Petr Nečas: Česká média nikdy nebyla hlídacími psy

úterý, 15. dubna 2014, 17:33 Tisk, TV MediaGuru

Na Právnické fakultě proběhla diskuse o koncentraci médií, mj. za účasti expremiéra Petra Nečase.

Bývalý premiér Petr Nečas si nemyslí, že by v českém prostředí existovala seriózní média. Řekl to na diskusi o koncentraci mediální moci, pořádanou spolkem českých právníků Všehrd. Česká média se podle bývalého premiéra dělí na „tvrdý a měkký bulvár“ s výjimkou „ostrůvků pozitivní deviace“. „Česká média nikdy nebyla hlídacími psy demokracie,“ řekl posluchačům diskuse Petr Nečas. Ze současné oligarchizace českých médií překvapen není, v českém prostředí údajně nejde o nic nového. „Pokusy jsou dlouhodobého charakteru. Snaha propojit podnikatelskou, politickou a mediální divizi tu byly, jsou a budou,“ zmínil Nečas, který se domnívá, že česká média procházejí procesem „názorové monolitizace”, což je údajně dáno určitou mírou stádnosti českých novinářů, snižováním počtu vlastníků a celkovou bulvarizací médií. Za politicky účelové články označil i nedávnou kauzu, kterou otevřel deník MF Dnes ohledně privatizace OKD. „Můžu vás ujistit, že nezazněl žádný nový fakt, byly to všechno recykláty," řekl.

Bývalá moderátorka ČT Daniela Drtinová označila koncentraci moci českých médií za nový jev. Nejvíc se přitom obává toho, že se zájmové politické a obchodní skupiny koncentrují a realizují přes velmi sofistikovaný systém i ve veřejnoprávním médiu. „Děje se to netransparentně a nepřímo,“ řekla Drtinová, která považuje za rizikové napojení vlivových a lobbistických agentur na Českou televizi. To je podle ní závažnější, než když si Andrej Babiš koupí noviny.

Šéfredaktor časopisu Týden Jaroslav Plesl zásadní koncentraci moci českých médií nevidí, trh se bude podle jeho názoru dále zmenšovat. Distribuce vlivu tištěných médií je ve srovnání s televizí velmi nízká, naznačil Plesl. „Vliv Andreje Babiše v médiích nevidím jako extrémně silný,“ řekl v narážce na výši prodaných nákladů deníků MF Dnes a Lidové noviny ve srovnání s deníky Blesk a Aha! vydavatelství Ringier Axel Springer CZ. „Nevíme ani, kdo je majitelem Ringieru,“ uvedl s tím, že pluralita informací je v českých médiích díky sociálním sítím, internetu a dalším kanálům zajištěna.

Komentátor Hospodářských novin Jindřich Šídlo se domnívá, že role médií a novinářů se v Česku přeceňuje. „Miloš Zeman by se nikdy nemohl stát prezidentem,“ zmínil Šídlo v reakci na postoje médií v prezidentské volbě. Podle Šídla přinesli němečtí vydavatelé, hlavní mediální vlastníci na českém trhu po roce 1989, novou vydavatelskou kulturu, která se celkem osvědčila. Zlom podle jeho názoru nastal s nástupem ekonomické krize v roce 2008.

Právník Aleš Rozehnal na úvod připomněl, že média hrají klíčovou roli ve formování postojů a názorů veřejnosti, mají politický vliv a určují, o jakých tématech se ve veřejnosti mluví. „Veřejnost má právo na svobodný mediální systém, který je esenciální nutností funkční demokracie, bez něj neexistuje svobodná debata,“ zmínil Rozehnal.  Za podstatné považuje, že média nejsou jen jedním ze soutěžitelů na trhu, ale že mají společenskou funkci. O svobodných médiích lze uvažovat nejen jako o médiích osvobozených od vlivu vlády, ale také od vlivu vlastníků. „Vlastnictví médií a jejich společenská funkce je permanentním zdrojem napětí. Jedním z hlavních problémů médií je i to, zda budou sloužit partikulárním zájmům svých vlastníků,“ řekl Rozehnal.

-mav-