúčastnit i čerstvý majitel skupiny Mafra Andrej Babiš, z důvodu předvolební kampaně se ale z účasti omluvil.

Konferenci Život na hraně uspořádala v pátek společnost Empresa Media a její časopisy MarketingSalesMedia a Týden.

-kch-, -mav-