Fotografie musí mít aspoň tři lajky, aby se mohla zpeněžit

úterý, 03. prosince 2013, 12:30 Internet & Mobil Kateřina Straková

Christian Toksvig z Getty Images přibližuje, jak si databanka v době sociálních médií vybírá fotografie.

Jak společnost Getty Images reaguje na explozi fotografií v digitální éře?

Na současnou situaci se díváme jako na příležitost. V Getty Images prodáváme především obsah, po kterém je nyní ze strany zákazníků více než kdy dřív obrovská poptávka. Tvůrci na to reagují přirozeně tak, že zvyšují jeho produkci. Naším úkolem je stát mezi nimi a propojovat je, učinit obrazový materiál dohledatelný a postarat se o ochranu autorských práv. Legislativní stránka věci je sice ta nudná část naší práce, ale nesmírně důležitá pro tvůrce.

Vedle toho jsme téměř všichni přítomni na sociálních sítích, kam nahráváme tisíce fotek, které může kdokoliv použít, případně zneužít pro komerční účely. Proto se snažíme najít způsob, jak nejlepší obsah dostat do naší databáze, kde umíme zajistit všechny legislativní a finanční záležitosti.

Hledáte tedy vhodný obrazový materiál přímo na sociálních sítích?

Původně jsme brali fotografie pouze od profesionálních fotografů, ale nyní je chceme přijímat od kohokoliv. Snažíme se obrazový materiál crowdsourcovat, ale samozřejmě to potřebujeme nějakým způsobem limitovat. Jen na Facebooku přibude každý den 350 milionů fotografií, z čehož se my snažíme vybrat ty nejlepší.

Jakým způsobem nejlepší fotografie vybíráte?

Nejprve dáme potenciálním fotografům zadání, co mají vyfotit. Nechceme, aby nám posílali vše, co mají, ale aby nafotili téma, které potřebujeme. Pak musí jejich fotografie dostat minimálně tři lajky od jiných uživatelů a teprve potom se jejich fotografiemi zabýváme a z nich vybíráme ty nejlepší.

Jste tímto způsobem na všech sociálních platformách?

Jsme aktivní na všech platformách. Původně jsme chtěli mobilní fotografie pouze po našich přispěvatelích, ale nyní se ptáme všech.

Jak můžete na sociálních médiích vůbec kontrolovat copyright?

Copyright vždy náleží tomu, kdo fotografii vytvořil. Problémy s porušením autorského práva nastávají ve chvíli, kdy fotografie někdo využije pro komerční účely bez svolení autora. Pokud vše jde tak, jak by mělo, vložíme vybranou autorovu fotografii do našeho prostředí, odkud si ji může kdokoliv za poplatek stáhnout a použít. Když to však udělá bez placení, máme mechanismy, které dokáží neautorizované použití odhalit. Ale pokud si autor svou fotografii vloží na svůj Instagram, odkud si ji někdo bez jeho vědomí stáhne, je pravda, že tady toho už mnoho nenaděláme.

Jakým způsobem můžete odhalit původ mnohokrát sdílené fotografie?

Sdílení je opravdu skvělá věc. Určitě není v našem zájmu sdílení zamezovat, naopak se ho snažíme podporovat. Pro nás je důležité původ fotografie zmapovat, abychom si byli jisti, že byla řádně zaplacena, buď tím, kdo ji sdílí, nebo platformou, na které je sdílena. Naším cílem je, aby ten, kdo je pod fotografií autorsky podepsán, dostal za své dílo zaplaceno. Je velmi důležité zdůraznit, že nechceme sdílení obsahu bránit, naopak, chceme, aby svět fotografie sdílel, jen k tomu potřebujeme vymyslet vhodný obchodní model.

Getty Images není jen fotobanka, ale profiluje se jako společnost tvořící obsah. Co je pro dobrý obsah potřeba?

Podle nás, nejlepší obsah tvoří obrazová sdělení, která dokáží vyjádřit myšlenku rychleji a lépe než text. Dobrý obsah je zejména o tvorbě takového sdělení, které lidé budou rádi sdílet.

Proč si myslíte, že je současná doba tak vizuální?

Myslím, že jsme byli vizuální vždy, jen jsme dřív neměli tolik příležitostí se vizuálně vyjadřovat. Před digitální érou byla tvorba vizuálního sdělení přece jen trochu komplikovaná. Museli jste nejdříve vytvořit snímek, pak ho nechat vyvolat a několik dní čekat. Nyní je to hned hotové, proto to tak milujeme.

Během prezentace na Forum Media jste řekl, že zatímco dříve jsme fotografie tvořili kvůli vzpomínkám, nyní je sdílíme. Co si myslíte, že přijde v budoucnu?

V minulosti jsme měli technologie na stole, nyní je nosíme s sebou v kapse a v budoucnu je budeme mít přímo před očima. Až budete dělat se mnou rozhovor v budoucnu, budete si v reálném čase scannovat můj profil na Instagramu nebo Facebooku, rozhlédnete se po místnosti a hned budete vědět, kde kdo stojí, jaká je jeho pracovní pozice a čemu se rád věnuje ve volném čase. Myslím si, že budoucí role fotografií bude spočívat v jejich poradenství a vylepšování situace v reálném čase. Teď to známe u stíhacích pilotů, kteří mají zaměřovací terč zabudovaný přímo v helmě, v budoucnu to přijde do každodenního života. Nejsem si jist, jestli to opravdu chci, ale je jasné, že se to již děje.

Christian Toksvig


Od roku 2011 působí jako viceprezident pro business development ve společnosti Getty Images. Předtím pracoval pro Metro International, kde byl zodpovědný za aktivity v Rusku a Asii. Předtím se podílel na vedení společnosti Northern & Shell, kde byl zodpovědný za rozjezd OK! Magazine.