Potraviny online nakupuje čtvrtina Čechů

čtvrtek, 11. ledna 2018, 10:40 Aktuality, Marketing, Výzkum MediaGuru

Podle výzkumu společnosti Mastercard potraviny online nakupuje někdy 26 % Čechů.

Zdroj: FB Rohlik.cz

Zdroj: FB Rohlik.cz

Alespoň někdy nakupuje potraviny na internetu 26 % Čechů, dalších 13 % dotázaných by službu rádo využívalo, ale podle vlastního vyjádření k ní nemají přístup. Pětina Pražanů tímto způsobem vyřizuje své běžné nákupy. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mastercard u příležitosti vyhlášení soutěže Mastercard Obchodník roku 2017. Realizovala ho agentura GfK na vzorku 2000 respondentů internetové populace.

„Možnost nakoupit si potraviny přes internet vítají zejména lidé, kteří nemají vlastní auto, jsou nemocní nebo je pro ně z nějakých jiných důvodů obtížné nakoupit v kamenné prodejně. Tyto důvody jako nejčastější uvedlo 39 % dotázaných. Pro 29 % účastníků průzkumu je online nákup řešením v časové tísni. V menších městech preferují lidé e-shop, protože nabídka v místní prodejně potravin není tak široká,“ komentuje Josef Machala, Mastercard rewards program leader.

Proč nakupujete potraviny on-line? (v %, N = 514, respondenti nakupující alespoň někdy potraviny on-line). Zdroj: MasterCard

Proč nakupujete potraviny on-line? (v %, N = 514, respondenti nakupující alespoň někdy potraviny on-line). Zdroj: MasterCard

Potraviny si zvykli nakupovat online zejména lidé z větších měst nad 100 tisíc obyvatel, kde je nabídka e-shopů nejširší. Typickým klientem je čtyř- a vícečlenná rodina, která má příjem na domácnost přes 40 tisíc korun. Nadprůměrně službu využívají zejména Pražané a Středočeši, ale i lidé z Jihomoravského a Plzeňského kraje. Zájem by však měli i lidé z malých sídel do 1 000 obyvatel, jak to prohlásilo 22 % dotázaných. Důvodem je obvykle problematické lokální zásobování. Bohužel pro ně služba potravinových e-shopů není tak snadno dostupná. Týká se to především Jihočeského kraje, Vysočiny a Zlínska.

Celkem 39 % dotázaných uvedlo, že v e-shopech nakupuje široký sortiment potravin k doplnění běžných zásob. Až 17 % dotázaných si objednává pravidelně čerstvé potraviny a stejné procento jen ty trvanlivé. Akčních nabídek a slev využívá 16 % dotázaných. Čtyři z pěti oslovených uvedli, že potraviny objednávají přes osobní počítač nebo notebook. Mobil k online nákupu přes webovou stránku obchodníka používá 20 % zákazníků, tuto preferenci uvedli zejména mladí respondenti. Objednávání pomocí mobilní aplikace je zatím v začátcích a využívají ho jen 2 % zákazníků.

-stk-