Facebook podpoří influencery při tvorbě videí

neděle, 25. března 2018, 08:50 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť má být platformou, kde mohou amatéři natáčením videí přijít k výdělku.

Foto: Facebook

Foto: Facebook

Největší sociální síť světa hledá další způsob, jak zatraktivnit tvorbu videoobsahu na své platformě. Tvůrci mají dostat možnost získávat předplatitele a firma chce zároveň těm výrazným z nich dopomáhat ke komerčnímu partnerství se značkami.

„V příštích měsících chceme vyzkoušet nové způsoby monetizace obsahu. Jedním z nich je provoz platformy sloužící ke snadnému propojení zadavatelů a tvůrců, kteří by spolupracovali na sponzorovaném obsahu," uvedla firma na svém blogu. Vybrání tvůrci, kteří se do experimentu zapojí, mají možnost sestavit své virtuální portfolio, podle kterého si je mohou marketéři v seznamu těchto tvůrců vyhledat a navázat spolupráci. V tomto kontextu může čerpat Facebook ze zkušeností s provozem své další sociální sítě, a to sice Instagramu, kde se přirozeně utvořila řada partnerství mezi vysoce sledovanými uživateli a firmami.

Facebook má nicméně napomoci tomu, aby tvůrčí uživatelé nebyli finančně závislí jen na korporacích, ale mohli snadněji inkasovat peníze přímo od svých fanoušků. Ti získají možnost  si tvorbu konkrétních autorů předplatit, tedy automaticky jim posílat pět dolarů na měsíc a získat přístup například k exkluzivním videím určeným jen pro předplatitele, připomíná server Recode. Facebook si z předplatného nebude brát provizi, nicméně společnosti Apple a Google ano, pokud platba proběhne v rámci aplikace na jejich zařízení. Poplatek dosahuje třiceti procent, dodává portál Social Media Today.  

Sám Facebook ale v neposlední řadě zdůrazňuje také symbolickou rovinu celého „sponzoringu",  kdy se platícím divákům bude vedle jména objevovat speciální „odznak" zdůrazňující jejich fanouškovství. V interakcích na sociálních sítí se tak snadno ukáže, kdo je "skutečný fanoušek" té které hvězdy – právě podobné debaty dospívajících lidí patří mezi poměrně rozšířený typ komentářů pod videem. Interakci má podnítit ještě další plánovaný způsob zviditelnění těch nejzarytějších fanoušků: Facebook hodlá vytvořit žebříček těch nejaktivnějších přispěvatelů u postů jednotlivých autorů. Pro ně by navíc mohlo jít o užitečný indikátor toho, kdo jsou z jejich pohledu klíčoví přispěvatelé, kteří vyžadují „zvýšenou pozornost”.

Samotná možnost za konkrétní typ obsahu na Facebooku platit je ovšem zajímavá i v kontextu celého obchodního modelu sociální sítě. Ta v současnosti čelí silné kritice kvůli tomu, že umožnila společnosti Cambridge Analytica sesbírat velké množství uživatelských dat desítek milionů lidí a jejich virtuálních přátel. Firma pak měla přesným zacílením sponzorovaných příspěvků na konkrétní uživatele ovlivnit výsledek voleb v řadě zemí světa. Jsou to tedy právě vygenerovaná data o chování jednotlivých uživatelů, která činí Facebook vysoce atraktivní propagační platformou. Teoretik vizuální kultury Dalibor Knapp nicméně tento týden na přednášce z cyklu Fresh Eye zmínil jako alternativu dosavadního freemium modelu fungování Facebooku právě nutnost za samotné používání služby platit. Poplatek by mohl být nastaven tak, aby v průměru vyvážil příjmy z reklamy, jež firmě všichni jednotliví uživatelé přinesou. Ti by se tak v kontextu této argumentace symbolicky vymanili z pozice pouhé suroviny, kterou je potřeba dál obchodně zpracovávat. V první řadě ovšem musí Facebook zajistit, aby hostoval dostatečně zajímavý obsah, za který někoho napadne dávat peníze. A ten by mohli generovat třeba právě i „finančně motivovaní" tvůrci videí.

-rv-