Google spouští vlastní zpravodajský newsfeed

neděle, 23. července 2017, 09:25 Internet & Mobil MediaGuru

Mobilní aplikace Google nabízí lepší personalizaci výsledků vyhledávání.

Vyhledávač Google chce více konkurovat sociálním sítím jako Facebook či Twitter. Zatímco Google.com či příslušnou aplikaci lidé obvykle používají, když chtějí získat konkrétní informace, druhé dvě jmenované služby si mnohdy i několikrát denně prohlížejí "jen tak". Současně se ale dozvědí novinky ze svého informačního okruhu. Google proto pro americké uživatele spustil vlastní Google Feed, který jim hned pod vyhledávací lištou nabízí formou výrazných "dlaždic" odkazy na nejrůznější obsah, jenž souvisí nejen s vyhledávaným tématem, ale především s osobními preferencemi a zálibami uživatelů. Jde jak o videa či obrázky, tak odkazy na aktuální zpravodajství. Neznamená to však, že by Alphabet, provozovatel Googlu, chtěl největší sociální síť kopírovat. "Ten kanál se týká jen opravdu toho, co zajímá vás. Není o tom, co zajímá vaše přátele," uvedl podle agentury Reuters Ben Gomes, viceprezident divize Googlu pro vyhledávání. Řečené vylepšení slibuje firma uvést v nadcházejících týdnech také v ostatních státech světa, v plánech je také jeho implementace do webové verze prohlížeče.

Novinářům zároveň firma na briefingu v San Franciscu představila i konkrétní příklad, jak update funguje. V Google Feedu se tak dle předpokladů objevují třeba odkazy na aktuální populární články o Tour de France, je-li uživatel fanouškem této cyklistické události. Aplikace jde ale ještě dál a zapojuje i zdánlivě méně relevantní zdroje. Zajímá-li dotyčného či dotyčnou klasická hudba, ve feedu se může objevit i téměř rok starý příspěvek z menšího blogu o konkrétním skladateli klasické hudby. Podnětem je třeba nedávno navštívený příslušný koncert. Jak se o tom feed dozvěděl? Služba totiž využívá data nejen z historie prohlížení webu, ale také z dalších služeb Googlu. Jde například o Gmail či kalendář. Funkce by tak měla dokázat odlišit dlouhodobé koníčky a inklinace od krátkodobých výstřelků, uvedl pro server Mashable.com viceprezident vývojářské sekce Googlu Shashi Thakur.

google_feed

S tak vysokou mírou personalizace ale nelze nezmínit možné obavy ze vzniku nové, ještě neprostupnější "informační bubliny", než ve které se uživatelé sociálních sítí i samotného vyhledávače Google podle některých hlasů nacházejí již teď. Ostatně již před před šesti lety Eli Pariser argumentoval, že Google.com má tendence nabízet různým uživatelům odlišné výsledky vyhledávání s ohledem na jejich dosavadní chování na internetu. Manažer Googlu Thakur však tvrdí, že Google Feed se bude snažit v případě odkazů na zpravodajské články nabízet "několik různých pohledů" na věc a docílit různorodosti perspektiv.

Pokud jde o samotnou personalizaci, Google má s jejím rozpracováním již relativně četné zkušenosti. Portál Mashable  připomíná, že Google Feed není prvním pokusem firmy o prosazení podobné funkce. Jeden z předchozích experimentů totiž představovala služba Google Now, jež měla fungovat jako osobní asistent a dokonce se snažit aktivně nabízet uživatelům ty informace, o něž by mohli mít zájem s ohledem na své aktivity. Snahy přijít s novou službou na tomto principu nicméně dávají smysl v kontextu situace na trhu: podle analytické společnosti eMarketer si Google a Facebook mají v příštím roce rozdělit polovinu z celkových výdajů na online reklamu.

-jav-