Přehled: Časopisy mírně vylepšily čtenost

pátek, 10. února 2017, 00:40 Tisk MediaGuru

Časopisům se souhrnně ve čtenosti relativně dařilo. Přinášíme přehled, jak si vedly jednotlivé tituly.

Souhrnná čtenost časopisů ve druhém loňském pololetí představovala podle dat výzkumu čtenosti Media projekt 5,83 mil. čtenářů na vydání, což je mírně lepší výsledek než ve stejném období o rok dříve (+1 %). Vylepšení je ale v rámci statistické chyby. K nejčtenějším časopisům se řadí 5plus2, Nedělní Blesk, Rytmus životaBlesk pro ženy a TV Max.

V kategorii časopisů o bydlení a bytové kultuře se snížila čtenost vedoucího časopisu Dům a zahrada, naopak v růstu pokračují druhý a třetí nejčtenější tituly kategorie Bydlení a Marianne Bydlení. Dařilo se také časopisům Moderní byt a Svět kuchyní.

Bydlení, bytová kultura 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Dům a zahrada 103 121 120 -14,9 -14,2
Bydlení 78 64 75 21,9 4,0
Marianne Bydlení 64 59 64 8,5 0,0
Svět koupelen 61 66 56 -7,6 8,9
Tina Bydlíme 57 52 35 9,6 62,9
Magazín Pěkné bydlení 46 48 34 -4,2 35,3
Katka – Náš útulný byt 46 45 52 2,2 -11,5
Můj dům 44 50 51 -12,0 -13,7
Svět kuchyní 43 41 35 4,9 22,9
Bydlení Stavby Reality 42 42 40 0,0 5,0
Moderní byt 41 36 33 13,9 24,2
Rodinný dům 34 38 35 -10,5 -2,9

V segmentu časopisů pro ženy zůstávají na čele Blesk pro ženy a Chvilka pro tebe. Roste ale čtenost časopisu Tina.

Časopisy pro ženy 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk pro ženy 426 428 431 -0,5 -1,2
Chvilka pro tebe 411 426 417 -3,5 -1,4
Tina 225 216 198 4,2 13,6
Překvapení 205 218 210 -6,0 -2,4
Vlasta 195 207 208 -5,8 -6,3
Katka 171 167 170 2,4 0,6
Napsáno životem 138 150 144 -8,0 -4,2
Aha! pro ženy 134 140 na na na
Maminka 132 138 113 -4,3 16,8
Claudia 102 107 100 -4,7 2,0
Betynka 71 74 70 -4,1 1,4
Čas na lásku 65 69 55 -5,8 18,2
Burda style 57 55 55 3,6 3,6

Mezi programovými časopisy upevňuje vedoucí pozici TV Max. 

Časopisy programové 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
TV max 500 494 471 1,2 6,2
TV mini 280 293 279 -4,4 0,4
TV star 155 169 164 -8,3 -5,5
Týdeník Televize 142 129 147 10,1 -3,4
TV expres 107 107 87 0,0 na
TV revue 92 89 78 3,4 17,9
TV Plus 14 73 60 66 21,7 10,6

Čtenost časopisů pro muže se snížila. Lídrem kategorie byl v druhém loňském pololetí Maxim, který ale už na českém trhu v letošním roce nevychází.

Časopisy životního stylu pro muže 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Maxim 155 169 163 -8,3 -4,9
Formen 26 35 35 -25,7 -25,7

V kategorii časopisů životního stylu pro ženy jsou na čele stále tituly Žena a život a Svět ženy. Svoji čtenost postupně zvyšuje Marianne, pozici vylepšuje i Joy.

Časopisy životního stylu pro ženy 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Žena a život 298 299 353 -0,3 -15,6
Svět ženy 285 272 294 4,8 -3,1
Marianne 201 181 181 11,0 11,0
Glanc 184 200 173 -8,0 6,4
Elle 149 145 157 2,8 -5,1
Cosmopolitan 114 107 133 6,5 -14,3
Joy 114 100 110 14,0 3,6
Kreativ Praktická žena (dříve Praktická žena) 112 111 120 0,9 -6,7
Moje psychologie 105 93 96 12,9 9,4
Dieta 92 101 88 -8,9 4,5
Marie Claire 63 62 61 1,6 3,3
InStyle 55 49 43 12,2 27,9
Harper´s Bazaar 50 42 54 19,0 -7,4
Kondice 43 39 36 10,3 19,4
OK! 24 26 29 -7,7 na

V segmentu ekonomických časopisů potvrdil vedoucí postavení Forbes, který svoji čtenost mírně vylepšil.

Ekonomické časopisy 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Forbes 128 125 101 2,4 26,7
Ekonom 57 50 64 14,0 -10,9
Euro 35 40 35 -12,5 0,0

Jedničkou mezi motoristickými časopisy je dlouhodobě Svět motorů, daří se i titulu Svět motorů speciál a rovněž magazínu Auto Tip.

Motoristické časopisy 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Svět motorů 200 204 196 -2,0 2,0
Svět motorů Speciál 150 145 146 3,4 2,7
Auto Tip 126 121 114 4,1 10,5
Automobil 72 78 74 -7,7 -2,7
Aito Tip Klassik 68 66 49 3,0 38,8
Trucker 32 30 47 6,7 -31,9

V kategorii společenských časopisů se na vedoucí Nedělní Blesk dotahuje Rytmus života. Čtenost zvýšila třetí v pořadí Epocha. 

Společenské časopisy 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Nedělní Blesk 540 551 593 -2,0 -8,9
Rytmus života 537 538 571 -0,2 -6,0
Epocha 389 385 370 1,0 5,1
Sedmička 308 319 329 -3,4 -6,4
Pestrý svět 260 269 290 -3,3 -10,3
21. století 241 219 na 10,0 na
Nedělní Aha! 155 155 171 0,0 -9,4
Story 91 93 86 -2,2 5,8
Instinkt 86 87 97 -1,1 -11,3
Exkluziv 78 67 na 16,4 na
Interview 67 na na na na

Mezi zpravodajskými týdeníky je jedničkou Reflex, čtenost v meziročním srovnání nejvýrazněji zvyšuje Téma. Mezikvartálně si polepšil Respekt.

Zpravodajské týdeníky – celostátní 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Reflex 238 241 232 -1,2 2,6
Týdeník Květy 222 239 211 -7,1 5,2
Respekt 161 148 162 8,8 -0,6
Týden 143 148 149 -3,4 -4,0
Téma 138 140 80 -1,4 72,5

Magazín 100+1 zůstává nejčtenějším v kategorii časopisů o vědě, technice, zajímavostech a cestování. Svoji čtenost ale zvyšuje dvojka Lidé a Země a také magazín Živá historie.

Časopisy o vědě, technice, zajímavostech a cestování 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
100+1 226 219 265 3,2 -14,7
Lidé a Země 145 129 124 12,4 16,9
Živá historie 144 142 123 1,4 17,1
National Geographic 135 161 140 -16,1 -3,6
Koktejl 60 73 72 -17,8 -16,7

V segmentu časopisů pro děti a mládež nadále roste čtenost tradičního časopisu ABC (meziročně až o 19 %). Čtenost ale také vylepšil Top dívky.

Časopisy pro děti a mládež 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
ABC 154 147 130 4,8 18,5
Top dívky 77 75 66 2,7 16,7
Popcorn 65 74 59 -12,2 10,2

V kategorii časopisů o vaření se na čelo vrátil magazín Blesk Vaše recepty.

Časopisy - vaření 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk Vaše recepty 144 136 170 5,9 -15,3
Apetit 132 152 125 -13,2 5,6
Chvilka v kuchyni 91 99 103 -8,1 -11,7
F.O.O.D. 79 85 81 -7,1 -2,5
Gurmet 59 59 58 0,0 1,7

V prořídlé kategorii časopisů o informačních technologiích udržuje své postavení Computer.

Časopisy - informační a komunikační technologie 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Computer 70 75 68 -6,7 2,9
Chip 54 48 68 12,5 -20,6

V titulech distribuovaných zdarma je čtenářsky nejsilnější 5plus2.

Časopisy zdarma 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
5plus2 836 846 964 -1,2 -13,3
Čilichili 149 145 162 2,8 -8,0
Kraj Vysočina 140 158 82 -11,4 70,7

Mezi suplementy se na vedoucí pozici dostal Blesk magazín TV před TV magazínem. 

celostátní suplementy 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Blesk magazín TV 1 242 1 253 1 232 -0,9 0,8
TV magazín 1 219 1 296 1 241 -5,9 -1,8
Magazín Dnes + TV 690 707 702 -2,4 -1,7
Ona Dnes 452 474 508 -4,6 -11,0
Víkend Dnes 411 435 450 -5,5 -8,7
Magazín Právo + TV 381 403 384 -5,5 -0,8
Aha! TV 352 359 340 -1,9 3,5
Sport magazín 333 347 370 -4,0 -10,0
Doma Dnes 330 336 369 -1,8 -10,6
TV pohoda (celkem) 304 318 336 -4,4 -9,5
Pátek Lidové noviny 244 243 225 0,4 8,4
Deník Víkend 239 237 195 0,8 22,6
Rodina Dnes 201 209 212 -3,8 na
Auto Dnes (dříve Test Dnes) 197 182 224 8,2 -12,1
Víkend Právo 173 157 163 10,2 na
Dům & bydlení 158 175 166 -9,7 -4,8
Ego! 108 104 112 3,8 -3,6
Styl pro ženy 107 110 116 -2,7 -7,8

Sportovní kategorie patří časopisům Nedělní Sport a Sport Góóól.

sportovní časopisy 3Q+4Q/2016 2Q+3Q/2016 3Q+4Q/2015 kvartální změna (%) meziroční změna (%)
Nedělní Sport 158 164 154 -3,7 2,6
Sport Góóól 110 130 101 -15,4 8,9

Zdroj: Media projekt, Unie vydavatelů, Median, Stem/Mark

-mav-