Grada spouští nové projekty, chce růst

pondělí, 13. listopadu 2017, 11:20 Tisk Martina Vojtěchovská

Je to signál, že na trhu chce hrát významnou roli, říká konzultant Jaromír Skopalík.

Jaromír Skopalík

Jaromír Skopalík

Od konce letošního března jste se stal konzultantem nakladatelství Grada. Jak konkrétně vaše spolupráce probíhá a na čem pracujete?

S Nakladatelským domem Grada jsem v kontaktu již od konce minulého roku, od března letošního roku pro něj pracuji jako konzultant. Hlavním zaměřením mé práce je generálně rozvoj a mým úkolem je tedy hledat prostor pro rozvoj veškerých aktivit Grady a ty ve spolupráci s lidmi a odděleními v nakladatelství realizovat. Jedná se o rozvoj v rámci stávajících značek skupiny – Grada, Cosmopolis, Alferia, Bambook a Bookport, ale také o akvizice. Cílem je napomoci zajistit další růst Grady a tím zachovat její dlouholeté postavení jedné z největších a nejúspěšnějších firem na knižním trhu.

Máte vytipované nějaké možnosti, kam se může Grada rozvíjet?

Grada je na trhu 27 let, je to úspěšná česká firma. Nové aktivity musí být vyvíjeny s ohledem na stávající nastavení firmy. Ode mě se očekává, že přinesu jiný pohled na firemní procesy. Přeci jen přicházím z trochu odlišné části mediálního byznysu. Před příchodem do firmy jsem zpracoval svůj pohled na Gradu a potenciál jejich dalších možností. Poté jsme se s předsedou představenstva a majitelem Romanem Svitákem domluvili na tématech, která jsme seřadili dle priorit. Těm se nyní postupně věnuji. Snahou je témata a změny postupně zpracovávat a uvádět do praxe. Některá z nich se týkají interních procesů v rámci fungování a nastavení firmy, proto není vhodné je komunikovat a tím odhalovat. Generálně jde i o posílení některých aktivit a redakcí ve snaze připravit podmínky pro další expanzi nakladatelství.

Grada se pohybuje v odvětví odborné literatury a prostřednictvím tří svých dalších značek i v jiných segmentech. Když zvažujete možnosti rozvoje, tak se týkají právě těchto stávajících segmentů, nebo uvažujete i o novém segmentu?

Primárně jde o rozvoj v rámci stávajících značek. Pod klasickou značkou Grada vychází odborná literatura, pod značkou Cosmopolis beletrie, značka Bambook zastřešuje dětskou literaturu a značka Alferia literaturu osobního rozvoje a poznání. Jde o to podívat se v rámci těchto segmentů na knihy, které Grada dosud nevydávala, nebo nevydávala v intenzivnějším měřítku, a kde by zároveň potenciál mohl být. Příkladem může být literatura pro mladé, tzv. Young Adult apod.

Na trhu tedy stále vidíte možnosti rozvoje, přestože v posledních letech se papírovým médiím nepředpovídá zrovna nejlepší výhled. Ani ale z dostupných údajů o vývoji českého knižního trhu se nepotvrzuje domněnka, že by o tištěné knihy klesal zájem.

Na knižní byznys stejně jako na mediální byznys dopadla globální krize v letech 2008-2009, kdy došlo k poklesu tržeb a zisků. U knížek poklesy trvaly dalších pět let. Zhruba od roku 2014 se knižní trh začal zvedat a v posledních třech letech je relativně stabilní. V roce 2016 však vyšlo mnohem méně novinek. Souhrnné tržby se pohybují dlouhodobě kolem 7,0 až 7,5 mld. Kč, možná o něco opět začínají klesat. Každý rok je uvedeno zhruba 16 tisíc nových knih, loni to bylo o poznání méně. Ovšem u knížek zatím nevidím, že by docházelo k obtížně zastavitelnému dlouhodobému poklesu jako v některých periodických médiích, hlavně v denících. U knih to tak v českém prostředí ještě není, i když z německého trhu přicházejí poplašné zprávy, že především menším nakladatelům se obtížněji podniká. U nás v nakladatelství máme záměr přinést víc knih než doposud, a to i přesto, že počet všech novinek na trhu se zmenšuje. Ročně vydáváme necelých 400 novinek. Zajímáme se i o elektronická média. Dnes je na trhu k dispozici asi 12 tisíc knih v elektronické podobě a téměř čtvrtinu z nich má Grada. I proto se Grada v minulém období intenzivně věnovala vývoji on-line knihovny Bookport, která byla 19. 9. 2017 uvedena na trh. Nakladatelský dům tím opětovně potvrdil svoji roli inovátora a hybatele v rámci nastavování trendů knižního byznysu v České republice a na Slovensku.

Výběr z podzimních novinek nakladatelství Grada

Výběr z podzimních novinek nakladatelství Grada

On-line půjčovnu Bookport uvedla Grada tedy letos v září, aktuálně obsahuje více než 3,5 tisíc titulů. Bude se tento počet zvyšovat?

Projekt Bookport se připravoval několik let a realizace probíhala dva roky. V současnosti vedle Grady obsahuje publikace od pěti dalších nakladatelů. Celkem nabízí již přes 3 700 knížek všech existujících žánrů. Naším záměrem je dále nabídnout projekt školám, státním institucím a firmám, samozřejmě rovněž koncovým uživatelům, čtenářům knih. Rozvoj Bookportu neustále pokračuje, je to běh na dlouhou trať. Cítíme to ale tak, že je třeba na tuto trať vyběhnout a nejlépe být a zůstat první.

Bookport je založen na myšlence, že za cenu jedné knihy má uživatel přístup k celé nabídce elektronických knih z různých oborů. Neobáváte se, že si spuštěním této služby ohrozíte prodeje papírových knih?

Tato obava byla mezi nakladateli velmi rozšířená už když na náš trh přišly elektronické knihy. Nakonec se ukázalo, že to žádný negativní vliv nemá a jde o zcela nové zákazníky, eventuálně o doplněk pro stávající čtenáře papírových knih. Přistupujeme k tomu tedy jako ke konzumaci dvou různých médií, jejichž cílové skupiny se nemusí shodovat a tím vzájemně odrazovat. Myslíme si, že takto můžeme nějaké čtenáře, kteří jsou dnes již jednoznačně onlinově nastaveni, ke koupi knih i přilákat. Pro ně, co není v elektronickém prostředí, jako by neexistovalo. To platí především o generaci, která je zvyklá na konzumaci pomocí chytrých telefonů a tabletů a informace aktuálně čerpá jinde než v knihách, anebo e-knihy stahuje nelegálně.

Pracujeme na několika akvizicích. Souvisí to se zájmem Grady rozvíjet svoji pozici na trhu.

Jaromír Skopalík, konzultant, Grada

Kolik lidí očekáváte, že si službu předplatí?

Naším cílem jsou tisíce. Ceny podle našeho názoru nejsou vysoké, základní předplatné s přístupem k tisícům titulů stojí pouze 199 Kč měsíčně, což je méně než cena jedné průměrné knihy. Měsíční ekvivalent ročního předplatného je ještě nižší. Vývoj však očekáváme postupný, předplatitelé nebudou přibývat po desetitisících. Jedná se obrazně řečeno o běh na delší trať.

Každou knihu, kterou Grada vydá, nabízí i v elektronické podobě. Jak velký je podíl e-publishingu na celkovém obratu Grady?

Uvedu číslo za celý český trh: je to asi 5 %, elektronické knihy vytvářejí obrat na celkovém trhu 130 mil. Kč. V zahraničí je to ovšem násobně více.

Zmínil jste, že Bookport počítá s růstem. Chcete rozšířit i počet dalších nakladatelů?

Chtěli bychom být prospěšní všem nakladatelům a přinést jim touto službou další prodejní kanál, zvýšit jim tržby a zajistit tím zvýšení již tak velmi malých autorských honorářů jejich českých a slovenských autorů.

Jednáte o tom s nimi?

Nyní na podzim na to nemáme moc času, někteří nakladatelé se však hlásí sami a my jim vycházíme vstříc, jak to jen nyní stíháme. Bookport chápeme jako další distribuční síť a tedy další cestu, jak dostat knihu ke čtenářům. Jedná se mj. i o knihy, které již v jejich papírové podobě neexistují a není je tak možné prodat. Pro řadu nakladatelů by mělo být a je lákavé vlastně reinkarnovat zajímavé knihy, které už v kamenných knihkupectvích nekoupíte. Podstatné také je, že se v případě Bookportu jedná o ryze české řešení přizpůsobené podmínkám našeho malého trhu.

Jakým způsobem kalkulujete odměny pro nakladatele?

Honoráře, resp. předplatné, se dělí podle skutečné čtenosti jednotlivých knih. Nakladatelé dostanou měsíční přesné vyúčtování po jednotlivých titulech. Klíčové je, kolik stran jaké knihy ten který čtenář skutečně přečetl. Podle toho jim náleží i rozdělení předplatného hrazeného příslušnými čtenáři.

Vraťme se ještě na začátek, když jste zmiňoval zájem Grady o akvizice. Je na obzoru něco konkrétního?

Rozhodně ano, pracujeme na několika akvizicích. Souvisí to s tím, o čem jsem mluvil, tedy se zájmem Grady rozvíjet svoji pozici na trhu. Je to zároveň signál Grady, že se chce plnohodnotně účastnit probíhající konsolidace trhu a že jsme akvizičně nastavený sebevědomý subjekt s chutí a zájmem růst, který chce hrát významnou roli na českém a slovenském trhu.

Nakladatelský dům Grada

Společnost Grada dosáhla v loňském roce obratu ve výši 171 mil. Kč, což bylo o 9 % víc než v roce 2015. Obrat společnosti se zvyšuje. V loňském roce uvedla na trh 365 nových titulů. Hospodaření skončilo v roce 2016 ziskem ve výši 29,5 mil. Kč. Zakladatelem a jediným majitelem společnosti je Roman Sviták, který je zároveň předsedou představenstva.

Mezi novinkami, které posílá na předvánoční trh, jsou například Temné hlubiny, pokračování krimi série od Roberta Bryndzy. Z české beletrie jsou to např. další dvě knihy Zdeňka Svěráka. Z non-fiction literatury se na podzimním trhu stala bestsellerem kniha Zeptejte se pilota. Z odborné literatury je to novinka GDPR: Praktický průvodce implementací. Zdravotnickou literaturu zastupuje např. Atlas anatomie člověka II.