OSF: Dezinformační weby mají z reklamy miliony ročně

úterý, 22. srpna 2017, 14:55 Aktuality, Internet & Mobil, Reklama, Výzkum MediaGuru

Podle odhadu Nadace Open Society Fund si mohou české a slovenské dezinformační weby vydělat díky reklamě 2,3 milionu korun měsíčně. Za celý rok se mohou jejich příjmy z reklamy dostat až na úroveň 32,4 milionů korun.

V analýze bylo zkoumáno celkem 122 českých a slovenských dezinformačních webů, jejichž seznam vznikl kombinací databáze Konšpirátori.sk, seznamu ruské propagandy od Echo24, analýzy serveru Neovlivní.cz a think tanku Evropské hodnoty. „Nadace OSF si nekladla za cíl ověřit existující databáze a je tedy možné, že obsahují i weby na pomezí běžného bulvárního média a konspiračního webu,“ píší autoři studie Reklama na konspiračních a dezinformačních webech. Ve vzorku jsou tak zařazeny i Parlamentní listy, patřící senátoru Ivu Valentovi, či bulvární web Expres, spadající pod vydavatelství Mafra.

64 % z analyzovaných webů zobrazuje v současnosti reklamu. Některé stránky ji prodávají přímo, bez zprostředkovatele, většina z nich však využívá světové nebo lokální reklamní sítě. Více než polovina z nich (54 %) je napojena na Google, dále reklamu nabízejí přes AdForm, Sklik a Etarget. „Z dostupných dat nelze odhadnout počty unikátních čtenářů, ale typická návštěvnost webů (medián) je kolem 100 tisíc zhlédnutí měsíčně. Celkově mohou mít tyto stránky z reklamy příjem odhadem 2,3 miliony korun měsíčně, tedy 23,9 až 32,4 miliony korun ročně,“ píše se v analýze.

Většina zisku ale plyne podle OSF k několika největším serverům, významnou návštěvnost a příjem má přibližně 10  největších sledovaných. Největší příjem odhaduje studie u Parlamentních listů, Expres.cz a Eurozpráv.cz. „Ne všechny servery ve zkoumaném vzorku jsou zaměřeny na propagaci jisté politické agendy. Některé z nich se věnují zdraví, životnímu stylu, zbraním a vojenství apod. Výrazně politicky zaměřené nicméně tvoří odhadem 80 % všech příjmů,“ uvádí autoři.

TOP 5 dezinformačních a konspiračních webů podle příjmu z reklamy

dezinformační či konspirační web odhadovaný měsíční příjem (Kč)
parlamentnilisty.cz 1 505 542
expres.cz 788 532
eurozpravy.cz 534 972
hlavnespravy.sk 142 633
ac24.com 98 098

Mezi inzerenty byli zaznamenáni například firmy Alza.cz, Amazon, ČSOB, ZOOT.cz, FINEP, Unicorn College, Voyo, VŠEM, Electroworld nebo AirBank. Reklama se zde zobrazila také státní agentuře Czech Tourism, časopisu Reportér nebo vydavatelství Economia.

„Mnoho inzerentů nakupuje v reklamních systémech bez toho, aby si ověřovali, kde se jejich reklama zobrazuje. Mohou pak svými penězi podporovat i weby, se kterými by vědomě nespolupracovali,“ podotýká Matěj Novák, ředitel společnost Czech Publishers Exchange (CPEx), jež se na přípravě studie spolu s Nikolou Hořejšem a agenturou Fragile a nákupním sdružením Opera Media podílela.

Někteří zadavatelé však na podobnou praxi již reagovalo a svou reklamu na dezinformačních webech blokují. Patří mezi ně mimo jiné například Česká spořitelna, T-Mobile nebo Nestlé.

-stk-