Facebook spustil bazar, expanzi ale zatím pozastavil

čtvrtek, 06. října 2016, 16:00 TV MediaGuru

Sociální chce snadněji propojit uživatele, kteří prodávají či poptávají zboží z druhé ruky.

Facebook dávno neslouží jen komunikaci a sdílení zážitků, ale funguje také jako novodobý bleší trh. Na 450 milionů jeho uživatelů se podle firmy každý měsíc snaží mezi sebou obchodovat. Obvykle jim k tomu stačí jen členství ve virtuální skupině s názvem typu prodám/koupím. Ty jsou ostatně často natolik rozšířené, že ne vždy stačí sledování jen jediné skupiny k tomu, aby uživatel našel, co potřebuje. Právě od nekonečného zkoumání různých skupin by mohla lidem mimo jiné ulehčit nová funkce Marketplace. Mobilní aplikace Facebooku ji spouští zatím jen ve Spojených státech, Austrálii, Velké Británii a na Novém Zélandu s tím, že další země mají následovat.

Globální expanzi ale Facebook krátce po uvedení služby pozastavuje. Důvodem je ilegální zboží (drogy, zbraně, sexuální služby aj.), které se začalo v nabídkách objevovat. Podle Facebooku je nutné vyřešit technické záležitosti, na jejichž zdokonalení firma pracuje. Facebook chce údajně vylepšit svoji technologii na rozpoznávání výrobků ještě před tím, než jsou do systému vloženy. Server TechCrunch.com navíc už od počátku uvedení upozorňoval, že služba momentálně postrádá systém hodnocení jednotlivých prodejců, stejně jako přímo do ní zabudovaný systém plateb.

Současná verze, spouštěná pomocí tlačítka nakupovat umístěného ve spodní části obrazovky, však již má nabízet vše důležité k tomu, aby si uživatelé našli zboží přesně dle svého vkusu. Mohou totiž vyhledávat položky nejenom podle lokality, kde jsou k prodeji, ale také na základě ceny nebo kategorie, kam zboží spadá – například domácnost, elektronika nebo textil. Každou prohlíženou položku je  možné si případně uložit a k samotnému nákupu se rozhoupat později. Dotažení obchodu si posléze vyřizují sami uživatelé pomoci soukromých zpráv. Facebook do způsobu platby nebo doručování zboží nijak nezasahuje a vše nechává na lidech. Do vlastního tržiště společnost zatím nezasahuje ani inzertně – přestože může mít Marketplace také značný komerční potenciál, firma jej v této chvíli nijak zkoušet využívat nebude.

"Marketplace v tuto chvíli tím pravým místem pro značky není. Produktové stránky přes něj nemohou prodávat své zboží a neexistuje ani možnost, aby si sami uživatelé mohli zaplatit za zviditelnění své nabídky nebo její zacílení na specifickou skupinu lidí," uvádí s odkazem na mluvčí Facebooku server Marketingland.com. Zároveň to však neznamená, že by funkce bazaru musela být firmám a marketingovým aktivitám obecně uzavřena navždy. "Jednoho dne by mohly reklamní příjmy Facebooku tvořit právě i poplatky účtované za propagaci takto prodávaného zboží," říká pro TechCrunch produktový manažer služby Bower Pan.

Ke zkoumání možností její monetizace se však dle jeho slov firma uchýlí až poté, co se jí podaří uživatelský zážitek náležitě vypilovat – a krátce po pokusném spuštěním bazaru vyšlo jasně najevo, že má Facebook na čem pracovat. Některým uživatelům se totiž podařilo jeho podmínkám navzdory nabízet k prodeji drogy, zbraně, sexuální služby, ba dokonce i ježčí mláďata či psy, jak informují například The New York Times. Z vyjádření Facebooku je však jasné, že tento druh "zboží" rozhodně do budoucna nabízet nechce a šlo o chybu.

-jav-

Aktualizováno ve čtvrtek 6. října 18:20 o informaci týkající se pozastavení rozšiřování služby.