Musíme být připraveni na to, že print jednou skončí

pondělí, 24. října 2016, 13:00 Internet & Mobil, Tisk Martina Vojtěchovská

Annonce se stala více onlinovým médiem a v trendu chce pokračovat, říká výkonná ředitelka Lenka Černá.

Annonce v loňském roce vytvořila obrat 55 milionů korun a dosáhla provozního zisku EBITDA na úrovni 9 mil. korun. Jak se vyvíjí letošní rok?

Z pohledu základních ukazatelů se nám letos daří podobně. Menší obavy máme z posledního čtvrtletí, a to i kvůli rostoucí konkurenci. Do drobné inzerce se například pouští Facebook. Navíc počet dnů, ve kterých vycházejí tištěné noviny v prosinci, je oproti jiným měsícům v roce nižší. To znamená výpadek inzertních příjmů. Stále totiž máme necelou polovinu příjmů z tištěného obsahu.

Budete na rostoucí konkurenci reagovat nějakou konkrétní službou?

Nepřijdeme s žádnou konkrétní akcí namířenou proti konkurenci. Nevyplatilo by se nám to. Musíme být chytřejší. Chceme se proto věnovat segmentům, které nejsou pro konkurenci až tolik podstatné. Karty z ruky teď samozřejmě dávat nebudu. Ale věřím tomu, že i menší server má smysl v momentu, kdy se soustředí na konkrétní publikum a nabízí řešení pro všechny oblasti života.

Českou konkurenci nepovažujete za existenční otázku?

Českou konkurenci bez zahraničního přesahu nechápu jako něco, co nás může ohrožovat na životě. V tomto prostředí nějakou dobu žijeme a známe ho.

Annonci se v letošním roce podařilo překlopit podíl z celkových výnosů na stranu onlinu. Tento vývoj jste předpovídali už v loňském roce…

Odhadli jsme to vcelku dobře, ale i tak realita předčila naše očekávání. Mít přes polovinu tržeb z digitálu jsme zvládli už v prvním čtvrtletí. Do konce září jsme se dostali na 56 %, zbytek je print. To je podle mého názoru významný milník pro Annonci, protože dnes se už můžeme považovat za onlinové médium a nejsme primárně tištěným titulem. Na druhou stranu je potřeba zdůraznit, že tisk je stále naší konkurenční výhodou. Díky printu totiž dokážeme zasáhnout publikum, které bychom v onlinu nikdy nezasáhli. Jak ukazuje NetMonitor, zhruba 800 tisíc lidí není vůbec připojených k internetu. Když k tomu připočteme lidi, kteří nejsou na internetu často, dostaneme se hodně nad milion lidí. Toto publikum efektivně oslovujeme printem. Zejména v oblasti práce a pracovních nabídek je to stále významná část. Zůstali jsme jediným celorepublikovým inzertním médiem, které vychází pravidelně čtyřikrát týdně, což je i v evropském měřítku něco neobvyklého.

Co způsobuje zvyšující se podíl onlinu? Bannerová reklama, nebo jiné formáty?

Naše příjmy pocházejí primárně z jednotlivých inzertních pozic neboli z řádkové inzerce. Příjmy z bannerové inzerce jsou pro nás také důležité, ale k extrémnímu nárůstu tady nedochází. Celkový obrat 55 mil. Kč skládáme po pětistovkách. Vyplácí se nám drobná práce s každým klientem tak, aby si zadal vizuálně lepší inzerát a aby ho lépe zacílil. Jsem si jistá, že v tomto ohledu jsme nejlepší na trhu. Annonce má v tomto ohledu dlouholetou tradici. Radíme, jak psát inzeráty, umíme editovat a velmi dobře klientům poradit. Bylo složité přenést a udržet toto know-how pro online, ale povedlo se to a chceme více s touto konkurenční výhodou pracovat.

Souvisí to s navýšením investic obecně, nebo s rozšířením počtu klientů?

Máme větší klientskou základnu a více platících klientů, ale zároveň je dokážeme i lépe monetizovat. Umíme jim nabídnout lepší službu, za kterou jsou ochotni více zaplatit. V uplynulých dvou letech jsme se výrazně zaměřili na zjednodušování funkcí, přizpůsobování jednotlivých sekcí dle potřeb uživatelů a v případě vkládání inzerce na to, abychom klientům nabídli více možností, kam svůj inzerát umístit. Zkrátka: umíme jim nabídnout lepší službu, za kterou jsou ochotni více zaplatit.

Co chystáte do konce letošního roku?

Chceme do konce roku spustit ještě dvě drobné služby. Uvidíme, jestli stihneme obě.

Počítáte s tím, že se podíl onlinu bude zvyšovat i v roce 2017?

Ano, v příštím roce se chceme soustředit na zvyšování podílu onlinu, protože odhadovat životnost tištěného periodika je těžké. Budeme poctivě pečovat i o tištěný produkt, i když nepočítáme s jeho rozvojem. Pokud by se podíl onlinu dostal na 70 %, budu ráda. Mým cílem je, abychom se v horizontu 18-24 měsíců stali ze dvou třetin onlinovým médiem. U printu je jasné, že v jeden moment vydávání Annonce jako tištěného periodika přestane být rentabilní. Už v ten moment chceme, aby celá firma byla připravená na to, že jsme primárně onlinové médium a že hledáme také jiné formy, jak dostávat náš produkt k uživatelům.

Je 70% podíl onlinu na celkovém obratu tou hranicí, kde byste se nebáli opustit vydávání tištěné verze?

Pokud vezmeme v úvahu, že máme EBITDA kolem 20 % z obratu, umím si představit, že bychom uměli přinést klientům vyšší přidanou hodnotu bez tištěného vydání v situaci, že by příjmy z online překročily hranici 75 – 80 %. Vydávání printu je v Česku extrémně náročné, nejen z toho důvodu, že jsme malý trh, ale i vzhledem k malé konkurenci na distribučním trhu. Pokud by se něco změnilo, rádi tištěnou Annonci udržíme.

Úroveň EBITDA by měla i po hypotetickém ukončení tištěné verze zůstat na současné výši?

Naší prioritou je stoupat v onlinu a ideálně postupně zvyšovat obrat se stávající EBITDA. Sedmým rokem splácíme akviziční úvěr, tak je pro nás velmi důležité udržovat určitou hranici rentability.

V roce 2016 ale platí, že tištěná verze vám stále dává smysl.

Zatím ano, je to vidět i na souhrnných příjmech. Necelých 50 % získáváme z tištěné inzerce. Příjmy z prodeje jsou stále ještě ziskové. Tištěná verze se tak ještě ekonomicky vyplácí. Navíc print chápeme jako celospolečenskou službu, která má i další benefity. Není to jen řádek v excelu. Jak už jsem řekla, všichni nejsou na internetu. Pro nás je podstatný segment práce a pro mnoho pracovních pozic uchazeče v onlinu neseženete. Pořád funguje to, že Annonce slouží jako rychlý přehled pozic, které se nabízejí.

Letos na podzim jste se stala i spoluvlastníkem firmy, získala jste v ní 10% podíl. Zvažovala jste majetkovou účast?

Nezvažovala jsem ji, protože jsme měli s dalšími akcionáři uzavřenou gentlemanskou dohodu, že mi majetkový vstup umožní, pokud firma splní to, co si předsevzala. S Annoncí žiju pátým rokem, a kdybych ze své pozice firmě nevěřila já, tak nevím, kdo jiný by to měl být. Pro mě je velkou motivací posouvat firmu dál. Tým je schopný řešit každodenní agendu bez mých zásahů, na mě je budování strategie dalšího směřování firmy.

A případné navýšení vašeho podílu by mohlo přicházet v úvahu?

Ano, není to uzavřená kapitola. Pokud se dostaneme s Annoncí zase dál, ta možnost existuje.

Lenka Černá, výkonná ředitelka Annonce

V roce 2003 začínala ve společnosti Empyreum, odkud přešla do firem QISO – Mirais a Dekra. Od roku 2012 je výkonnou ředitelkou inzertního webu a novin Annonce. Je také aktivní členkou v mezinárodní asociaci vydavatelů inzertních médií ICMA (International Classified Media Association), která celosvětově sdružuje přes 70 vydavatelských domů a inzertních serverů z 30 zemí. Zároveň je spoluzakladatelkou a předsedkyní představenstva v Ústavu nezávislé žurnalistiky spojeného s projektem HlídacíPes.org.

Titulní foto: Jan Rihak