Economia vydá magazín Ego, spustí Aktuálně.tv

pondělí, 09. února 2015, 15:45 Internet & Mobil, Tisk Martina Vojtěchovská

Rozvoj HN na webu, změny v magazínech či start Aktuálně.tv plánuje Economia, říká Vladimír Piskáček.

Rok 2014 byl v Economii z pohledu tvorby obsahu věnován především integraci newsroomu, následované změnou struktury tištěných Hospodářských novin, zavedením paywallu na serveru HN (iHnedu) a zároveň vstupu mezi producenty videoobsahu spuštěním televize DVTV. Jak na loňské kroky navážete v letošním roce?

Letos je to samozřejmě o dalším rozvoji HN na webu. Noviny musí důsledně sledovat digital first strategii, proto ještě v těchto dnech připravujeme určitou změnu procesů v rámci výroby obsahu, více se zaměříme však i na rozšíření záběru Aktuálně. Neplánujeme jeden velký třesk, jeden relaunch, ale sérii několika postupných kroků. S tím souvisí i další rozvoj videoobsahu, jehož obliba u nás stále roste. Už za několik dní proto spustíme Aktualne.tv, videohub, na kterém se bude koncentrovat veškerá videoprodukce Economie. Od DVTV, po pořady o módě, jídle, automobilech, digitálních novinkách, nebo denní komentáře našich analytiků a komentátorů. Novinky budou i v tištěné oblasti, týkat se budou jak magazínů, tak odborných periodik, jako je například Marketing & Media.

Tištěné Hospodářské noviny se v loňském roce změnily, když přešly na jednosešitové vydání a upravily strukturu rubrik a řazení informací. Už loni jste naznačovali, že můžou přijít další změny, například v úpravě formátu nebo barevnosti papíru. Může k tomu dojít letos?

Jsem proti tomu, aby produkty byly rigidní, ale změny musejí být smysluplné. Pokud bychom se pouštěli do další změny tištěných HN, musíme mít k tomu důvod. To znamená, musí to být přínosné pro naše čtenáře a čtenářům to musí vyhovovat. Možností, kterou bych třeba já osobně preferoval, je zmenšení formátu novin, aby byly komfortnější ke čtení. Líbilo by se mi je odlišit například lososovým papírem. Musíme být ale přesvědčení, že změny jsou smysluplné. Bavíme se o nejrůznějších variantách, jak jít dál a letos je budeme zkoumat. To mimo jiné znamená, že se budeme ptát našich čtenářů. Ale není to nic, co by nás teď prioritně trápilo. Naše hlavní téma je především v digitální oblasti – Aktualne.cz i Hospodářské noviny na webu a v aplikacích se musejí dál vyvíjet.

Na konci září jste zavedli placenou bránu pro obsah na serveru Hospodářských novin. Uživatelé mají platit po vyčerpání zhruba deseti článků zdarma. Neuvažujete o zpřísnění tohoto limitu?

Zatím sbíráme data, od zavedení digitálního předplatného uběhly jen čtyři měsíce. Samozřejmě, že se bavíme, jak dál. Máme zdánlivě protichůdné cíle, kterých se musíme držet: Nechceme ztratit návštěvnost, ale potom nemůžeme být tak striktní v objemu zpoplatněného obsahu, jak bychom chtěli. Na druhé straně, musíme být schopni čtenáře přesvědčit, že stojí za to si nás na webu předplácet.

Neukazuje se z prozatímního fungování placeného obsahu na internetu, že by docházelo ke kanibalizaci tištěných HN u čtenářů, kteří nejsou pravidelnými a častými čtenáři deníku?

Taková možnost bude asi vždycky, počítali jsme s tím. Z dat zatím vidíme dvě překvapující pozitivní zjištění. Za prvé velké množství čtenářů, kteří obnovují tištěné noviny, si přikupuje i vstup na web. Teď je důležité období pro obnovu předplatného. Ukazuje se, že přístup na web chápou jako benefit a jsou ochotní za něj zaplatit. Předplatitelé si kupují jistotu, že kdykoli budou chtít, můžou jít na internet, ale na druhou stranu vnímají jinou roli papírových novin. Obsah je utříděný podle důležitosti a dalších kritérií. To je pro mě komplementární role paywallu a tištěných novin. Proto se zatím neukazuje, že by nám ubývali čtenáři tištěných HN kvůli tomu, že jsme zavedli paywall a dali obsah i na web.

Poslední čísla, která jste uváděli, hovoří asi o jedné tisícovce uživatelů, kteří si digitální HN předplatili vedle 4,5 tisíce předplatitelů.

Uvidíme, jak se budou vyvíjet další měsíce. Zatím je dobrá zpětná vazba, že výstřel nebyl úplně vedle. Předplatné webu už zaplatilo přes pět tisíc lidí. Výrazná většina si ho přikoupila k tištěným novinám, já doufám, že se nám postupně podaří přesvědčit i ty, kteří sledují jen web. Ale abychom toho dosáhli, čeká nás ještě hodně práce.

Konkurenční MF Dnes přišla v druhé polovině loňského roku s novým konceptem vkládaného magazínu k novinám ve všech dnech, ve kterých deník vychází. Uvažujete v případě HN o nějakém protikroku?

To, co dělá konkurence, určitě sledujeme, ale reagujeme hlavně na poptávku od našich čtenářů. A v této souvislosti jsme přesvědčení o tom, že by ocenili nabídku velmi kvalitního magazínu, který by byl příjemným čtením na víkend. Magazín Víkend, který je součástí pátečních novin, jsme v uplynulém roce obsahově změnili, ale i pod dojmem současné inflace magazínů na trhu jsme se rozhodli jít ještě dál. Přineseme úplně nový titul. Cílem je kvalitní magazínové čtení na kvalitnějším papíře, se silnějším týmem, větším rozsahem. A pod jiným názvem.

Jakým?

I vzhledem ke konceptu, který je postaven na osobnosti čtenáře i lidí, o kterých píšeme, jsme se rozhodli pro Ego. Latinské zájmeno já, bude provázet celý časopis. Budeme se snažit čtenáře inspirovat v oblastech, které ho zajímají a přineseme mu i velmi kvalitní žurnalistiku. A doufám i překvapivá témata.

Ovlivnilo by to magazín Proč ne?!

Proč ne je úspěšný magazín a u něj v tištěné verzi teď není důvod cokoli měnit.

A In magazín?

Vzhledem k tomu, že cestování a cestovatelská témata budou součástí nového magazínu, přestaneme ho vydávat. Zdroje a energii, kterou jsme do výroby magazínů In a Víkend vkládali, soustředíme do nového titulu.

Server Hospodářských novin je od loňského roku zpoplatněn, Aktuálně.cz je naopak zdarma. Platí, že chcete Aktuálně.cz dál rozvíjet jako neplacený zdroj informací?

Zatím to platí. Zcela upřímně ale říkám, že není jednoduché v jednom neswroomu vyrábět obsah, který je placený, a na druhé straně obsah, který je zdarma, ale má také svoji kvalitu. Není jednoduché informace třídit. Samozřejmě, že nejjednodušší by bylo veškerý obsah zpoplatnit. Obchodně to však je nyní nereálné a ani čtenáři v Česku na to nejsou připraveni.

Je to otázka času, nebo je možnost zpoplatnění dalších online titulů z vašeho portfolia na dlouhou dobu mrtvé téma?

Neřekl bych, že je to mrtvé téma. Spíš využijeme toho, že velký zpravodajský server už zpoplatněný máme. Teď je naše volba, jaký typ obsahu kam přijde.

Jak se má Aktuálně.cz změnit?

O konkrétních změnách se nyní uvnitř detailně bavíme, jasné je, že bude ještě více než dosud stavět na rychlosti, s jakou přináší informace a šíři témat, které bude pokrývat. Na jeho produkci se může podílet celý newsroom. Jsem přesvědčený, že newsroom má velkou sílu a pokud budeme schopní tu sílu maximálně využít, tak je to pro nás velký benefit. Čtenář od nás očekává, že se dozví kvalitní, srozumitelné, možná i zábavné informace v různých žánrech. Nejsem přesvědčený o tom, že očekává, že to bude – až na určité výjimky – od konkrétního novináře. Čtenáře zajímá kvalitní obsah, proto se i na produkci Aktuálně budou podílet novináři z celého newsroomu.

Mění se tedy ve smyslu být masovějším webem a pokrývat širší spektrum témat?

Ano, tematicky se rozkročuje. Nabídka témat se rozšiřuje. Nepůjde jen o zaměření se na investigaci. Zároveň jde o to, aby web sledoval svůj název a byl aktuální a rychlý.

Aktuálně není zatím úplně zapojeno do newsroomu Economie?

Zapojené je, ale spolupráce napříč tituly může jít ještě dál. Pomůže nám s tím Jiří Kubík, který jako šéfredaktor sdíleného obsahu bude ve spolupráci s ostatními hledat možnosti, jak produkci newsroomu co nejlépe využít. Ze strukturálních změn je tato pro letošní rok tou největší.

Jak dlouho to může trvat?

Jsme už daleko, ale je to proces. Ten se dá nastavit, případně vylepšovat, ale nemá přesně ohraničený konec. Je to o vůli lidí.

Kdy se Aktuálně změní?

Aktuálně.cz se teď daří zvyšovat návštěvnost, což je důležité. Očekávám, že dál poroste. Změna designu je sice viditelná věc navenek, ale pro nás to není nejpodstatnější. Proměna už postupně probíhá ve výběru témat, v širším zapojování videoobsahu. V průběhu roku však samozřejmě přijdou i vizuální změny.

Jakou bude mít videohub na webu Aktuálně.cz podobu?

Video je jednou z našich letošních priorit. Od loňského roku nabízíme DVTV. Postupně se newsroom zapojuje i do výroby původních videí, ať jde o oborové tematické pořady, nebo o rychlou reflexi denního dění. Video hub bude stránka Aktualne.tv, která videa zastřeší. Nová videa se budou objevovat jak denně stejně jako DVTV, tak s delší až týdenní periodicitou. Půjde o komentáře, témata jako bydlení, cestování, zdraví, reality, auto, fashion.  Na zahraničních tématech spolupracujeme se Svobodnou Evropou, například na vědě s Akademií věd. Videa budeme připravovat i na klientské bázi a vyrábět na klíč.

Kdo je připravuje?

Na části obsahu se podílí celý newsroom. Výrobu zajišťuje malý tým lidí pod supervizí Milana Šímy. Nejdeme ale cestou maximalizace počtu přehrání za každou cenu, nechceme jen bezhlavě přebírat videa z Youtube, protože to mimo jiné ani nemá obchodní potenciál a není to nic, čím se může naše vydavatelství profilovat. Naším úkolem je vyrábět původní obsah, který bude diváky bavit, ale zároveň bude zapadat do strategie mediálního domu soustředícího se na kvalitní obsah.

Kdy se jednotná video stránka na Aktuálně objeví?

Start Aktualne.tv je v pondělí 16. února.

Vladimír Piskáček, ředitel redakcí Economia

Svou profesní dráhu zahájil ve zpravodajské agentuře ČIA, odkud přešel do týdeníku Euro a později do deníku Hospodářské noviny. V roce 2007 byl spoluautorem projektu nového ekonomického deníku E15, v němž tři roky působil jako zástupce šéfredaktora. Poté vedl jako zástupce šéfredaktora ekonomickou sekci Lidových novin. Ředitelem redakcí společnosti Economia je od září 2013.