V Česku zatím nejsou youtubeři dobře placení

pondělí, 31. srpna 2015, 17:55 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Fenomén youtuberů do Česka už dorazil. Jejich patřičné finanční ohodnocení zatím nikoliv.

Youtubering neboli blogování formou videí je dnes fenoménem, který hýbe trhem. V očích mladé generace se youtubeři stávají pravými celebritami, v USA dokonce obsadili prvních pět příček v anketě největších celebrit současnosti. V České republice se mezi ty nejznámější řadí ViralBrothers, GoGoMan a Teri Blitzen. Poslední z nich, vítězka videoblogu na Blogerce roku 2014, se spolu s  Nicole a Lucií Ehrenbergerovými z A Cup of Style nebo Martinou Vackovou z Danny Rose Fashion zúčastnila tematického panelu na pondělní konferenci Fashiontech v radlickém Node5.

Fashion youtuberky, potažmo bloggerky, dokážou dnes oslovit mladou cílovou skupinu, od 12 do 30 let, z nichž valnou většinu tvoří dívky. „Naše publikum baví šmírovat, zajímá je, co máme ten den na sobě i co si dáváme k snídani,“ popisuje Lucie Ehrenbergerová a přirovnává obsah z v/blogu, který tvoří se svou sestrou Nicole, k reality show.

Slušným zásahem mladé cílové skupiny představuje youtubering rovněž zajímavý kanál pro marketingovou komunikaci. Z nabídek partnerů si youtuberky vybírají zejména podle toho, zda je jim daná značka sympatická či se stylově hodí k jejich blogu a publiku. Dlouhodobá partnerství dokonce představují nejvýznamnější zdroj jejich příjmů, vyšší než příjmy plynoucí z reklamy na YouTube.

„Nicméně máme problém s tím, aby naše práce byla dobře ohodnocena,“ říká Lucie Ehrenbergerová s tím, že mnoho věcí dělají jen na bázi barteru. „Finanční ohodnocení je opravdu těžké vyjednat, většina partnerů se tomu brání,“ dává jí za pravdu Teri Blitzen. „Je to dlouhodobý trend, že práce youtuberů a bloggerů se podceňuje. Blog je spoustu práce, ale finanční ohodnocení tomu neodpovídá,“ myslí si Martina Vacková.

V západním světě jsou příjmy z youtuberingu, zejména z partnerství YouTube reklamy, výrazně vyšší. Dané je to především vyšším počtem inzerentů. „Díky tomu se mohou youtubeři více spolehnout na své příjmy, mají vyšší sebevědomí v odmítání některých partnerství,“ vysvětluje Petra Brodilová z Google. „Spolupráce s velkými značkami se rovněž posouvá od pouhého zasílání produktů k podílení se na jejich vytváření,“ dodává Brodilová. Za ojedinělý tuzemský příklad představuje přístup online obchodu Zoot.cz, který ve spolupráci s v/bloggery připravil speciální kolekci.

Dál jsou youtubeři na Západě také v oblasti vlastního merchandisingu. Neobvyklé nejsou vlastní beauty řady či módní kolekce. V České republice se touto cestou pustil například A Cup of Style, který uvedl vlastní kolekci triček a tašek. „Děláme to ale spíš pro radost,“ přiznává Nicole Ehrenbergerová.

-stk-