Online formáty: Nejvíc se v Česku kliká na leaderboard

čtvrtek, 03. dubna 2014, 10:46 Internet & Mobil MediaGuru

Nejpoužívanějším online formátem na českém trhu je square, jeho používání ale klesá.

Square je stále nejpoužívanějším klasickým bannerem na českém trhu, ačkoliv jeho využití kleslo od roku 2012 o 10 procentních bodů. Používá jej téměř třetina reklamních kampaní měřených společností Gemius na českém trhu. Square je specifikem českého a slovenského trhu, nelze jej najít v žebříčku nejpoužívanějších reklamních formátů v jiných zkoumaných státech.

Mezi tři nejpoužívanější klasické reklamní formáty na českém trhu patří square (300x300), double skyscraper (300x600) a rectangle (300x250). Square je součástí téměř 30 % kampaní měřených společností Gemius na českém trhu, podíl generovaných impresí je ale poměrně nízký: dosahuje necelých 7 %. Double skyscraper se vyskytuje téměř ve čtvrtině analyzovaných kampaní, generuje však dvakrát více impresí než square.

Top 5 bannerů používaných v kampaních na českém trhu

Oba formáty patřily mezi nejpoužívanější bannery už v roce 2012, nicméně jejich podíl v kampaních byl v té době mnohem vyšší a dosahoval hodnot kolem 40 %. Rectangle je součástí 16 % kampaní v Česku a podíl generovaných impresí činí téměř 7 %.

„Square je nejpoužívanějším formátem pravděpodobně proto, že většina vydavatelů – malých a středních – jej nabízí hned na začátku svého působení a zanechává jej ve svém portfoliu i později. Tento banner si oblíbily také agentury, které se ho snaží zařadit do většiny kampaní alespoň na jednom umístění. Lepších výsledků v počtu zobrazení však dosahuje formát double skyscraper, pravděpodobně díky tomu, že se často umísťuje na viditelnějších místech (hned na začátku stránky) a také ve formě sticky (drží se stránky i po přesunutí kurzoru),“ říká Radoslav Kapraň, specialista v oblasti online reklamy společnosti Gemius.

Největší míry proklikovosti (CTR) naopak dosahuje na českém trhu leaderboard 998x200.

Bannery s nejvyšší průměrnou mírou prokliku v ČR

Zdroj: Gemius, IV-XI/2013

Data pocházejí ze studie GemiusAdMonitor, která analyzuje 11 trhů střední a východní Evropy.

-mav-