Billa rozšiřuje zastoupení svých privátních značek

úterý, 24. dubna 2018, 14:10 Aktuality, Retail, Marketing MediaGuru

Až na 30% podíl privátních značek se chce v horizontu pěti let dostat obchodní řetězec Billa.

Zdroj: Billa

Zdroj: Billa

Obchodní řetězec Billa se stále více zaměřuje na rozvoj portfolia svých privátních značek. V současnosti pod privátní značkou nabízí 1 567 výrobků z 15 tisíc položek, které má zařazeny ve svém sortimentu. V loňském roce prodala Billa 260 442 666 produktů vlastních značek v hodnotě přes 5 miliard korun, což představuje téměř 17,5 % jejího celkového obratu.

Podle Anny Linhartové, vedoucí oddělení nákupu společnosti Billa, zájem zákazníků o privátní značky stoupá poslední dva až tři roky, za tu dobu se jejich podíl zvýšil o 5 pb. I tak se však pohybuje pod celostátním průměrem – podle agentury GfK činí jejich podíl napříč trhem 21,2 %. „Náš výhled do pěti let je dostat se na 30% podíl, ale úspěch záleží především na reakci českého spotřebitele,“ vysvětlila Linhartová.

Ve svém vlastním portfoliu pracuje Billa se škálováním značek na úrovni prémiové (Billa Premium, Billa Naše bio), mainstreamové (Billa, hotová jídla Billa Easy, masné produkty Vocílka, ovoce a zelenina Česká farma, kosmetika Today) a cenově výhodné (Clever). Nabídku dotváří vlastní energetický nápoj Maximal G, značka Vivess, zastřešující produkty pro snadnější život od kancelářských potřeb, textilních výrobků po elektrospotřebiče, či víno Wegenstein. Nejvyšší podíl z privátních značek mají Vocílka a  Clever, největší meziroční růst zaznamenala loni značka Billa, a to až o 36,8 %.

Přehled privátních značek obchodního řetězce Billa

Přehled privátních značek obchodního řetězce Billa

V uplynulých letech také postupně došlo k redesignu většiny privátních značek. Změny doznala značka Clever a Billa Naše bio. V loňském roce byla uvedena v rámci celé skupiny Rewe jednotná kosmetická značka Today, jež v Bille nahradila dosavadní My. Před dvěma lety se značka Chef Menu, sdružující pod sebe hotová jídla a polotovary, proměnila v Billa Easy.

Redesign privátních značek obchodního řetězce Billa

Redesign privátních značek obchodního řetězce Billa

„Naším cílem je privátní značky dále rozvíjet a komunikovat o nich se zákazníky,“ popsala manažerka korporátní komunikace Dana Bratánková. V loňském roce Billa uvedla pod privátní značkou 111 nových artiklů a v tomto trendu hodlá pokračovat. „Snažíme se reagovat na aktuální trendy, nedávno jsme tak například uvedli pod značkou Billa Premium novou řadu ovčích a kozích jogurtů,“ dodala Bratánková. Preferencím o české výrobky vychází Billa vstříc vysokým zastoupením českých dodavatelů. Na 50 svých privátních výrobků používá označení Česká potravina, letos připravuje 25 produktů v souladu s Českou cechovní normou. Zvyšující se požadavky zákazníků na kvalitu garantuje nejen v rámci legislativních požadavků, ale i nad jejich rámec prostřednictvím vlastních auditů a rutinních ochutnávek.

„Stále se ale setkáváme u zákazníků s mírným despektem k privátním značkám,“ řekla Bratánková. Podle průzkumu společnosti Billa nedůvěřuje produktům vlastních značek řetězců 33 % z celkových 605 respondentů. Pětina se domnívá, že jsou nekvalitní, nebo kupují jen to, co vyzkoušeli. Naopak nejčastějším důvodem k nákupu je u necelé poloviny dotázaných (44 %) příznivá cena. Více než čtvrtina (28 %) uvedla, že produkty vlastních značek kupují kvůli vyváženému poměru ceny a kvality. Každý desátý tvrdil, že jsou výrobky kvalitní.

Přesvědčit ke koupi dokáže zákazníka doporučení přátel nebo rodiny (55 %), zkušenost s výrobkem na základě ochutnávky na prodejně (48 %), uvedení českého výrobce na obalu (44 %), uvedení výrobce na obalu obecně (32 %) nebo články o výrobku v tisku nebo na internetu (22 %). I z tohoto důvodu se chce Billa na marketingovou podporu svých privátních značek soustředit. V dubnu kupříkladu začne komunikačně podporovat značku Billa Naše bio, a to především na prodejnách, v tisku a na internetu. V budoucnu se pozornosti dostane i dalším značkám.

-stk-