Facebook otevírá Messenger chatovacím robotům

sobota, 16. dubna 2016, 08:10 Internet & Mobil MediaGuru

Firmy zkouší své chatovací algoritmy, v Messengeru slouží jako zákaznická podpora i zdroj zábavy.

Facebook pokračuje v rozšiřování funkcí své mobilní aplikace Messenger. Již dříve do něj přidal například možnost objednat si odvoz Uberem při vypsání přesné adresy nebo možnost posílat si mezi uživateli odkazy na konkrétní skladby přes hudební službu Spotify.

Šlo však o předdefinované úkony, které našly využití jen v chatu mezi dvěma přáteli. Facebook nyní ale dává firmám ještě mnohem více prostoru pro interakci s uživateli a zákazníky, přičemž chatovací roboti mají ambice nabízet podobné konverzační možnosti, jako když se baví lidé.

Největší sociální síť světa zpřístupňuje podnikům API své aplikace Messenger (aplikační programovatelné rozhraní). Mohou tedy snadno naprogramovat a integrovat do platformy svého vlastního chatbota, který může zvládnout poměrně širokou paletu úkonů.  V testovacím režimu zatím začíná pro několik vybraných partnerů. Patří mezi ně například rozvoz květin 1-800-Flowers  či personalizované zpravodajství CNN – uživatel si s robotem vymění několik zpráv o tom, jaká témata ho zajímají nejvíc. Následně mu od účtu příslušné zpravodajské stanice začnou chodit zprávy ušité na míru.

Messenger at F8 from Facebook on Vimeo.

Možnosti chatovacích robotů jsou ale ještě širší, jak ukazuje například předpověď počasí Poncho, která do role rosničky obsadila stejnojmennou virtuální kočku coby obohacující prvek interakce. Uživatel si tak má odnést více než jen informaci, zda se má pro nadcházející dny připravit deštník nebo sluneční brýle. Poncho má kromě fungování meteostanice simulovat i chování kočky v celé její nevyzpytatelnosti i rozvernosti.

Místo strohého výpisu teplotního rozmezí tak kočka raději použije text písně Davida Bowieho. Podobně zábavná sama o sobě by měla být komunikace i s konkrétními e-shopy a prodejci. "Ujišťuji vás, že kvůli tomu utratíte mnohem více peněz, než byste si přáli. Je to velmi návykové," uvedl pro server Recode.net s nádechem nadsázky produktový manažer Messengeru David Marcus.

Právě na to Facebook, respektive firmy samy, spoléhají. Aby zákaznický zážitek učinily ještě snadnější, mohou do Messengeru zapojit i interaktivní tlačítka pro výběr velikosti bot či vyžádání si polohy uživatele a reálně tak simulovat funkci e-shopu a zákaznické podpory v jednom. To u některých firem může v dlouhodobějším horizontu pomoci snížit náklady na technickou podporu. Nabízí se také využití kódů Messengeru, které umožňují zahájit konverzaci s lidmi nebo firmami, které ještě v Messengeru nejsou v kontaktech. Pokud uživatel naskenuje  svým telefonem kód člověka nebo firmy, nabídne se mu možnost poslat jim zprávu. Především ale jde o další komunikační kanál s potenciálními zákazníky. Jejich počet přesáhl 900 milionů. Jak připomíná server AdAgespolečnost konkrétní způsob monetizace nových funkcí ještě hledá.

-jav-