Berlinale: Filmový festival představil i TV seriály

čtvrtek, 1. března 2018, 18:35 TV MediaGuru

Do programu Mezinárodního filmového festivalu v Berlíně stále více pronikají i aktuální trendy televizního obsahu.

Zahájení 68. ročníku filmového festivalu Berlinale, foto: Berlinale

Zahájení 68. ročníku filmového festivalu Berlinale, foto: Berlinale

V oficiálním programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Berlíně, který se uskutečnil od 15.2. do 25.2. 2018, mělo Česko několik filmů. Největší pozornost byla upřena na světovou premiéru filmu Martina Šulíka Tlumočník, kterou pořadatelé uvedli v den 80. narozenin Jiřího Menzela. Ten ve filmu vytvořil jednu z hlavních postav a byla pro něj připravena cena za celoživotní dílo.

Tu druhou si odnesl americký herec Willem Dafoe, který na tiskové konferenci srovnával práci pro divadlo, film, televizi i reklamu. „Natáčení reklam? To bývá velká zábava! A hlavně jde o krátké natáčení a dobře platí. Nejraději vzpomínám na natáčení spotu na Jim Beama, bylo mi potěšením. Odvedu ale svou práci a dále se už s produktem nespojuji. Tedy na veřejnosti, nějaký karton produktu, který po natáčení zbyl, mi produkce přibalila… Chci ale zdůraznit, že tahle práce pro mě není rozhodující. I před prací pro televizi dávám přednost filmu. A královskou disciplínou je pro mě divadlo,“ přiblížil.

Rozsahem malá, ale pro filmaře tvořící pro televizi nesmírně důležitá, byla sekce Drama Series Days. V bývalém hlavním sídle festivalu ZOO Palast bylo předvedeny nejočekávanější evropské seriálové projekty, obvykle pilotní či první díly. Výběr provádí sám ředitel Berlinale Dieter Kosslick. „Při výběru seriálů se soustřeďujeme na hrané seriály, které jsou natáčeny filmovým způsobem snímání, jsou vizuálně opulentní a mají vysokou produkční hodnotu. A hledáme seriály využívající nové postupy ve vyprávění příběhů,“ říká Kosslick. Seriály pocházejí z produkce největších studií jako FreemantleMedia (Picnic at Hanging Rock), Amazon a Hulu (The Looming Tower), AMC (The Terror), ale i evropských televizí ZDF ARTE (Bad Banks), norské NRK (Home Ground), dánské DR (Liberty) nebo izraelské Keshet Broadcasting (Sleeping Beers).

Dalších osm projektů nejočekávanějších evropských seriálových projektů ve fázi vývoje z Německa (Baby Alone, Henkersbach), Islandu (Black Port), Irska (Costigan), Nizozemí (The Faction), Norska (Fury), Izraele (In a Heartbeat) a Portugalska (South) se představilo na pitchingu pro 270 pozvaných profesionálů, především televizních producentů a nákupčích. Letos poprvé organizátoři vybírali kýžených osm projektů ze 120 přihlášených. Podle koordinátorky akce Martiny Bleis je cílem akce „otevřít producentům TV seriálů oči tak, aby podobně jako filmaři využívali mezinárodních koprodukcí“.  Většina televizních seriálů je stále financována pouze 1-2 broadcastery. „Po Evropě vzniká tolik seriálů, které by přitom mohly být natáčeny v jedné dekoraci, ale s různými herci. Nebo využívat technické prostředky několika různých koproducentů z různých zemí,“ říká Bleis. Na akci se akredituje stále více „talent-scoutů“ z Netflixu, Amazonu či Hulu, ale i vedoucích dramaturgů velkých evropských televizí.

Vade Retro, foto: TV Globo

Vade Retro, foto: TV Globo

Velkou prezentaci měla na Berlinale brazilská TV Globo, největší poskytovatel obsahu v Latinské Americe. Manažer vývoje Gustavo Gontijo na ní představil dvanáct seriálových projektů, pro které hledají koprodukční partnery po celém světě, zejména v anglicky a španělsky mluvícím. Kromě klasických jihoamerických žánrů jako horror, thriller, katastrofický film, sociální drama nebo napínavé komedie bylo prezentováno i drama Moudří, jehož protagonisty jsou lidé, kterým je přes 70 let a kteří dostávají ve svém životě druhou šanci.

Pro posílení kvality scénářů byl ve firmě založen tzv. Pokoj autorů inspirovaný podobným modelem v USA. Ve skutečnosti jsou autoři scénářů soustředěni ve 12 místnostech, kde se věnují vývoji a vytváření nových projektů na příští období. Za první roku fungování Pokoje autorů v něm vzniklo 28 nových projektů připravených k výrobě v Brazílii nebo v mezinárodních koprodukcích. Změny v kreativitě, řízení, vyhledávání talentů, produkci a distribuci měly za výsledek změnu TV Globo z televizního vysílatele v kreativního producenta obsahu pro různé platformy a trhy po celém světě. Hitem berlínské nabídky se stal seriál Vade Retro, směs žánrů komedie, horroru, sociální kritiky ve stylu současných televizních formátů USA. 

Autor textu: Aleš Hudský