Reality show letos bodují ve vyhledávání, méně ve sledovanosti

neděle, 29. prosince 2013, 11:38 Internet & Mobil MediaGuru

Předpokladem k zapojení se do online aktivit je možnost ztotožnit se s účastníky těchto pořadů.

Do patnáctky nejsledovanějších televizních pořadů letošního podzimu 2013 se z pořadů typu reality show dostala jen soutěž StarDance. Chybějí VyVolení, Česko Slovensko má talent nebo také Výměna manželek. „Vyvolení“ se ale podle statistik Google Zeitgeist stali nejmódnějším slovem internetového vyhledávání letošního roku. Desáté místo žebříčku pro změnu obsadila „Superstar 2013.“

Kategorie skokanů se zaměřila právě na slova, jež zaznamenala největší meziroční nárůst. Celkově nejvyhledávanější na českém internetu byla klíčová slova „Facebook“ a „YouTube“. Oblibu formátu reality show mezi online uživateli dokládají také americké statistiky vyhledávače Bing od společnosti Microsoft. V žebříčku letošních deseti nejčastěji vyhledávaných pořadů tvoří pořady tohoto typu polovinu. Na druhém místě po The Big Bang Theory (Teorie velkého třesku) se umístila pěvecká soutěž American Idol, která je předobrazem série Česko hledá SuperStar. Z dalších pořadů známých nakonec také v České republice lze dále zmínit Dancing with the Stars (formát taneční soutěže StarDance) a reality show Big Brother, přímého konkurenta první řady VyVolených na českých obrazovkách v roce 2005.

Největší meziroční nárůst vyhledávaných slov

1. Vyvolení

2. Karel Schwarzenberg

3. Volby 2013

4. MS hokej 2013

5. Google Play

6. Velikonoce 2013

7. Miloš Zeman

8. Iveta Bartošová

9. ČT sport

10. Superstar 2013

„Internetový“ (tj. podle údajů vyhledávače Google) zájem o letošní VyVolené kulminoval hned v prvních dvou týdnech po zahájení vysílání, naopak v případě SuperStar ročníku 2013 tomu bylo až během červnového finále soutěže. Zajímavé jsou rovněž geografické statistiky: VyVolené nejvíce „googlovali“ obyvatelé Karlovarského kraje, zatímco nejméně v Praze, kde byl zájem v porovnání se západem ČR sotva desetinový. Konzumace reality show tedy nemusí vynikat v žebřících sledovanosti, ovšem diváci těchto pořadů mají tendence se s jejich obsahy identifikovat, jak potvrzují závěry studie s názvem Audience Activity and Reality Television: Identification, Online Activity, and Satisfaction

Je třeba zmínit, že do vyhledávání související s „Vyvolenými“ patřilo mimo jiné „nikol vyvoleni“. Soutěžící Nikol sice v soutěži neuspěla, na stránky bulváru ale prorazila díky tomu, že se studem neváhala odhodit i své oblečení. Identifikace tak automaticky neznamená pozitivní ztotožnění se s konkrétními postavami, ale spíše vnímání reality show a jejích účastníků jako něco „reálného“ a autentického, k čemu lze vztahovat ať už pozitivní, nebo negativní emoce. Vyumělkovanost prostředí a situací respondentům studie nevadila, podstatné bylo, že vidí „skutečné“ lidi prožívat své životy.

Noví hrdinové?

Nikol z Vyvolených tak nemusí být hvězda, dokonalá kráska, ani ničí hrdinka, pro její zajímavost dost možná stačí už jenom to, že je to člověk neváhající se více či méně obrazně řečeno odhalit a beze studu projevit. Online aktivity (vyhledávání informací, diskuze pod články, hlasování atd.) diváků těchto show také můžou pramenit z negativních emocí, zhnusení či nesympatií a z touhy zanadávat si. I to vlastně odpovídá formátu reality show, ve „skutečném“ životě si také nejsou všichni lidé sympatičtí, o to více se pak daří pomluvám. Podstatné je, že spolu dohromady vytvářejí kontext a částečně i onu „realitu“ jako takovou. Polovina z téměř 500 účastníků studie se ale nikdy nezapojila do online aktivit spojených s konkrétní reality show, mezi motivy k jejich sledování totiž patří i zábavnost pořadu, prostý voyeurismus nebo únik z běžných starostí.

Nejběžnějším důvodem ke sledování reality show ale byla pro respondenty studie možnost sledovat lidi, jako jsou oni. Tím se mohli dozvědět něco nového o lidech a situacích, které vnímají jako jim srozumitelné, a tedy lépe poznat svět kolem sebe. Právě tento přístup k vysílání potom nejčastěji zavede diváky za „svým“ pořadem také na internet.

-jav-