Facebookové stránky se hůř prosadí do newsfeedu
Sociální síť mění způsob výběru příspěvků, řídí se heslem „rodina a přátelé na prvním místě“.
V kanálu příspěvků na Facebooku dostanou jednoznačnou přednost posty přátel před obsahem jednotlivých stránek. Největší sociální síť tak pokračuje v experimentech s tím, jak doručit uživatelům z jejich pohledu co nejzajímavější obsah. Firma změny obhajuje stále větší nutností facebookový obsah třídit a filtrovat. „V roce 2006 jsme si při spuštění newsfeedu sotva dovedli představit současnou záplavu informací. Vzniká jich příliš mnoho na to, aby je jednotlivec zvládl vstřebat,“ uvádí produktový manažer Facebooku Adam Mosseri na blogu firmy. Podobné záměry deklaroval Facebook již letos v zimě. I tehdy chtěl nabídnout uživatelům více z obsahu, který vytvářejí jejich přátelé. „Stále ale slýcháme obavy lidí z toho, že jim některá jeho důležitá část unikne,“ vysvětluje vedoucí inženýr Lars Backstrom.
Ne všechny uživatele a firmy ovšem uvedené změny potěší, podle pracovníků Facebooku se mohou negativně dotknout zejména vydavatelů. Příspěvky, které přes Facebook zveřejní, totiž uvidí méně uživatelů než dosud. Jak Adam Mosseri doplnil pro TechCrunch, lze očekávat malý, ale viditelný pokles dosahu jednotlivých příspěvků. Firma ale upřesňuje, že vydavatelé a správci stránek by si změny nemuseli všimnout v případě, že nabídnou takový obsah, který budou uživatelé hromadně sdílet a reagovat na něj. Vůči záměrům Facebook se i přes tato ujištění kriticky staví například server SocialMediaToday. Varuje, že i „malá“ změna může mít závažné dopady pro všechny, kteří právě na přístupy přes Facebook spoléhají, ať už jde o obchodníky, vydavatele, či jiné tvůrce a správce obsahu. Výmluvné jsou v tomto ohledu i statistiky projektu Parsely, podle nichž Facebook zajišťuje zpravodajským serverům více návštěv než Google, a možné změny ve způsobu výběru příspěvků do newsfeedu tak mají stále větší dopady.
Organický zásah příspěvků jednotlivých facebookových stránek navíc už tento rok klesnul o více než 40 procent, upozorňuje studie založená na vzorku tří tisíc stránek. Aby ale Facebook alespoň částečně zmírnil spekulace a rozhořčení nad klíčem výběru příspěvků do newsfeedu, vydal také přehled hodnot, které má při třídění postů následovat. Zdůrazňuje v něm, že rodina a přátelé mají být na prvním místě.
Facebook chce rovněž dostát zdánlivě protikladným požadavkům na složení kanálu příspěvků – uživatelé očekávají, že v něm naleznou jak zdroj informací, tak zábavy. Sociální síť ovšem také deklaruje, že nehodlá preferovat žádný konkrétní zdroj informací ani upřednostňovat určitý pohled na svět. Chce být platformou všech idejí, současně však potírat projevy nenávisti a docílit toho, aby se na ní uživatelé cítili v první řadě bezpečně. Méně prostoru dostanou i zprávy a příspěvky, které lidé považují za zavádějící, senzacechtivé a fakticky fungující jako spam. To, jak se Facebooku naplňování těchto ambicí zadaří či nikoliv, bude částečně patrné z dalších updatů a úprav řazení newsfeedu, které podle všeho dříve či později nevyhnutelně přijdou. „Naši práci vnímáme tak, jako by byla hotova pouze z jednoho procenta – a jsme odhodláni se průběžně zlepšovat," uzavírá Adam Mosseri.
-jav-