ČT24 vysílá deset let. Získala diváky a proměnila program

sobota, 02. května 2015, 08:32 TV MediaGuru

V případě mimořádných událostí přesahuje roční podíl ČT24 hranici 5 procent.

Desetileté výročí si v sobotu 2. května připomíná zpravodajský kanál ČT 24. Své vysílání zahájil 2. 5. 2005 a od té doby nabídl 85 000 hodin, z toho 63 % živě. První čtyři měsíce vysílala ČT24 v osmnáctihodinovém režimu, plný provoz začal 5. září.

Mezi nejsledovanější pořady kanálu patří speciály věnované významným domácím i zahraničním událostem, kterých za deset let odvysílala přes pět tisíc. „Právě ve chvílích, kdy se u nás či ve světě děje něco skutečně závažného, se ČT24 stává pro většinu diváků základním zdrojem informací,“ uvedl generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Průměrný podíl na sledovanosti ČT24 se v letošním roce pohybuje na úrovni 4 % ve skupině diváků 15+ (4,08 % za období leden až duben). Výsledky sledovanosti ale ovlivňují události, o kterých ČT24 referuje. Například v roce 2013, kdy se v Česku konala první přímá prezidentská volba, se průměrný podíl vyšplhal na necelých 6 % (5,52 %). Podle statistik ČT je ČT24 druhým nejsledovanějším zpravodajským kanálem v Evropě za dánským kanálem DR2, který ale přes den nabízí i dramatickou tvorbu.

ČT24 byla třetím ze šesti stávajících kanálů České televize. Ta se při jeho přípravách inspirovala v zahraničí, především ve Velké Británii a Švédsku. „Když jsme začínali, nebylo ani studio, ani lidi, ani struktura, vše jsme museli vytvořit. S Michalem Kubalem, nynějším zástupcem šéfredaktora zpravodajství, jsme vybrali několik veřejnoprávních zpravodajských kanálů po Evropě, ze kterých jsme čerpali inspiraci, a od ledna 2004 jsme začali vše stavět a prakticky zkoušet,“ vzpomíná na začátky vysílání nynější ředitel Zpravodajství Zdeněk Šámal. „První schéma budoucího vysílání Čtyřiadvacítky jsme napsali na rub papíru potištěného nějakým bodovým scénářem po večeři v jedné restauraci ve Stockholmu,“ doplňuje jej Michal Kubal.

Deset let kanálu ČT24 v číslech

  ČT24 je druhým nejsledovanějším zpravodajským kanálem v Evropě. Prvenství drží dánský kanál DR2, který ale vedle zpráv vysílá přes den například i dramatiku.

Týdně si vysílání ČT24 pustí 4 000 000 lidí.

Za deset let existence odvysílala ČT24 54 000 hodin živě, je to 63 % celého zpravodajství.

70 % pořadů ČT24 je vysíláno premiérově.

Během zásadních událostí se ČT24 stává hlavním zdrojem informací. Při povodních 2013 ji sledoval každý pátý divák, prezidentské volby na ČT24 očekávaly v jediný okamžik přes tři miliony lidí (Reach 3 168 000).

ČT24 sledují výrazně více muži a vzdělanější část publika. Průměrný věk diváka ČT24 je 60 let.

V roce 2005 zaměstnávala ČT24 95 lidí, dnes je to to 112.

K pořadům s nejdelší tradicí ve vysílání ČT24, tedy pořadům vysílaných od roku 2005, patří například Černé ovce, Objektiv, Otázky Václava Moravce nebo Reportéři ČT.

Od roku 2005 se změnila skladba pořadů ČT24

Programový typ/rok 2005/% 2014/%
zpravodajský pořad všeobecný 98,7 20,1
Zprávy 0,1 12,6
zpravodajský magazín 0,1 32,3
zprávy o počasí 0,0 1,0
zprávy z Parlamentu 0,0 7,1
zprávy jiné 0,0 2,3
hlavní zpravodajská relace 0,1 3,9
regionální zpravodajství 0,8 20,7

Zdroj: ČT

-mav-

Foto: Česká televize. Na obrázku moderátor David Borek v prvním studiu kanálu ČT24.