Placený obsah se osvědčil, chystáme další novinky

středa, 11. února 2015, 07:20 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Většina z platících čtenářů Digizone.cz předplatné obnovuje, říká ředitel médií Internet Info Aleš Miklík.

Už je to rok a půl, co jste se rozhodli pro zpoplatnění části obsahu na serveru Digizone.cz. Co vám to období, po které se snažíte obsah prodávat, ukázalo?

Zpoplatnění Digizone.cz jsme chápali jako pilotní projekt. Předpokládali jsme, že budeme hlavně zkoušet. V pozitivním smyslu jsme se trochu spletli v tom, jak se lidi k placení postaví. Sice jsme se trefili v odhadu zájmu firem, ale podcenili jsme zájem jednotlivců, kteří nám dali najevo, že za obsah jsou ochotní platit, pokud ho pro ně nachystáme. Věděli jsme, že pro část čtenářů jsou zajímavější spíš spotřebitelská nebo technicky orientovaná témata a že ti se do prémiového obsahu nezapojí. Pro tuto část je připravený obsah, který je zdarma a který stále tvoří větší část obsahové nabídky. Ukázalo se, že to docela funguje.

Loni  jste přišli se speciální zvýhodněnou nabídkou právě pro osobní předplatné. Osvědčila se?

Speciální nabídku jsme zavedli v létě. Připravili jsme ceník, balíček předplatného a upravili jsme obsah. Začali jsme např. připravovat víc přehledů o zařízeních pro příjem. Lidé o to projevili zájem, nechali jsme tedy původně speciální nabídku jako součást ceníku. Jako rozhodující vnímáme to, že po roce a půl většina našich platících čtenářů předplatné obnovuje – jak u firem, tak u jednotlivců (těch, kterým předplatné stihlo vypršet). Z víc než stovky předplatitelů jen šest předplatitelů neobnovilo. To je pro nás úspěch a jsme rádi za to, že předplatné obnovují jak velké firmy s nejvyššími cenami, tak i jednotlivci, kteří si platí kvartální odběr.

Jste spokojení, kam jste se za rok a půl s placeným obsahem na internetu dostali? Kdybyste stáli znovu na startovní čáře a řekli si, že půjdete do placeného obsahu, šli byste stejnou cestou?

Asi bychom od začátku šli trochu jinou cestou, především s myšlenkou na fyzické osoby. Připravili bychom jim od začátku jiný obsah a cenovou nabídku. Ta zkušenost ale byla důležitá, poučili jsme se a ukázalo nám to směr, kterým máme jít.

Je reálné, že se do budoucna může počet předplatitelů zvyšovat, nebo už jde o uzavřený okruh platících čtenářů?

Na stropě ještě nejsme. Sice jsme obsáhli část mediálního trhu z hlediska právnických osob, ale u fyzických osob můžeme růst mnohem víc. Věřím, že se nám to podaří, proto chystáme novinky v obsahu i bonusy pro předplatitele.

Předpokládáte tedy, že by individuální předplatné táhlo do budoucna placený obsah?

Zatím to tak nevypadá. Firemní předplatné zatím tvoří většinu z celkového podílu předplatných (64 %), osobní předplatné teď představuje necelou pětinu.

Budete měnit i ceník?

Ne, rozhodně ne. Cenu nechceme zvyšovat. Možná připravíme speciální akci, která by mohla motivovat další čtenáře k vyzkoušení předplatného.

Rozhodli jste se zpoplatnit nástavbový obsah. Chcete jít touto cestou dál, nebo uvažujete o „tvrdším“ zpoplatnění?

Zatím nechceme jít cestou nějakého většího zavírání. Spíš naopak chceme přidávat další témata, další množství obsahu. Máme v plánu balíčky obsahu v podobě ucelenějšího pohledu na vývoj trhu, který obdrží předplatitelé, ale zároveň si je bude moci pořídit kdokoliv. Třeba zjistí, že je to důvod, proč by si měl pořídit předplatné.

V současnosti zpoplatňujete asi třetinu nabízeného obsahu. Je možné, že byste strukturu placeného a neplaceného obsahu měnili?

Pokud bychom strukturu měnili, tak spíš ve prospěch prémiového obsahu, který bychom ale nechtěli zaplatit navíc. Určitý obsah nechceme zpoplatňovat vůbec. Pro nás je teď prioritou zaměřit se na vylepšování prémiového obsahu.

Počet page views klesl po zpoplatnění asi o třetinu. Pocítili jste to na reklamních příjmech?

Počet page views klesl způsobem, který jsme předvídali. Odpovídá to poměru obsahu zdarma a obsahu zpoplatněného. Na reklamě jsme toto snížení nepocítili, protože web jsme zpoplatnili v době, kdy se reklama na Digizone.cz už tolik neprodávala na objemový výkon. Počet uživatelů zůstal po zpoplatnění více méně stejný.

Uvažujete o placeném obsahu i pro další servery společnosti Internet Info?

Přímé zpoplatnění zatím u dalších webů neplánujeme. Rádi bychom přinesli něco navíc, za co bychom si mohli říct peníze, ale vycházíme ze situace jednotlivých webů. A z toho, co nám tato komunita říká. Na Root.cz chceme přijít s donačním systémem, kterým budou moci uživatelé podpořit celý web, případně i některé autory. Zároveň jim chceme za to nabídnout nějakou hodnotu v rámci komunity. Na tom pracujeme a mohli bychom to během prvního kvartálu spustit.

Podíl předplatných na celkových příjmech Digizone.cz, rok 2014

Digizone_predplatne

Zdroj: Internet Info