K datům Snapchatu možná získají přístup třetí strany

sobota, 31. března 2018, 08:50 Internet & Mobil MediaGuru

Snapchat zkouší dát přístup k uživatelským datům dalším aplikacím. Facebook naopak hledá cesty, jak zamezit jejich zneužití.

Foto: Snapchat

Foto: Snapchat

Skandál, který se kvůli využití uživatelských dat firmou Cambridge Analytica nalepil na Facebook, se nemusí vyhnout ani Snapchatu. Provozovatel komunikační aplikace testuje propojení uživatelských účtů s aplikacemi třetích stran. To by v praxi mohlo znamenat, že by přístup k citlivým datům získaly ostatní firmy s možností využít je pro potřeby personalizace vlastních služeb.  Upozornil na to portál Mashable, který zveřejnil fotografie betaverze Snapchatu, jež má takto fungovat v rámci sekce s názvem Připojené aplikace.

Pokud zní výše popsaná slovní spojení povědomě až podezřele, není divu. Právě kvůli tomuto nakládání a využívání, případně zneužívání dat, nyní čelí skandálu největší sociální síť Facebook, přičemž situace má jednoznačný odraz v ceně jejích akcií. To je scénář, který hypoteticky hrozí i Snapu, provozovateli Snapchatu – samozřejmě v případě, že popsanou funkci rozšíří v masovém měřítku. Samotný Snap dosud odmítl informace komentovat, dodává server Recode s tím, že vzhledem k problematické situaci Facebooku firma jistě pečlivě váží každé slovo.

Kolem funkce tak zůstává mnoho nezodpovězených otázek. Například, co by vývojáři přístupem k uživatelským datům mohli prakticky získat? Přístup k seznamu kontaktů, nebo snad soukromým zprávám? Bylo by možné vkládat na Snapchat příspěvky prostřednictvím jiných aplikací? Aplikace přitom zatím nevyužívá soukromé zprávy pro cílení reklamy a firma se zaštiťuje, že na ochranu soukromí uživatelů dbá. Jak připomíná Recode, její API neumožňuje marketérům spárovat příslušná data s konkrétní osobou a statistiky a měření se sdílejí pouze v agregované podobě, tvrdí mluvčí Snapchatu. Šéf a spoluzakladatel firmy Evan Spiegel se dokonce před necelými třemi lety nechal slyšet, že pečlivé sbírání osobních dat kvůli cílení reklamy je děsivé a firma se tímto směrem nevydá. Tato slova nicméně částečně vzala za své poté, kdy Snapchat umožnil zaměřit reklamu podle hrubých demografických či geolokačních údajů, čímž se svým obchodním modelem a práci s daty přiblížil Twitteru nebo zmiňovanému Facebooku.

Kam se vydá Facebook?

Na druhou stranu, je to právě sociální síť vedená Markem Zuckerbergem, která může Snapchatu sloužit jako inspirace. V tom smyslu, že by mohla ukázat cestu, jak z potenciálně kontroverzních situací ohledně osobních dat vyjít s relativně malými škodami, respektive jak jim zcela předcházet. 

Facebook totiž představil nová opatření, jež mají uživatelům zajistit lepší kontrolu nad informacemi, které o nich tato sociální síť schraňuje. Opatření zahrnují například zjednodušení nabídky pro nastavení v mobilních zařízeních či nové nástroje, které uživatelům usnadní vyhledávání dříve sdílených informací a jejich smazání.Nastavení se soustředí na informace, které byly dříve rozesety na asi 20 různých místech platformy. Facebook také uživatelům usnadní přístup ke všem údajům, jež o nich má k dispozici, a umožní jim procházet je podle kategorií.

„Poslední týden ukázal, jak mnoho práce ještě musíme udělat ve snaze pomoci lidem pochopit, jak Facebook funguje a jaké mají možnosti ohledně svých údajů," uvedl Erin Egan, který má ve společnosti Facebook na starosti politiku ochrany soukromí. Hovoří-li v množném čísle, klidně tím může mínit sociální sítě jako takové. Snapchat nevyjímaje. Ten se však vzhledem ke stadiu beta své nové funkce může ještě ledasčemu vyvarovat.

-rv-