Co pro eXtra.cz znamenají hodnoty pravdy a krásy

středa, 16. dubna 2014, 11:01 TV MediaGuru

Bulvár nelže, je skutečnější než skutečnost, tvrdí v dokumentu Dělníci bulváru Pavel Novotný.

„Bulvár nelže. Bulvár nafukuje, přikresluje, ale nikdy nelže,“ tvrdí šéfredaktor webu eXtra.cz Pavel Novotný. Tento „protekční spratek“, jak sám sebe nazývá, je také jednou z dvou hlavních postav v autorském dokumentu Víta Klusáka s názvem Dělníci bulváru. Dokument, který měl předpremiéru v pražském kině Aero a ve středu 16. dubna jej odvysílá od 20 hodin ČT2, konfrontuje kromě Pavla Novotného také jednu z redaktorek Extra.cz Olgu Path Štiplovou, a to s podobným drobnohledem, jakému podrobují celebrity oni sami.

Podle Novotného je pravda nejatraktivnější hodnotou bulváru. „Pravda je to, co lidi vždycky nejvíc šokuje,“ říká Novotný do kamery a svůj bulvární článek o olympijské medailistce Martině Sáblíkové obhajuje jako „objektivní pravdu“. Bulvár v Novotného podání nelže, ale je skutečnější než skutečnost, slovy Jeana Baudrillarda hyperreálný. Extra.cz podle něj píše de facto jenom to, všichni čekají, co tuší, že by mohlo být skutečné, a tím i své čtenáře baví. V tomto smyslu je Novotný skutečným „dělníkem bulváru“ sloužící mase čtenářů; především jejich fantaziím a zažitým představám. Může si dovolit psát on-line reportáž z koncertu Ivety Bartošové, aniž by byl v koncertním sálu (kostele) přítomen, protože je mu jasné, že jeho čtenáře stejně nezajímá pěvecký výkon Bartošové, ale potenciální bitka mezi Zdeňkem Macurou a Josefem Rychtářem.

Také články o psech, Romech, Facebooku a pedofilech vykazují výrazně vyšší čtenost. Když bílý Čech zmlátí Roma, zpráva není pro eXtra.cz zajímavá. Je-li tomu naopak, a to etnickou příslušnost pachatele Novotný pouze opatrně naznačí, stane se z tématu senzace vzbuzující vášně. Řečeno podle Novotného logiky, bulvár „pouze“ využívá již existující významy a touhy společnosti.

Právě rezignaci na snahu „pozvednout“ své čtenáře a udržování společenského statu quo se snaží Vít Klusák explicitně Novotnému vytknout. Proto jde o „autorský dokument“, Vít Klusák není neviditelnou postavou za oponou. Novotný si především užívá profesní úspěch i moc nad celebritami lačnícími po slávě, Olga Path Štiplová se snaží na večírcích slavných osobností hledat krásu a prvek náhody stojící za zaznamenání, i kdyby taková krása neměla mít jinou podobu než poprsí finalistky soutěže České Miss. Oba přístupy by měly ilustrovat určitý odstup od role, o které obě postavy alespoň podvědomě vědí, že nejde udržovat dlouhodobě. Jak napsal Kamil Fila ve své recenzi pro časopis Respekt, režisér však namísto králů manipulace objevuje smutné figury sežrané vlastním povoláním, lehce přiopilé pocitem vlastní důležitosti.

Součástí předpremiéry byla i projekce dalšího filmu z cyklu Český žurnál s názvem „Obnažený národ“ rozkrývající nikoliv české stereotypy, ale pro změnu stereotypy o Češích jezdících do Chorvatska. Rekreanti na své celebrity a seriály nezapomínají ani na zahraniční dovolené – v Neptun Klubu pro české turisty na dalmátském pobřeží si Dana Morávková mohla převzít „Oscara“ za své herecké výkony v seriálech Ordinace v růžové zahradě a Velmi křehké vztahy.

Dělníky bulváru odvysílá program ČT2 ve středu 16. 4. od 20:00. „Obnažený národ“ zakončí celý dokumentární cyklus 5. 5. V rámci cyklu Česká televize dále uvede film Karla Žaluda „Já, horník!“ o sociální situaci horníků na Ostravsku (30. 4.), snímek „Gadžo“ Tomáše Kratochvíla ze života v romském ghettu (23. 4) a „Zločin pana Chytila“ o kauze Opencard ve filmovém zpracování Ivo Bystřičana (4. 5.).

Filmy Gadžo, Dělníci bulváru a Obnažený národ se budou promítat také na festivalu Finále Plzeň konaném ve dnech  27. 4. - 3. 5. 2014.

-jav-