Google nabídne nástroje proti adblocku i českým webům

sobota, 21. dubna 2018, 09:00 Internet & Mobil MediaGuru

Funkce, která má tvůrcům obsahu snižovat ztráty z blokování reklam, bude dostupná i pro české webové mutace.

Zdroj: Google

Zdroj: Google

Provozovatel internetového vyhledávače Google si chce naklonit tvůrce obsahu. Pomoci mu v tomto úsilí má mimo jiné boj proti rozšířením na blokování reklamy. Příslušné nástroje v rámci takzvaných Funding Choices mají být v následujících týdnech dostupné v dalších 31 jazykových mutacích včetně češtiny. Vydavatel zapojený do reklamní sítě Googlu si díky nim může navolit několik různých možností, jak dát čtenářům najevo, že bez digitální inzerce by jen těžko bylo možné stávající obsah produkovat.

Možnosti existují tři a nabývají podobu vyskakovacích oken. První varianta počítá s tím, že čtenář používající nějakou formu adblocku si zobrazování reklam na dané stránce opět aktivuje, v opačném případě si za možnost shlížet stránky bez inzerce zaplatí. V tomto případě jde ještě o jemnou připomínku, neboť danou hlášku lze jednoduše zavřít. Druhá možnost už ale počítá s tím, že uživatel má omezen počet článků, které si bude moci s použitým blokovačem přečíst. Třetí varianta rovnou zablokuje přístup k obsahu, dokud za něj lidé nezaplatí buď zhlížením reklam, nebo finančně.

Další novinkou je, že Google sám v dialogovém okně nabízí i předplatné daného online titulu, pokud takovou možnost tvůrci umožňují. V úvodu zmíněné rozšíření jazykových mutací Funding Choices se potom týká i měny, v jaké platby probíhají. Mezi podporovanými platidly je tedy mimo jiné i česká koruna.

Na druhou stranu, Google do jisté míry sám o příjmy z inzerce vydavatele připravil, když v lednu začal blokovat ty nejrušivější reklamní elementy na stránkách. Nynější iniciativa zaměření proti blokování reklamy ale jistou naději tvůrcům skýtá – Google tvrdí, že 16 až 37 procent návštěvníků po výše uvedeném „upozornění" souhlasí s opětovným zobrazováním reklamy. A jen během minulého měsíce se příslušná výzva na webových stránkách zobrazila více než 4,5 milionu jejich návštěvníků, připomíná server Marketingland s tím, že daná skutečnost sama o sobě vedla k více než 90 milionům zhlédnutých stránek.

„Programy na blokování veškeré reklamy ze všech stránek ztěžují obchodní život vydavatelům, kteří nespoléhají na rušivou reklamu,“ uvádí podle zmíněného serveru produktový manažer Googlu Varun Chirravuri. Trend odstřihávání se od digitální reklamy navíc mezi uživateli nepolevuje. Ukazuje to alespoň situace na marketingově nejlukrativnějším trhu, tedy tom americkém. Loni společnost eMarketer odhadovala, že koncem roku 2016 blokovala v USA čtvrtina uživatelů reklamu na svých počítačích a devět procent na chytrých telefonech. Podle stejné metriky, jen vydané o rok později, měl daný poměr vzrůst o šest, respektive pět procentních bodů.

Trend se nevyhýbá právě ani Česku. „Podle údajů z dlouhodobého a počtem a skladbou respondentů rozsáhlého a reprezentativního strukturálního exkluzivního kontinuálního výzkumu (SEKV), který pro SPIR realizuje dvakrát ročně Stem/Mark, se podíl uživatelů blokujících reklamu v posledních třech letech udržuje pod hranicí 20 %," uvádí Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). O úspěšnosti projektu Googlu tak může napovědět mimo jiné i další směřování trendu blokování internetové reklamy.

-rv-