Google usnadní rušení cílené reklamy

pondělí, 29. ledna 2018, 10:50 Internet & Mobil MediaGuru

Uživatelé internetu se budou moci cítit méně pronásledováni reklamou. Alphabet jim umožní účinnější blokaci.

Zdroj: Google

Zdroj: Google

Komu vadí, když se mu jedna a ta samá reklama zobrazuje napříč webovými stránkami, jistě kroky provozovatele Googlu uvítá. Alphabet totiž rozšiřuje působnost své funkce Mute na všechna zařízení, na nichž se daný uživatel přihlašuje ke svému Google účtu. Řečená funkce opakované zobrazovaní týchž reklam zakazuje. Kdo si tedy například v poslední době prohlížel v některém z internetových obchodů boty, nemusí se již s reklamou na ně setkávat prakticky na každé navštívené stránce. Jak navíc firma uvádí na svém blogu, stejnou možnost kontroly chce rozšířit i na YouTube. Ta dosud byla omezena jen na jedno konkrétní zařízení. Zaměřovací algoritmy Googlu přitom dokázaly stejnou inzerci zobrazovat jak na počítači, tak mobilních zařízeních.

Firma upřesňuje, že uživatelé budou moci snadno zablokovat zobrazování dané reklamy od konkrétních zadavatelů, ovšem pokud po třech měsících opět navštíví jejich webovou stránku, tento blok se zruší. Pokud jsou ale v době, kdy reklamu blokují, přihlášeni přes svůj Google účet, volba by měla být trvalá.

Jak tedy blokace probíhá? Každá personalizovaná reklama má ve svém rohu obsahovat tlačítko, po jehož rozkliknutí se zobrazí volba Přestat zobrazovat tuto reklamu. Jak ale připomíná server AdAge.com, Google s danou funkcí přišel již před dlouhými téměř šesti lety. K jejímu vylepšení jej měly mimo jiné dohnat i dva různé trendy, které se v oblasti digitální reklamy momentálně sešly.

Jeden souvisí s novými regulacemi, konkrétně pak s blížící se účinností takzvané celoevropské směrnice GDPR o nakládání s osobními údaji, připomíná AdAge. Ta vstoupí v platnost 25. května a po firmách mimo jiné vyžaduje získat explicitní souhlas k různému způsobu využívání personalizovaných dat uživatelů. Regulace se tedy dotýká samotných principů byznys modelu digitálních gigantů, další rozšíření několik let staré funkce Mute je tak v tomto kontextu logickým směrem a představuje svého druhu přípravu na naplňování povinností vyplývajících z GDPR. Otázkou ale zůstává, jak státy dokáží daná pravidla vymáhat. Komisařka pro spravedlnost Věra Jourová nedávno upozornila, že naprostá většina států Evropské unie zatím nedokončila přípravy na začátek platnosti nových pravidel o ochraně osobních údajů v EU.

Bez ohledu na řečené ale postupná změna přístupu k reklamě ze strany digitálních gigantů dává smysl také v kontextu jiné aktuální zkratky, a sice CRM (customer relationship management). Jde o koncept pojetí inzerce, v rámci kterého se inzerce nemá stát jen nutným zlem při procházení webu, ale naopak, jak název napovídá, vítaným pomocníkem jeho uživatelů. Uměřená, vhodně pojatá a dobře fungující personalizovaná reklama tak v ideálním případě může suplovat rádce či katalog při vybírání a porovnání produktů z toho kterého segmentu zboží. „V průběhu času očekávám, že konzumenti získají stále více kontroly nad tím, jakou reklamu vidí," doplňuje šéf digitální agentury Shipyard Ben Clarke s tím, že role symbolické role marketérů a spotřebitelů se mají dál postupně proměňovat na základě toho, jak konzumenti získají možnosti přímo ovlivnit, jací zadavatelé na ně vůbec budou moci cílit personalizovanou reklamu. Na takovou budoucnost se ostatně pomalu připravuje i sám Google.

-jav-