Pro Annonci začínají být výnosy z webu stěžejní

čtvrtek, 12. listopadu 2015, 14:07 Lady Guru, Internet & Mobil, Tisk Martina Vojtěchovská

Výkonná ředitelka Annonce Lenka Černá popisuje změnu v hospodaření firmy.

Annonce na konferenci Czech Internet Forum ukázala, že se jí daří transformace z printového do onlinového prostředí, a to i výnosově. Jak konkrétně plníte cíle pro letošní rok?

Cíle se nám daří plnit, v obratu jsme na úrovni, kterou jsme plánovali. Zisk EBITDA je za prvních devět měsíců roku dokonce nad plánem o 50 %. Úspěšně přesouváme těžiště příjmů z tištěné inzerce do online inzerce. Celkový obrat jsme loni měli necelých 55 mil. Kč, letos budeme lehce nad 55 mil. Kč. V předchozích letech obrat klesal o 20 % ročně, letos je to první rok, kdy jsme tři kvartály po sobě lehce nad tím, co jsme obrátili loni. Podíl online tvořil v době, kdy jsem nastoupila (srpen 2012, pozn. red.) 18 % na celkových výnosech, letos je to už 42 %.

Výnosy, které získáváte, pocházejí primárně z prodeje inzerce?

Ano, prodej inzerce se na tržbách podílí až z 80 %, zbytek tvoří prodej tištěného vydání.

Kolik se tištěné verze prodává?

Remitenda je necelých 50 %. Na první pohled je to víc, než je u tištěných titulů běžné, ale je potřeba brát v potaz, že Annonce není klasickým médiem, které lidi nakupují opakovaně. Distribuční síť musíme mít širší, protože náš obsah je propojen se spotřebou. Prodaný náklad nezveřejňujeme, ale celkově distribuujeme asi 306 tisíc kusů měsíčně.

Když se podíváte na vývoj tištěného vydání Annonce za posledních pět let, kopíruje trend, který je vidět na deníkovém trhu, tj. pokles o cca 8 % ročně?

Neřekla bych, že trend je u nás stejný. Tištěný náklad se nám podařilo v roce 2014 stabilizovat, před tím byl pokles rychlejší. Otázkou je, jestli je to díky tomu, že se nám daří držet čtenářskou obec, nebo jestli jsme se už dotkli dna. Děláme si projekce, do kdy budou noviny rentabilní, resp. do kdy nám prodej novin pokryje jejich výrobu. Víme, že to budou asi tři až čtyři roky. Pak se nabízejí různé možnosti – např. mít noviny rozdávané zdarma, nebo kompletní přesun jen na online. Uvidíme podle toho, co se v  onlinu podaří. Noviny se nám ale donekonečna udržet nepodaří.

Uvedla jste, že od roku 2012 se podíl onlinu na celkových tržbách zvýšil až na stávajících 42 %. Co způsobilo změnu, kterou se vám začalo dařit online vytěžovat?

Ke konci roku 2012 jsme spustili nový web, ale ten produkt nebyl stoprocentně dobrý. Když jsem firmu převzala, řekli jsme si, že se musíme primárně soustředit na zákazníka. Od té doby jsme na tom začali pracovat a to je podle mého názoru důvod, proč se nám daří zvyšovat příjmy. Už třetí rok neinvestujeme do marketingu. Na začátku jsme měli málo zdrojů a navíc nedávalo smysl podporovat produkt, který nebyl stoprocentní. Vsadili jsme na lidi, kteří na náš web chodili opakovaně a díky lepší zákaznické zkušenosti s produktem se nám je daří lépe monetizovat. Zaměřili jsme se na tým uvnitř a na co nejlepší cílení na zákazníka. Díky tomu se nám podařilo jít s firmou dál.

Úspěšný přesun tištěného vydání do online prostředí je dnes spíše výjimkou…

Je to i specifikou našeho obsahu. Ale kdyby to nebylo historicky tak, že původní majitel Annonce měl blok s rozvíjením internetu, a kdyby se nebál, že mu internet zničí noviny, myslím si, že bychom byli jasná jednička na trhu. Měli bychom totiž tolik obsahu, že by už ostatním nestálo za to se o vstup do našeho segmentu pokoušet.

Návštěvnost webu Annonce.cz se pohybuje na úrovni 350 tis. reálných uživatelů měsíčně. Považujete to za dobré číslo?

Vzhledem k tomu, že majoritní vyhledávač má sám inzertní weby, je to číslo hezké. Pokud ho ale srovnám s jinými zeměmi, kde Google nemá inzertní weby, tak jsme jinde. Za dobré ale považuju, že se nám přes 60 % uživatelů vrací, máme mezi nimi silnou základnu a díky nim Annonce přežila. Rok 2012 byl pro nás existenční. Šli jsme ale správnou cestou, soustředíme se na to, aby web splňoval potřeby našich uživatelů.

Co tvoří největší příjem z online inzerce?

Největší díl tržeb máme ze samostatné inzerce – ze zadávání inzerátů. Většina rubrik je zdarma, ale např. komerční věci či práce jsou placené. Rozlišujeme to tak, že když někdo něco soukromě poptává, nezpoplatňujeme to, ale pokud je to něco, na čem zadavatel sám vydělává, je to zpoplatněné – a to tvoří majoritu našich příjmů.

To znamená, že víc než 50 % tržeb z onlinu pochází ze zadávání inzerátů?

Ano. Display reklama je pro nás jen doplňková věc.

Nakolik pomáhá v onlinu brand Annonce? Liší se nebo překrývají se čtenářské skupiny v printu a na onlinu?

Na to je asi těžké odpovědět. Aktuálně si děláme výzkum o uživatelích Annonce, abychom si od příštího roku dobře nastavili komunikační a marketingovou strategii. Po třech letech začneme komunikovat. Víme, že čtenářská obec tištěné Annonce je o něco starší než čtenáři online verze, tištěnou čtou ženy víc než onlinovou. Pokud jde o inzerenty, využívají se oba kanály. Díky tisku dosáhneme na lidi, na které se na webu obtížněji cílí.

Vidíte do budoucna jako reálné, že byste zadávání inzerátů zcela zpoplatnili?

Snažíme se, aby byla Annonce lidem dostupná v každé životní situaci. Jsme schopní zabezpečit dostatečné množství příjmů jinak, než abychom zadávání ve všech rubrikách zpoplatnili. Neprospělo by nám to, uživatelé to od nás nečekají. Navíc printové vydání prodáváme celostátně čtyřikrát týdně, a je to pro typ našeho titulu téměř světová výjimka. Všichni přecházejí na model zdarma nebo na týdenní periodicitu. Annonci se podařilo udržet díky tomu, že je to tradiční značka. Její znalost je velmi vysoká.

Jaké novinky v onlinu chystáte?

Plánujeme otevřít právní poradnu, protože naši čtenáři obvykle právní servis zajištěný nemají. Jsme před spuštěním dopravy, navázali jsme spolupráci s Chytrým balíkem, v příštím roce chceme spustit spolupráci se serverem Z ruky do ruky. Chystáme finanční služby, které budou jen pro klienty Annonce, zvažujeme i pojištění. V onlinu musíme jít rychle dopředu. Nabízet lidem další služby spíše než nahánět nové uživatele. Chceme také v příštím roce rozjet subbrand, který by byl jen o erotické inzerci. Měli bychom ho spouštět ve druhém čtvrtletí 2016.

Už jste avizovali, že pro rok 2016 poprvé očekáváte vyšší podíl onlinu než printu na celkových tržbách. Výhled je tedy takový, že objem printu bude stagnovat, nebo klesat?

Počítáme s poklesem printu a s nárůstem onlinu. Jde to ruku v ruce, když nám čtenáři odcházejí z printu, daří se nám je monetizovat v onlinu. Stavíme na malých inzerentech, u nás je průměrná objednávka 780 Kč. Obrat sbíráme po stokorunách. To nás naučilo velké pokoře. Určitě nezapomeneme na to, že jsme na trhu vydrželi právě díky lidem, kteří nás neopustili, a proto u nás zákazníci vždy zůstanou na prvním místě.

Lenka Černá, výkonná ředitelka Annonce

Na manažerských postech již více než dvanáct let. V roce 2003 začínala ve společnosti Empyreum, odkud přešla do firem QISO – Mirais a Dekra. Od roku 2012 je výkonnou ředitelkou inzertního webu a novin Annonce. Je také tajemnicí a členkou představenstva mezinárodní asociace vydavatelů inzertních médií ICMA (International Classified Media Association), která sdružuje přes 70 vydavatelských domů a inzertních serverů z 30 zemí. Zároveň je a předsedkyní představenstva v Ústavu nezávislé žurnalistiky spojeného s projektem Hlídací pes.