Programatický nákup se bude rozrůstat o další kanály

pátek, 14. listopadu 2014, 10:45 Internet & Mobil MediaGuru

Český trh RTB reklamy je podle Roberta Webstera ze společnosti Crimtan překvapivě rozvinutý.

Za překvapivě rozvinutý označuje český trh RTB reklamy (real-time-bidding, aukce online reklamy v reálném čase) Robert Webster, produktový ředitel technologické společnosti Crimtan, která spravuje data a operuje na internetovém reklamním trhu. Uvedl to v rozhovoru pro MediaGuru.cz s tím, že je to převážně strana provozovatelů online médií (publisherů), která RTB v Česku táhne.

„Mezi jednotlivými trhy jsou značné rozdíly v postavení publisherů a agentur, ve stupni vývoje RTB reklamy, v penetraci mobilních zařízení, v adopci měření či v edukaci klientů. Například Británii značně dominují agentury, ale na českém trhu jsou to spíš publisheři. Strana nabídky je tady v RTB rozvinutější než strana poptávky,“ popsal Webster své zkušenosti s českým trhem.

Uvedenou situaci na českém trhu považuje za zajímavou z toho pohledu, že strana poptávky má v RTB obvykle snazší přístup k datům než strana nabídky. „Na straně klientů je několik, kteří mají povědomí o RTB a několik dalších, kteří k tomu směřují. Pro většinu z nich je ale RTB neznámým pojmem,“ popisuje dále. Celkový vývoj RTB přesto považuje v Česku za povzbudivý.

Crimtan spolupracuje v Česku na straně poptávky především s agenturami, registruje ale i několik přímých klientů. „Jde převážně o klienty ze segmentu rychloobrátkového zboží, pojišťovnictví, energetiky či e-shopů.“

Odhadovat výši investic, které jsou na českém trhu do RTB směřovány, je podle Webstera velmi obtížné. Trh víc táhnou publisheři, kteří se do RTB stále přidávají. „Konkrétně naše společnost zaznamenává meziroční 100% nárůst, což je pro náš velmi povzbudivé,“ uvedl Webster.

Pro RTB je klíčový technologický vývoj a přístup k datům více než v prodeji mimo RTB. Vydavatelé mají podle Webstera dvě možnosti: buď prodávat své prémiové plochy mimo RTB, anebo se připojit k trhu RTB a mít přístup k datům. „Myslím si, že v budoucnu se stane to, že část trhu s daty bude pokročilejší a strana bez dat konverguje za pomoci private marketplaces,“ odhaduje. „Již dnes evidujeme zvýšenou poptávku po kampaních s nestandardním cílením jako je například cílení na aktuální počasí, polohu uživatelů a další; a to bez dat jde velice těžko.“ Crimtan proto pro kampaně, které spravuje, dodává vlastní data.

Programatický nákup se podle odhadu firmy bude rozšiřovat i na další kanály. „Klienty především zajímá, jakou hodnotu má jejich kampaň, kde ji mohou nakoupit a jak ji mohou nakoupit. Teď je trendem především desktop a mobil, ale do budoucna to bude víc video, outdoor, televize a další kanály. Bude proto žádoucí mít data pro všechny kanály v programatickém nákupu,“ uzavírá Webster.

-mav-