Median zveřejnil výsledky experimentu "moudrost davu"

pondělí, 13. listopadu 2017, 13:05 Aktuality, Výzkum MediaGuru

Letní setkání partnerů a odborné veřejnosti, které uspořádala společnost Median, doprovodilo tipování vybraných událostí.

Tipování klientů a partnerů na červnovém setkání a reálné výsledky voleb, zdroj: Median

Tipování klientů a partnerů na červnovém setkání a reálné výsledky voleb, zdroj: Median

Červnové setkání s klienty na zahradě společností Median a Lerach bylo doprovozeno experimentem „Moudrost davu“. Účastníci setkání v něm tipovali mimo jiné výsledky říjnových parlamentních voleb a návštěvnost Svěrákova filmu Po strništi bos během prvního víkendu v kinech.

Tipování se lišilo od výsledku voleb průměrně o 3,8 % na stranu. Účastníci dobře odhadli téměř třicetiprocentní zisk ANO, naopak nikdo neočekával velký nárůst SPD a Pirátů a ani propad ČSSD.

Metoda „moudrost davu“, která je některými lidmi považována za potenciálně přesnější metodu odhadu výsledků voleb, dopadla hůře než volební model Medianu ze stejné doby. Od nového filmu Jana Svěráka měli účastníci zahradní party velké očekávání. Jeho skutečnou návštěvnost v odhadu nadhodnotili takřka 2,5krát na téměř 280 tisíc diváků.

Skutečné výsledky voleb nejlépe odhadla Martina Vojtěchovská z MediaGuru, Petr Kouřil z CDV Brno a Lea Michálková z Medianu.

Nejlepší odhad návštěvnosti Po strništi bos měl Jan Punčochář z rtm+ a Vladimír Kožíšek z Medianu, kteří odhadovali 120 tisíc návštěvníků, což se téměř přiblížilo skutečnému počtu diváků 113 036 diváků.

Zpráva s detailními výsledky je k dispozici ke stažení níže.