Co bude letos hýbat facebookovými stránkami?

pondělí, 12. února 2018, 16:30 Internet & Mobil MediaGuru

Tereza Sajverová z brandové divize digitální agentury Business Factory přináší tipy na správu facebookových stránek pro rok 2018.

Tereza Sajverová, foto: Business Factory

Tereza Sajverová, foto: Business Factory

Na začátku každého roku vzniká mnoho článků popisujících nejnovější trendy pro sociální média. Ani rok 2018 není žádnou výjimkou, jsou to ale skutečně informace využitelné v praxi, nebo se jedná jen o překlad zahraničních tipů, na které je v Česku ještě příliš brzy?

V Brandformance, brandové divizi digitální agentury Business Factory, se staráme o klientské facebookové profily a zároveň spravujeme i vlastní FB stránky (např. JenŽeny.cz, Bez přátel nežiju, JenCestování.cz), které dohromady čítají přes milion fanoušků. Máme tak dostatek zkušeností s tím, co, jak a kdy zveřejnit na Facebooku. Proto jsme se rozhodli udělat rešerši článků s trendy na rok 2018 v oblasti správy FB stránek a zhodnotit jejich využitelnost v praxi v České republice.

Platit, platit a zase platit

První a asi i nejdůležitější „trend“ pro rok 2018. Ať už bylo prohlášení Marka Zuckerberga o navrácení facebookového feedu přátelům a rodině jakkoli šlechetné, pro ty, které živí správa FB stránek, je tento výrok přinejmenším velkou komplikací, pro některé možná i konečnou stanicí. To nastane v případě, že jste se doteď spoléhali pouze na organický dosah svých příspěvků a interakce od skalních fanoušků, případně sponzorovali jen výjimečně. Nově se totiž zvyšuje pravděpodobnost, že do kanálu příspěvků každého uživatele se dostane mnohem méně neplacených příspěvků. Převahu v obsahu budou mít vaši přátelé a placená inzerce (u té se navíc odhaduje její prodražení). Některé FB stránky se na to snaží vyzrát tak, že svým fanouškům zobrazili návod, jak si nastavit jejich nesponzorované příspěvky mezi prvními.

Pozitivní astroturfing

S astroturfingem se jistě setkal každý z nás, i když si to možná neuvědomoval. Astroturfing je považován za neetickou marketingovou metodu v masmédiích s cílem ovlivnit veřejné mínění. Falešné FB profily bez historie se pak snaží pozitivně nebo negativně ovlivnit ostatní účastníky internetových diskuzí. Bohužel i přes několikastupňové ověřování účtů ze strany Facebooku k jejich zakládání dochází. Odhadujeme, že právě pozitivním astroturfingem se budou majitelé menších stránek snažit zlepšit si hodnocení nebo zvýšit dosah svých příspěvků díky kladným komentářům pod nimi. V Brandformance tuto metodu ale rozhodně nedoporučujeme, jelikož falešný profil mohou velice snadno odhalit i ostatní přispěvatelé do diskuze a pověst značky/ firmy tím může být poškozena.

Méně může být více – alespoň u mikro influencerů určitě

V posledních letech vzkvétá influence marketing, tedy využívání blogerů, youtuberů a dalších známých tváří pro propagaci značek a k dalším marketingovým účelům. Jenže mnoho influencerů už má tak vysoký počet sledujících, že zájmy jejich followerů už zobecněly a cílení na tento okruh pozbývá smysl i autentičnost. Vidíme značný potenciál spíše u menších influencerů, kteří sice mají méně sledujících, ale díky jejich úzkému vztahu s tímto publikem a schopnosti ho reálně zaujmout, bude jejich vliv mnohem větší a efektivnější. Proto už delší dobu podporujeme začínající umělce, blogery i youtubery na našich facebookových stránkách.

Text ne, raději video

To, že lidé nechtějí číst a konzumují obsah raději ve formě videa, je fenoménem dnešní doby. Toho by měli marketéři využít tvorbou kvalitního a rychlého obsahu určeného k okamžité konzumaci. Sami při správě FB stránek vidíme, že dosahy příspěvků s videem jsou několikanásobně vyšší než u těch klasických. A do budoucna tomu nebude jinak.

Live stream na vzestupu

Speciálním typem videí je Live stream (živý přenos), který zažil velký boom už loni a v roce 2018 bude naprostou sázkou na jistotu. Podle serveru livestream.com bylo loni nejsledovanější zpravodajství, koncerty, videa z různých konferencí, ale také ze zákulisí filmů a seriálů. Je tedy patrné, že lidé doposud dávali přednost spíše zábavnímu obsahu, ale letos by měly tento způsob sdělování informací využít více i samotné firmy. Stejný server totiž přišel s tvrzením, že 80 % konzumentů obsahu se raději podívá na reklamní live stream, než aby si přečetli článek na firemním blogu nebo příspěvek na FB. Doporučujeme si však ohlídat kvalitu videí, jinak pozornost publika ztratíte velice rychle.

Insta Stories – žijeme okamžikem

Kdo nepřidává každý den fotku nebo krátké video do Instagram stories, jakoby ani snad nežil! Zachytit daný okamžik, vybrat filtr, spočítat zhlédnutí a za 24 hodin nechat zmizet. To je dnešní realita - pro někoho možná dost plytká, pro jiné je to lehčí, než přidávat hashtagy a zdlouhavě něco popisovat. A věřte, že pro propagaci celebrit či výrobků je to ta nejjednodušší cesta, dokonce zdarma a ve většině případů ještě působí autenticky!

I když Insta stories nejsou tak vychytané jako původní Snapchat, spolu s WhatsApp dosáhly za loňský rok 300 milionů uživatelů. To je mimochodem dvakrát více, než měl zmiňovaný Snapchat.

Jsme připraveni na rozšířenou realitu?

Aplikace na principu rozšířené reality (augmented reality, AR) Pokémon Go byla spuštěna už v roce 2016. Zažila velký boom a také velmi rychle upadla v zapomnění. Od té doby se objevily mobilní aplikace typu Masquerade, které jsou rychlé, interaktivní a zábavné. Na tento rok se predikuje vzestup rozšířené reality ještě více i pro marketingové účely. Na Facebooku je např. možné si ke stránce nastavit své vlastní rámečky použitelné na profilové fotky fanoušků. V Brandformance je nyní na našich projektech testujeme a umíme si představit i jejich využití jako další online formu propagace pro klienty.

Co dodat závěrem? V roce 2018 lidé budou na sociálních sítích trávit ještě více času. Bez originálního a autentického obsahu (nejlépe ve formě videa) to však budou mít správci stránek velmi těžké. A není se čemu divit, podle Forbesu totiž za rok 2017 využilo více než 50 milionů firem sociální média k propagování svých aktivit. Lidé jsou přehlceni podbízivými informacemi, a proto je zaujme už jen něco odlišného. Zkuste to tedy jinak a nebojte se investovat do kvalitního obsahu, vrátí se vám to. Sami jsme zvědaví, kam nás tento rok v online světě posune.

Autorka textu: Tereza Sajverová, editor in chief of Brandformance, Business Factory