Seznam chce prodávat reklamu ostatních webů

pondělí, 28. listopadu 2016, 13:05 Internet & Mobil MediaGuru

Rozšíření home page Seznamu o články z jiných webů přináší i nový obchodní prvek.

V rámci úprav domovské stránky tuzemské internetové jedničky Seznam.cz došlo v druhé polovině letošního roku i k rozšíření nabízených článků na home page o texty, které vznikají na různých webech českého internetu. Seznam.cz nazval tuto rubriku „Další zajímavé články z českého internetu“, v rámci které přináší odkazy na články různých provozovatelů – mezi nimi jsou i hlavní konkurenti Seznamu nebo provozovatelé střední či menší.

Logickým důsledkem výběru těchto článků na home page nejsilnější internetové stránky v republice pro provozovatele zařazených webů je jejich (i významný) nárůst návštěvnosti. Seznam.cz teď proto přichází s novým obchodním modelem, když chce monetizovat prostor, který provozovatelům těchto webových stránek vzniká jejich zařazením na home page Seznamu. Imprese, které Seznam.cz pomáhá svým umístěním provozovatelům vytvářet, má prodávat prostřednictvím svých reklamních systémů a o výnosy se s provozovateli webů dělit. Kolik má provozovatelům odvádět, Seznam.cz nespecifikuje. Podle informací MediaGuru.cz by ale mělo jít o 30-50% podíl.

„Sekce naší domovské stránky nazvaná ′Další zajímavé články z českého internetu′ přináší autorům kvalitního magazínového obsahu již od srpna tohoto roku nové návštěvníky. Pro některé naše partnery je to výrazná pomoc v jejich návštěvnosti. Takto nově přivedené návštěvníky pak monetizujeme prostřednictvím našich vlastních reklamních systémů. Jinými slovy, s partnery, jejichž články se objevují na domovské stránce Seznamu, máme obchodní dohodu, jejímž obsahem je, že jim Seznam.cz přivádí návštěvnost, výměnou za naši reklamu a o výnosy z ní se s partnery spravedlivě dělíme,“ popsal na dotaz MediaGuru.cz Martin Paták, manažer obchodního týmu Sklik Partner.

Odkazy na články z jiných webů na HP Seznamu

Print screen HP Seznamu ze dne 28.11. 2016.
Print screen HP Seznamu ze dne 28.11. 2016.

Skutečnost, že reklamní prostor, který tímto způsobem vzniká, má prodávat Seznam.cz, se ale nelíbí některým velkým provozovatelům tuzemských webů. Obávají se ztráty kontroly nad reklamním prostorem. Nesouhlasí ani s tím, že jsou poskytovatelem obsahu pro svého konkurenta. Proto na dohodu nechtějí přistoupit. V takovém případě má provozovatel z home page Seznamu odejít.

„K Vašemu dotazu ohledně návrhu Seznamu monetizovat prostor, který vzniká umístěním odkazu na naše články na HP Seznamu, bychom rádi uvedli, že prozatím společnosti Seznam.cz  za využívání našeho autorského obsahu z iDnes.cz a Lidovky.cz, včetně fotografií, nic neúčtujeme… Z pohledu naší společnosti nedává smysl, aby se naše články objevovaly na titulní straně našeho konkurenta. Proto aktuálně náš souhlas s umístěním našich článků na homepage Seznam neplánujeme poskytovat,“ zdůvodnila za mediální skupinu Mafra Miloslava Nováková, ředitelka Corporate Affairs pro Česko a Slovensko. Mafra je mj. provozovatelem serverů iDnes.cz a Lidovky.cz.

Na dohodu se Seznamem nechce přistoupit ani Vltava Labe Media (VLM), provozovatel serveru Deník.cz. „Pro Vltava Labe Media je obecně nepřijatelný obchodní model, kdy by náš reklamní prostor přímo prodávala jakákoliv třetí strana. Proto také nemáme žádný obchodní vztah se společností Seznam.cz o umisťování odkazů na HP Seznamu. Pokud někteří hráči na trhu svůj reklamní prostor přenechají k prodeji třetí straně, bude třeba zohlednit podle toho i měření NetMonitor, podobně jako je tomu v případě mediazastupitelů,“ uvedl ředitel digitální divize VLM Petr Bednář.

Z dalších větších provozovatelů zatím váhají Economia (Aktuálně.cz, iHNed.cz). „Během několika dalších měsíců budeme efekty projektu testovat s vybraným obsahem a následně detailně vyhodnotíme,“ řekl MediaGuru.cz generální ředitel Economie Roman Latuske.

Podle svých slov se stejně zachová i Czech News Center (CNC), provozovatel serverů Blesk.cz, iSport.cz či Reflex.cz. "Pro nás je to novinka, kterou si, stejně jako všechno na internetu, chceme osahat. Pak se rozhodneme, jestli nám to bude dávat smysl," řekl ředitel digitálních médií CNC Matěj Hušek. CNC se už do testu zapojila, v minulých dnech bylo možné vidět testovací pole pro banner Seznamu na stránkách serveru Reflex.cz.

reflex_

Je zřejmé, že Seznam.cz se tímto snaží rozšířit své inventory, které je i kvůli celkovému poklesu page views (v říjnu 2016 meziročně -9 %, tj. cca 300 mil. stránek) zaplněné. Zadavatelé internetové reklamy by ale měli být informováni o tom, jak provozovatel webů nakládá se svým reklamním prostorem a zda ho prodává sám nebo přes prostředníka.

-mav-