ATO: Pořady na internetu se sledují hlavně přes PC

středa, 21. března 2018, 13:00 TV, Výzkum MediaGuru

Na internetu převažuje odložená sledovanost televizních pořadů, ukazuje měření ATO.

Z naměřené internetové sledovanosti videoobsahu za letošní únor připadá 78 % na počítače, 9 % na mobilní telefony, 7 % na televizory (z většiny pomocí platformy HbbTV) a pouze 5 % na tablety. Ukazují to data Asociace televizních organizací (ATO), které zpracovává společnost Nielsen Admosphere.

Od začátku roku 2018 se měření televizní sledovanosti rozšířilo o měření sledovanosti TV pořadů a videoreklamy na internetu. Nová digitální část „PEM D“ tak rozšířila projekt o měření konzumace obsahu šířeného pomocí internetu na digitální zařízení typu počítače, tablety, mobilní telefony, a také na chytré televizory prostřednictvím platformy HbbTV.

Podíl zařízení na internetové sledovanosti videoobsahu, únor 2018, zdroj: ATO-Nielsen Admosphere

Podíl zařízení na internetové sledovanosti videoobsahu, únor 2018, zdroj: ATO-Nielsen Admosphere

Rozpočteno na všechny obyvatele České republiky byla v únoru 2018 změřena sledovanost pořadů na internetu v objemu 67 minut na osobu. Ze 62 % šlo o sledovanost odloženou (archivy pořadů) a z 38 % o živou.

Živě se na internetu sleduje nejvíce sport a zpravodajství. Nejsledovanějším živým přenosem bylo hokejové olympijské semifinále Česko–Rusko, které přes internet sledovalo v průměru 164 tisíc diváků.

U odložené internetové sledovanosti vedou stejné žánry jako u odložené sledovanosti na televizorech: seriály, reality show a zábavné pořady. Nejsledovanějšími pořady z nabídky České televize byly seriály Vzteklina a Dabing Street, na Nově reality show Robinsonův ostrov II a seriál Ulice a na Primě seriály Ohnivý kuře a Modrý kód, na TV Barrandov Týden s prezidentem a Kauzy Jaromíra Soukupa.  

V rámci digitálního rozšíření projektu je měřena i sledovanost videoreklamy.

Nový projekt reaguje na probíhající změny ve způsobu sledování televizního vysílání, přičemž kontinuita výzkumu zůstává zachována. V mezinárodním srovnání se projekt ATO řadí ke špičkovým televizním výzkumům,“ uvedla k novému měření jednatelka ATO Vlasta Roškotová.

Měření internetové sledovanosti videoobsahu

Technologie měření je založena na instalaci měřicích kódů do různých digitálních platforem, tedy do videopřehrávačů webových portálů nebo mobilních či HbbTV aplikací zapojených televizních subjektů. Technologie také měří konzumaci tzv. statického obsahu, včetně HbbTV. Data digitálního rozšíření projektu lze analyzovat samostatně v různé míře detailu, či díky tzv. harmonizaci dat je možné analyzovat data digitální sledovanosti společně s peoplemetrovými daty, a to v jedné analýze uživatelského software s rozdělením na sledovanost živou a odloženou.

Peoplemetrový panel byl pro novou vlnu měření 2018-2022 od letoška navýšen z 1 850 na 1 900 domácností a roční vzorek Kontinuálního výzkumu z 9 na 12 tisíc dotázaných domácností.

-mav-