TNS spustila na Slovensku měření venkovní reklamy

neděle, 05. června 2016, 23:55 Slovensko MediaGuru

Zadavatelé reklamy a mediální agentury mají mít k dispozici údaje z měření venkovních ploch.

Několikaleté přípravy na zahájení měření outdoorové reklamy se naplnily a společnost TNS Slovakia oznámila start měření efektivity slovenského outdooru. RTVS zřejmě od začátku roku 2017 nedostane větší příjem z koncesionářského poplatku, což může zkomplikovat její plány do budoucna. A vedoucí deníky a rozhlasové stanice potvrdily své výsledky ve výzkumech čtenosti a poslechovosti. Ohlížíme se za uplynulým děním na slovenském mediálním trhu.

Outdoorový projekt OAM odstartoval

Agentura TNS Slovakia oficiálně spustila projekt měření venkovní reklamy OAM (Outdoor Audience Measurement). Ukončila tak jeho několikaroční přípravu.

Aktuálně jsou do měření zařazené reklamní plochy společností BigMedia a Nubium. Monitorují se billboardy, bigboardy, rollupy, backlighty a citylighty (včetně nákupních center). Dohromady má jít o víc než 12 tisíc outdoorových ploch, které představují přibližně 65 % všech ploch nacházejících se na území Slovenska. Do měření není zapojena skupina JCDecaux.

Outdoorové měření se skládá ze tří základních částí – dopravní průzkum (Traffic Survey), parametry ploch a studie viditelnosti. Dopravní průzkum se realizuje na území celého Slovenska na vzorku 15 000 respondentů ročně. Zjišťuje kde, kdy, kam a jak se lidé pohybují. Parametry ploch identifikují, kde se reklamní plochy nacházejí, jaké jsou jejich technické parametry a viditelnost. Studie viditelnosti je založená na použití oční kamery a poskytuje údaje o tom, jaká je viditelnost jednotlivých ploch vzhledem k jejich parametrům. Na jejím základě se kombinuje databáze reklamních ploch a jejich parametrů s dopravním průzkumem.

Plánování a vyhodnocování kampaní je možné nastavit na různé cílové skupiny. Lze počítat mediální parametry jako reach, počet impresí (GI), průměrný počet zhlédnutí (OTS), GRPs či afinita.

O slovenském outdoorovém trhu jsme psali nedávno zde.

Zvýšení poplatků pro RTVS se zřejmě odloží

Zvýšení koncesionářských poplatků pro slovenskou veřejnoprávní televizi a rozhlas RTVS se od začátku nového roku 2017 zřejmě neuskuteční. Původně se uvažovalo o tom, že by došlo ke zvýšení poplatků ze stávajících 4,6 euro na 7 euro. Podle deníku Pravda se však proti postupu postavila vládní SNS (předseda SNS Andrej Danko), které se nelíbilo, že návrh vyšel dřív, než se na něm shodla koalice. Vedení RTVS má nejprve představit svoji vizi, zvyšování poplatků by mělo přijít až poté. Vedení RTVS ale už dříve naznačilo, že financování televize je poddimenzované a zvýšení poplatku je pro chod televize nutností.

RTVS

Čtenost deníků: Nejčtenější zůstává Nový čas 

Celková čtenost celostátních deníků v období prvního čtvrtletí 2016 se v porovnání s obdobím 3. a 4. čtvrtletí 2015 snížila o 0,6 procentního bodu na 31% populace (čtenost posledního vydání). Deník Nový Čas si udržel pozici nejčtenějšího deníku s 16 %. Následují deníky Sme, Pravda a Plus jeden deň s 6 %. Další v pořadí je Šport s 4 %. Hospodárske noviny a Korzár mají 3 %, Denník N 2 % a Új Szó 1 % populace ve věku 14-79 let. Vyplývá to z výzkumu MML agentury Median.

ctenost deniku

Rádio Expres nadále na čele poslechovosti rádií

Celková poslechovost rádií v parametru poslechovost včera představuje 67 % slovenské populace. Na čele je nadále Rádio Expres s 19% poslechovostí v populaci, následují Rádio Slovensko (18 %) a první trojici uzavírá Fun rádio (11 %). Rádio Jemné a Europa 2 mají shodně po 7 %, Rádio Regina 6 % a Rádio Vlna 4 % populace. Výsledky se vztahují k období 3. a 4. čtvrtletí 2015 a prvního čtvrtletí 2016. Přinášejí je výzkum MML od agentury Median.

radia_Sk

Markíza má nové moderátory zpravodajství

Zpravodajskou relaci První televizní noviny, kterou televize Markíza vysílá od 17:00, budou od konce měsíce nově provázet moderátoři Danica Kleinová a Viktor Vincze. Jde tak o další úpravu, která se týká zpravodajství komerční televize. Ta rovněž upravila sled zpravodajských pořadů okolo hlavní zpravodajské realce Televizní noviny. Zatímco dosud vysílala relaci Počasí až od 20:25 po Sportovních novinách, nově relaci Počasí přesunula na čas od 20:05 před Sportovní noviny. Sportovní relace v současnosti uzavírá blok zpravodajských pořadů, které tvoří Televizní noviny (19:00), Počasí (20:05) a Sportovní noviny (20:20).

-mav-