Výzkum: Lidem vadí, pokud politici vlastní média

pátek, 15. listopadu 2013, 15:14 Tisk, Výzkum MediaGuru

Politici by neměli vlastnit média. To je jeden ze závěrů nového výzkumu OMG Research.

Většina lidí nepovažuje za šťastné, když politik vlastní nějaké médium. Vyplynulo to z výzkumu OMG Research. 65 % lidí v rámci výzkumu uvedlo, že jim situace, kdy politik vlastní nějaké médium, vadí. Výzkum se dále zabýval vnímáním šéfa hnutí Andreje Babiše. Dvě třetiny respondentů vyjádřilo obavy, že Andrej Babiš bude zasahovat do obsahu médií, která vlastní (tj. především deníky MF Dnes a Lidové noviny). Obávají se toho zejména lidé s vyšším vzděláním a ti, kteří v letošních volbách volili stranu Svobodní a Piráti. Čtyři z deseti lidí se navíc domnívají, že se obsah deníků MF Dnes a Lidové noviny pod vlastnictvím Babiše změní.

Babiš je lidmi považován zejména za úspěšného podnikatele a šéfa, méně už za politika. „Babišovi se podařilo uspět s paradoxním konceptem politiky bez politiků. Natolik se od nich distancoval, že i po zvolení do politické funkce ho lidé za politika nepovažují,“ komentuje výsledky Magdalena Lásková z oddělení výzkumu OMG Research.

Čtvrtina lidí je navíc přesvědčena, že k výraznému úspěchu hnutí ANO v předčasných volbách přispělo to, že Babiš nedávno koupil mediální skupinu Mafra.

Hodnocení Babiše se výrazně liší v jednotlivých voličských skupinách: např. voliči ODS označují Babiše za „STBáka“ v 37 % případů. Tendenci zvolit takové označení mají lidé s vyšším vzděláním a spíše muži než ženy. Lidé nejsou schopni identifikovat, zda Babiš zastupuje pravé či levé politické spektrum.

Aféra ČSSD spojená se schůzkou v Lánech se promítla do momentálních voličských preferencí. Téměř třetina těch, kteří v uplynulých volbách volili stranu ČSSD, by totiž nyní zvolila jinou stranu nebo by k volbám vůbec nešla. Zklamání z neúspěchu lze také vyčíst z odpovědí těch, kteří ve volbách zvolili stranu Zelených. Pokud by se volby do Poslanecké sněmovny konaly nyní znovu, za svojí původní volbou by si stálo pouze 61% z nich.

OMG Research je výzkumné oddělení skupiny Omnicom Media Group. Výzkum volebního rozhodování voličů byl uskutečněn ve dnech 8.-12. listopadu 2013 na vzorku 500 respondentů metodou online dotazování (CAWI).

-mav-