Čtenost magazínů: Daří se tradičním a silným značkám

čtvrtek, 11. srpna 2016, 16:45 Tisk MediaGuru

Lepší výsledky měly např. Květy, Svět motorů či ABC, daří se i Forbesu, Apetitu nebo Computeru.

Čtenost časopisů na vydání je pak 68 % populace 12-79 let, tj. 6 mil. lidí. Nová data čtenosti, které přináší výzkum Media projekt, se vztahují k období 1. pololetí 2016. Zveřejněna jsou podle jednotlivých skupin časopisů.

Pozici nejčtenějšího magazínu o bydlení a bytové kultuře udržuje Dům a zahrada (Vltava Labe Media), která svoji čtenost vylepšila. Na pozici druhého nejčtenější se nově dostal časopis Svět koupelen (Business Media CZ). Svoji čtenost za rok vylepšily i Katka - Náš útulný byt (Burda Praha), Bydlení stavby reality (CNC), Magazín Pěkné bydlení (Časopisy pro volný čas) a Můj dům (Business Media CZ).

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Bydlení, bytová kultura 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Dům a zahrada 124 118 115 5,1 7,8
Svět koupelen 68 64 52 6,3 30,8
Bydlení 64 71 65 -9,9 -1,5
Marianne Bydlení 62 69 75 -10,1 -17,3
Můj dům 60 63 49 -4,8 22,4
Bydlení Stavby Reality 54 52 39 3,8 38,5
Katka – Náš útulný byt 54 51 46 5,9 17,4
Tina Bydlíme 52 45 58 15,6 -10,3
Magazín Pěkné bydlení 49 39 38 25,6 28,9
Rodinný dům 43 38 42 13,2 2,4
Svět kuchyní 42 40 43 5,0 -2,3
Moderní byt 40 41 41 -2,4 -2,4

Příznivé výsledky přinesla nová data pro skupinu magazínů pro ženy. Nejčtenější zůstává Blesk pro ženy (CNC), kterému se přiblížila Chvilka pro tebe (Bauer Media). Vylepšila se také čtenost Překvapení a Vlasty (oba Vltava Labe Media), magazínu Maminka (CNC), příběhovému Napsáno životem a také titulu Čas na lásku (oba Bauer Media).

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Časopisy pro ženy 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk pro ženy 457 462 433 -1,1 5,5
Chvilka pro tebe 438 418 429 4,8 2,1
Překvapení 215 198 194 8,6 10,8
Vlasta 210 206 197 1,9 6,6
Tina 198 197 210 0,5 -5,7
Katka 163 174 182 -6,3 -10,4
Napsáno životem 156 145 133 7,6 17,3
Aha! pro ženy 141 133 na na na
Maminka 134 126 121 6,3 10,7
Claudia 104 100 114 4,0 -8,8
Betynka 75 77 61 -2,6 23,0
Čas na lásku 68 62 65 9,7 4,6
Burda style 51 52 59 -1,9 -13,6

Skupině programových časopisů nadále vévodí TV max (Bauer Media) se stabilní čteností.

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Časopisy programové 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
TV max 501 495 506 1,2 -1,0
TV mini 295 276 325 6,9 -9,2
TV star 180 169 184 6,5 -2,2
Týdeník Televize 136 147 158 -7,5 -13,9
TV expres 116 113 na 2,7 na
TV revue 89 79 86 12,7 3,5
TV Plus 14 56 60 68 -6,7 -17,6

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Také v kategorii časopisů životního stylu pro muže se situace nemění: na čele zůstává Maxim (Burda Praha).

Časopisy životního stylu pro muže 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Maxim 169 178 185 -5,1 -8,6
Formen 35 41 36 -14,6 -2,8

V titulech životního stylu pro ženy je nejčtenější Žena a život (Bauer Media), na třetí pozici se vrátil Glanc (Vltava Labe Media). V růstu pokračují Kreativ a Kondice (oba Vltava Labe Media).

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Časopisy životního stylu pro ženy 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Žena a život 335 352 352 -4,8 -4,8
Svět ženy 278 287 334 -3,1 -16,8
Glanc 187 153 193 22,2 -3,1
Marianne 162 166 185 -2,4 -12,4
Elle 138 149 158 -7,4 -12,7
Kreativ Praktická žena (dříve Praktická žena) 120 111 114 8,1 5,3
Cosmopolitan 103 111 128 -7,2 -19,5
Dieta 102 89 108 14,6 -5,6
Joy 90 94 120 -4,3 -25,0
Moje psychologie 90 88 110 2,3 -18,2
Marie Claire 62 62 60 0,0 3,3
Harper´s Bazaar 47 48 55 -2,1 -14,5
InStyle 44 46 46 -4,3 -4,3
Kondice 44 41 32 7,3 37,5
OK! 32 35 na na na

Na čele ekonomických časopisů zůstává Forbes (Media Rey SE), který svoji čtenost ještě vylepšil. Nárůst čtenosti zaznamenal i týdeník Euro (Mladá fronta).

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Ekonomické časopisy 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Forbes 116 109 110 6,4 5,5
Ekonom 57 60 63 -5,0 -9,5
Euro 40 39 35 2,6 14,3

Růst čtenosti dál potvrzuje Svět motorů (CNC), který ještě upevnil svoji pozici a meziročně si připsal 19% nárůst.

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Motoristické časopisy 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Svět motorů 221 218 186 1,4 18,8
Svět motorů Speciál 153 157 145 -2,5 5,5
Auto Tip 129 123 131 4,9 -1,5
Automobil 88 78 76 12,8 15,8
Aito Tip Klassik 63 54 56 16,7 12,5
Trucker 34 34 37 0,0 -8,1

V kategorii společenských časopisů obhájil těsně pozici nejčtenějšího Rytmus života (Bauer Media), jehož čtenost je meziročně stabilní.

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Společenské časopisy 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Rytmus života 568 598 576 -5,0 -1,4
Nedělní Blesk 561 551 583 1,8 -3,8
Epocha 380 380 364 0,0 4,4
Sedmička 330 340 363 -2,9 -9,1
Pestrý svět 285 299 325 -4,7 -12,3
21. století 194 na na na na
Nedělní Aha! 147 151 182 -2,6 -19,2
Instinkt 101 97 106 4,1 -4,7
Story 97 97 90 0,0 7,8
Exkluziv 71 na na na na

Svoji čtenost navyšuje Týdeník Květy (Vltava Labe Media), který byl přesunut do kategorie zpravodajských týdeníků. Květy si po změně, kterou prošly před necelými dvěma lety, připsaly 26% růst čtenosti. Čtenost vylepšil také Reflex (CNC) a ve srovnání s posledním měřeným obdobím i týdeník Téma (Mafra).

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Zpravodajské týdeníky – celostátní 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Týdeník Květy 264 241 209 9,5 26,3
Reflex 259 254 256 2,0 1,2
Respekt 158 173 167 -8,7 -5,4
Týden 147 146 151 0,7 -2,6
Téma 116 99 na 17,2 na

Mezi časopisy o vědě, technice a zajímavostech zůstává i přes pokles čtenosti jedničkou 100+1 (Extra Publishing). Čtenost zvýšily National Geographic (Vltava Labe Media) a Koktejl (Czech Press Group).

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Časopisy o vědě, technice, zajímavostech a cestování 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
100+1 229 260 270 -11,9 -15,2
National Geographic 164 154 157 6,5 4,5
Živá historie 117 114 121 2,6 -3,3
Lidé a Země 108 111 126 -2,7 -14,3
Koktejl 85 80 79 6,3 7,6

Ve skupině časopisů pro děti potvrzuje svoji silnou pozici magazín ABC.

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Časopisy pro děti a mládež 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
ABC 154 147 148 4,8 4,1
Top dívky 71 59 55 20,3 29,1
Popcorn 68 55 55 23,6 23,6

Novou jedničkou mezi časopisy o vaření se stal Apetit (Burda Praha), který dokázal svoji čtenost zvýšit.

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Časopisy - vaření 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Apetit 161 143 152 12,6 5,9
Blesk Vaše recepty 159 171 155 -7,0 2,6
Chvilka v kuchyni 104 102 87 2,0 19,5
F.O.O.D. 91 95 85 -4,2 7,1
Gurmet 67 64 62 4,7 8,1

Pozici nejčtenějšího časopisu upevnil mezi počítačovými magazíny Computer (CNC).

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Časopisy - informační a komunikační technologie 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Computer 77 71 62 8,5 24,2
Chip 47 58 66 -19,0 -28,8
Počítač pro každého 38 34 41 11,8 -7,3

Nejčtenějším titulem distribuovaným zdarma je 5plus2 (Mafra).

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

Časopisy zdarma 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
5plus2 872 922 902 -5,4 -3,3
Čilichili 174 198 206 -12,1 -15,5
Kraj Vysočina 154 133 131 15,8 17,6

Mezi suplementy nadále vedou TV magazín (Vltava Labe Media) a Blesk magazín TV (CNC).

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

 suplementy 1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
TV magazín 1 296 1 260 1 287 2,9 0,7
Blesk magazín TV 1 253 1 225 1 231 2,3 1,8
Magazín Dnes + TV 707 716 785 -1,3 -9,9
Ona Dnes 474 504 540 -6,0 -12,2
Víkend Dnes 435 444 461 -2,0 -5,6
Magazín Právo + TV 403 399 441 1,0 -8,6
Aha! TV 359 355 348 1,1 3,2
Sport magazín 347 353 356 -1,7 -2,5
Doma Dnes 336 355 373 -5,4 -9,9
TV pohoda (celkem) 318 330 301 -3,6 5,6
Pátek Lidové noviny 243 243 245 0,0 -0,8
Moje rodina + Fajn život 237 222 234 6,8 1,3
Rodina Dnes 209 223 na -6,3 na
Auto Dnes (dříve Test Dnes) 182 209 242 -12,9 -24,8
Dům & bydlení 175 168 200 4,2 -12,5
Víkend Právo 157 154 na 1,9 na
Styl pro ženy 110 106 139 3,8 -20,9
Ego! 104 105 125 -1,0 -16,8

Zvýšila se i čtenost sportovních titulů, které výzkum sleduje.

Odhad čtenosti na vydání, tis. osob, 1. pololetí 2016

1Q+2Q/2016 4Q/2015+1Q/2016 1Q+2Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Nedělní Sport 164 160 148 2,5 10,8
Sport Góóól 130 122 98 6,6 32,7

Zdroj dat: Media projekt, 1.1.-30.6.2016, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark

-mav-