ATO: Volby zvyšují televizní sledovanost

neděle, 7. ledna 2018, 10:30 TV MediaGuru

Nárůst sledovanosti televizních zpravodajských pořadů v době voleb může být až o 50 procent.

Volební studio ČT, foto: Česká televize

Volební studio ČT, foto: Česká televize

Loňský rok opět ukázal, že zpravodajství a publicistika se těší v před- a povolebním období zvýšenému zájmu televizních diváků. S blížícími se prezidentskými volbami lze očekávat další vrchol sledovanosti těchto pořadů, odhaduje profesní Asociace televizních organizací (ATO), která data o TV sledovanosti poskytuje.

Příkladem zvýšené sledovanosti z uplynulého roku je např. inaugurace amerického prezidenta Donalda Trumpa (20. ledna). Nejvíce pozornosti televizních diváků však loni přitáhlo dění na domácí politické scéně: vládní krize na začátku května, jednání Poslanecké sněmovny o vydání poslanců Babiše a Faltýnka k trestnímu stíhání (6. září), mimořádná schůze sněmovny kvůli lithiu (16. října), předvolební debaty, sčítání výsledků voleb do Poslanecké sněmovny (21. října), ustavující schůze Poslanecké sněmovny (22. listopadu) či jmenování Andreje Babiše předsedou vlády (6. prosince).

Všechny pravidelné zpravodajské a publicistické relace v období voleb do Poslanecké sněmovny v říjnu 2017 (týden před a po volbách) zaznamenaly sledovanost výrazně vyšší než během září a první polovina října, u většiny titulů šlo o nárůst o desítky procent (v průměru o 50 %). Zachován ale zůstal dlouhodobě platný žebříček českých televizních stanic z hlediska sledovanosti jejich hlavních zpravodajských relací: 1. Nova (Televizní noviny), 2. Česká televize (Události), 3. Prima (Zprávy FTV Prima) a 4. Barrandov (Naše zprávy).

Zdroj: ATO-Nielsen Admosphere, Živě +TS0-3, pro daný titul vždy pouze nejsledovanější epizoda

Zdroj: ATO-Nielsen Admosphere, Živě +TS0-3, pro daný titul vždy pouze nejsledovanější epizoda

Publicistické pořady nabízí nejen veřejnoprávní, ale i komerční televizní stanice. Například ve čtvrtém kvartále uplynulého roku sledovalo pořad Střepiny na Nově v průměru 825 tis. diváků, pořad 168 hodin na ČT1 pak 559 tis. diváků a pořad Očima Josefa Klímy na Primě 484 tis. diváků starších 15 let. 

Průměrná sledovanost publicistických pořadů, 1.10.-31.12. 2017

pořad TV 15+ (tis.) share 15+ (%) share 15-54 (%)
Střepiny TV Nova 825 21,7 21,2
168 hodin ČT1 559 16,6 13,7
Otázky Václava Moravce ČT1 + ČT24 494 11,2 7,3
Očima Josefa Klímy Prima TV 484 13,9 11,8
Týden s prezidentem TV Barrandov 274 6,7 1,9
Kauzy Jaromíra Soukupa* TV Barrandov 201 5,9 1,3
Duel Jaromíra Soukupa TV Barrandov 188 5,3 1,8

*vysílán od 6.12. 2017, zdroj: ATO-Nielsen Admosphere

Podíl zpravodajské stanice ČT24 na sledovanosti u diváků starších 15 let byl letos v říjnu 5,6 %, což je nejlepší výsledek za poslední čtyři roky. Jen nepatrně lepšího výsledku (5,7 %) dosáhla stanice v říjnu 2013, kdy se konaly předchozí volby do Poslanecké sněmovny. Vyššího výsledku dosáhla v lednu 2013 při prezidentských volbách (6,8 %). Rekordní výsledek ČT24 se datuje k červnu 2013 (9,1 %) v souvislosti s vládní krizí a povodněmi. 

-mav-