Facebook chce vybudit k aktivitě pasivnější uživatele

pátek, 06. listopadu 2015, 13:34 Internet & Mobil MediaGuru

Na Facebook píše příspěvky méně lidí. Nově dostávají tipy, k čemu by se mohli vyjádřit.

V uplynulých třech měsících 34 procent uživatelů Facebooku napsalo nějaký status a 37 procent se pochlubilo vlastní fotografií. Podle společnosti GlobalWebIndex zaměřené na průzkum trhu je to v meziročním srovnání pokles o 16, respektive 22 procent. Tyto údaje nasbírala mezi přibližně padesáti tisíci uživateli internetu v 34 zemích světa. Neznamená to však, že by na Facebook zanevřeli, zhruba 65 procent z 1,5 miliardy uživatelů této sociální sítě ji navštěvuje denně. Pomalu se ale mění jejich chování. V současnosti se spíše přihlašují proto, aby si obsah prohlíželi a "lajkovali", než aby jej aktivně tvořili.

To samo o sobě nemusí znamenat pro tuto sociální síť zásadní problém, vždyť její příjmy  závisejí na prodeji reklamy – a lepšímu zacílení inzerce tato "pasivní" aktivita nijak nevadí. Naopak. Každým proklikem, každým označením To se mi líbí uživatel vyjadřuje vlastní (nejen) spotřebitelské preference. V širším kontextu však platí, že Facebook nový obsah potřebuje, aby vůbec lidé mohli mít co "lajkovat". V roce 2009 pracovníci oddělení výzkumu a vývoje Facebooku uvedli, že pro tuto službu je "zásadní" schopnost povzbudit k tvorbě obsahu široké spektrum jejích uživatelů. Bez přílivu nových příspěvků se totiž Facebook "může jevit poněkud suchý a nudný," cituje The Wall Street Journal Jasona Mandera ze zmíněné společnosti GlobalWebIndex.

Právě tomu se snaží sociální síť zabránit. Její mluvčí pro WSJ potvrdil, že společnost momentálně testuje "připomínky aktuálních událostí, o nichž by se lidé mohli chtít vyjádřit." Výsledky těchto snah se údajně jeví jako "excelentní," podrobnosti však zástupce Facebooku odmítá uvést.

Mezi nové funkce, které mají stimulovat aktivitu uživatelů Facebooku, patří umístění do výpisu novinek těch příspěvků, které souvisejí s událostí, o niž má člověk zájem, stejně jako ponoukání k zapojení do stávajících konverzací. "Výzvy" k aktivitě jsou tedy částečně založeny i na dosavadních "lajcích", které kdo udělil, či odvislé od míst, kde se pohyboval a svou lokaci zveřejnil. Například Londýňané tak byli  v době stávky tamních pracovníků metra vyzváni, ať se podělí se svými názory na dané téma.

Globální vesnice

Ještě více než na personalizaci chtějí ale vývojáři Facebooku spoléhat při zažehávání konverzace na dění téměř globálního významu. Stačí relativně málo, jen připomenout téma, o němž by se mohla bavit de facto celá facebooková komunita. Uživatelé mohli vidět poblíž obligátní otázky Co se vám honí hlavou? například ikonku půlměsíce, která odkazovala na "superúplněk" koncem září. Netřeba dodávat, že podobné vizuálně vděčné téma samo o sobě vybízí také ke sdílení fotografií.

Další "multimediálně" vděčnou událostí bylo také nedávno skončené mistrovství světa v rugby. Facebook při této příležitosti představil nové tematické samolepky s Ovečkou Shaun v zápalu hry. K psaní příspěvků měly potom vybízet nové možnosti sdílet informace o tom, který zápas uživatel sledoval a komu v něm fandil. Stačilo při zadávání textu vybrat pod příslušným rámečkem možnost "sleduji" a zvolit probíhající zápas. Sdělení šlo doplnit vlaječkou oblíbeného týmu či obrázkem rugbyového míče. V zásadě banální větu typu "koukám na zápas v rugby a fandím Novému Zélandu" tak šlo vyjádřit převážně jen pomocí ikonek, které v záplavě ostatních příspěvků mají větší šanci vyniknout.