K datům Snapchatu možná získají přístup třetí strany
Snapchat zkouší dát přístup k uživatelským datům dalším aplikacím. Facebook naopak hledá cesty, jak zamezit jejich zneužití.
Skandál, který se kvůli využití uživatelských dat firmou Cambridge Analytica nalepil na Facebook, se nemusí vyhnout ani Snapchatu. Provozovatel komunikační aplikace testuje propojení uživatelských účtů s aplikacemi třetích stran. To by v praxi mohlo znamenat, že by přístup k citlivým datům získaly ostatní firmy s možností využít je pro potřeby personalizace vlastních služeb. Upozornil na to portál Mashable, který zveřejnil fotografie betaverze Snapchatu, jež má takto fungovat v rámci sekce s názvem Připojené aplikace.
Pokud zní výše popsaná slovní spojení povědomě až podezřele, není divu. Právě kvůli tomuto nakládání a využívání, případně zneužívání dat, nyní čelí skandálu největší sociální síť Facebook, přičemž situace má jednoznačný odraz v ceně jejích akcií. To je scénář, který hypoteticky hrozí i Snapu, provozovateli Snapchatu – samozřejmě v případě, že popsanou funkci rozšíří v masovém měřítku. Samotný Snap dosud odmítl informace komentovat, dodává server Recode s tím, že vzhledem k problematické situaci Facebooku firma jistě pečlivě váží každé slovo.
Kolem funkce tak zůstává mnoho nezodpovězených otázek. Například, co by vývojáři přístupem k uživatelským datům mohli prakticky získat? Přístup k seznamu kontaktů, nebo snad soukromým zprávám? Bylo by možné vkládat na Snapchat příspěvky prostřednictvím jiných aplikací? Aplikace přitom zatím nevyužívá soukromé zprávy pro cílení reklamy a firma se zaštiťuje, že na ochranu soukromí uživatelů dbá. Jak připomíná Recode, její API neumožňuje marketérům spárovat příslušná data s konkrétní osobou a statistiky a měření se sdílejí pouze v agregované podobě, tvrdí mluvčí Snapchatu. Šéf a spoluzakladatel firmy Evan Spiegel se dokonce před necelými třemi lety nechal slyšet, že pečlivé sbírání osobních dat kvůli cílení reklamy je děsivé a firma se tímto směrem nevydá. Tato slova nicméně částečně vzala za své poté, kdy Snapchat umožnil zaměřit reklamu podle hrubých demografických či geolokačních údajů, čímž se svým obchodním modelem a práci s daty přiblížil Twitteru nebo zmiňovanému Facebooku.
Kam se vydá Facebook?
Na druhou stranu, je to právě sociální síť vedená Markem Zuckerbergem, která může Snapchatu sloužit jako inspirace. V tom smyslu, že by mohla ukázat cestu, jak z potenciálně kontroverzních situací ohledně osobních dat vyjít s relativně malými škodami, respektive jak jim zcela předcházet.
Facebook totiž představil nová opatření, jež mají uživatelům zajistit lepší kontrolu nad informacemi, které o nich tato sociální síť schraňuje. Opatření zahrnují například zjednodušení nabídky pro nastavení v mobilních zařízeních či nové nástroje, které uživatelům usnadní vyhledávání dříve sdílených informací a jejich smazání.Nastavení se soustředí na informace, které byly dříve rozesety na asi 20 různých místech platformy. Facebook také uživatelům usnadní přístup ke všem údajům, jež o nich má k dispozici, a umožní jim procházet je podle kategorií.
„Poslední týden ukázal, jak mnoho práce ještě musíme udělat ve snaze pomoci lidem pochopit, jak Facebook funguje a jaké mají možnosti ohledně svých údajů," uvedl Erin Egan, který má ve společnosti Facebook na starosti politiku ochrany soukromí. Hovoří-li v množném čísle, klidně tím může mínit sociální sítě jako takové. Snapchat nevyjímaje. Ten se však vzhledem ke stadiu beta své nové funkce může ještě ledasčemu vyvarovat.
-rv-