Facebooku se daří, lidi ale na něm tráví méně času

pátek, 2. února 2018, 10:30 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síti se finančně daří, ztrácí ale pozornost uživatelů. Jejich počet navíc poprvé začal v USA a Kanadě klesat.

 

Facebook hlásí tučné zisky. Ve čtvrtém čtvrtletí zvýšil čistý zisk na 4,27 miliardy dolarů (86,6 miliardy korun) z 3,56 miliardy ve stejném období roku 2016. K růstu zisku přispěly zejména vyšší příjmy z reklamy, a to především té mobilní. Celkové příjmy podniku stouply o 47 procent na 12,97 miliardy dolarů. Příjmy z reklamy Facebooku činily ve čtvrtletí 12,78 miliardy dolarů, zatímco analytici oslovení agenturou Reuters předpovídali 12,30 miliardy. Výnosy z mobilní reklamy, která se na celku podílí 89 procenty, vzrostly o celých 84 %.

Jenže tyto výsledky by neměly přebít další, ne tolik lichotivé statistiky. Jak přiznal sám zakladatel firmy Mark Zuckerberg, uživatelé největší sociální síti jejím prohlížením a interakcí s ostatními lidmi strávili za poslední kvartál přibližně o padesát milionů hodin denně méně. Zuckerberg to připisuje změnám ve skládání newsfeedu, kdy sociální síť při výběru obsahu, který mají uživatelé vidět, upozaďuje virální videa, či dokonce lživé zprávy šířené s bombastickými titulky s cílem nahnat imprese. „Jsou to změny, které nám pomohou v dlouhodobém horizontu,“ popsal Zuckerberg. Průměrná doba jedné návštěvy se tak pohybuje kolem 20 minut, tvrdí oborový portál Zephoria. Skutečnost, že skladbou algoritmy doporučovaného obsahu lze změnit uživatelské návyky, navíc dokládá videoportál YouTube. Jeho manažeři uvádí, že 70 procent sledovacího času tvoří automaticky doporučovaná videa, nikoliv ta, která si diváci sami vyhledali.

Zuckerberg navíc podle všeho myslí úpravu skladby newsfeedu vážně, a změny tak končit nemusí. Nedávno uvedl, že jeho médium ještě více upřednostní lokální zpravodajství a interakce s jednotlivými přáteli. To zřejmě povede mimo jiné k dalšímu poklesu čísel času stráveného na Facebooku. Firma tak reaguje mimo jiné na četnou kritiku toho, že jejím cílem je primárně udržet pozornost uživatelů za každou cenu. Zuckerberg proto poslední dobou volí umírněnější tón a profiluje se jako společensky odpovědná firma. Tyto tendence částečně podtrhává aktuální zákaz reklamy propagující kryptoměny a s nimi související služby, ačkoliv v době investiční mánie může jít o nezanedbatelný zdroj inzertních příjmů. Firma argumentuje, že se na popularitě digitálních měn typu bitcoin snaží přiživit řada podvodníků. 

Ne všechny tyto kroky ale mají nutně pozitivní reakci u investorů. Zveřejnění údajů o času stráveném na Facebooku například vedlo k tříprocentnímu poklesu hodnoty akcií firmy i přes to, že meziročně počet aktivních uživatelů Facebooku vzrostl o 14 procent na více než 2,1 miliardy. Ba co více, průměrné příjmy z jednoho uživatele vzrostly téměř o čtvrtinu na 9,27 dolaru.

Jenže také tyto údaje mají svou odvrácenou stranu. Firma totiž zřejmě narazila na svůj strop co do počtu uživatelů na svých nejlukrativnějších trzích – ve Spojených státech amerických a Kanadě. Poprvé v historii firmy na těchto trzích klesla uživatelská základna denních uživatelů tohoto síťového média; mezičtvrtletně o milion lidí na celkových 184. Jak podotýká server Recode.net, jde o o malý pokles, nicméně na takto důležitých zemích není zrovna dobré znamení. Američané či Kanaďané totiž Facebooku přinášejí průměrně 26,76 dolaru na osobu. Tím spíše je v zájmu Facebooku, aby se změny skladby newsfeedu projevily v dlouhodobém měřítku pozitivně a přilákaly lidi k intenzivnějšímu využívání sociální sítě.

-jav-