Retail in Detail: Kvalita je žádanější i pro domácí zvířata

pondělí, 16. dubna 2018, 15:10 Retail MediaGuru

Český trh s pet food prochází tzv. premiumizací, stále větší důraz je kladen na kvalitu.

Zdroj: FB značky Brit

Nejen pro sebe chtějí dnes čeští spotřebitelé vyšší kvalitu, žádají ji i pro svá domácí zvířata. Dáno to je dobrou hospodářskou situací, silným ekonomickým optimismem a trendy, které k nám přicházejí ze zahraničí. I kategorii krmiv a kosmetiky pro domácí mazlíčky zasáhla tzv. premiumizace, tedy zájem o dražší a kvalitnější produkty. Ukázala to letošní konference Retail in Detail s podtitulem Friends of Pets, kterou 12. dubna uspořádala společnost Blue Events.  

„Česká republika je pejskařská velmoc. Psa vlastní 41 % českých domácností, kočku pak 22 %,“ uvedla Romana Duníková z výzkumné agentury Nielsen. Obrat trhu s krmivy pro tato dva nejčastější domácí zvířata tvořil jen za loňský rok 4,97 miliardy korun, což představuje 3% meziroční nárůst. K tomu je potřeba připočítat krmiva pro ostatní zvířata za více než 130 milionů korun, prostředky pro péči a hygienu za více než 20 milionů korun a zařízení a doplňky pro domácí mazlíčky v hodnotě přes 400 milionů korun.

Byť je psů v Česku téměř dvakrát tolik, za kočky se utrácí více. „Zatímco kočky si jejich majitelé hýčkají, u psího krmiva jsou stále ještě rezervy. Na Západ od nás na psy lidé vydávají mnohem více, což je potenciál i pro tuzemský trh,“ podotkla Duníková s tím, že průměrná roční útrata za kočku je 2290 korun, za psa jen 1140 korun. Důvod pro takový rozdíl přitom leží i na straně maloobchodních řetězců, které nenabízí krmivo pro psy v lepší kvalitě, i když jsou za ně zákazníci ochotni zaplatit. 

Co vše kupují Češi svým psům a kočkám, menší segmenty s vyšší cenou přitom rostou rychleji, zdroj: Nielsen.

Krmiva se také často prodávají na internetu. Někdy ho už online nakoupilo 25 % Čechů, na globální úrovni je to jen 13 %. Jak prozradila specialistka sortimentu Veronika Papučiarová z největší sítě prodejen s chovatelskými potřebami PetCenter, e-commerce pohnul cenou i v kamenném retailu. Ještě v roce 2011 se pohybovala cena velkého pytle krmiva kolem 1699 korun, nyní je to 999 korun. 

Zdraví domácích zvířat je čím dál důležitější

Potenciál tak mají na českém trhu například privátní značky pet food, které zatím tvoří 32 %, tedy více, než je tomu u potravin, kde mají pětinový podíl. Zároveň je to však nejméně z regionu, v Německu a Maďarsku činí 53% podíl, v Rakousku 44 %, na Slovensku 43 % a v Polsku 39 %. 

Privátní značky už zdaleka neoznačují pouze výrobky s nízkou cenou, stále více se prosazují i dražší značky. PetCenter se například se svou vlastní značkou Huhubamboo zaměřil na doplňky stravy, a jen za loňský rok zaznamenal 25% nárůst prodejů. Sází přitom na design obalů i samotných produktů, které jsou ve tvaru pizzy či hamburgeru. 

„Klíčovým trendem je premiumizace, tedy zlepšování kvality produktů, který jde ruku v ruce s humanizací, kdy se domácí mazlíček stává plnohodnotným členem rodiny,“ popsala Karolína Čápová ze společnosti Vafo, vyrábějící značku krmiv Brit. „Krmivo pro psy se například stále přibližuje lidskému jídlu, postupně navyšujeme jeho kvalitu, přidáváme funkční benefity, dodáváme nové suroviny a rozlišujeme produkty pro věkové a velikostní kategorie,“ dodala.  

Ilustrace premiumizace značky Brit, z pouhého označení, že se jedná o krmivo pro psy k prémiové variantě, zdroj: Vafo.

Stejně jako v lidské stravě se stále více prosazují bezlepkové produkty, v krmivech pro domácí zvířata dynamicky roste kategorie Grain Free. V USA dnes tvoří 40 %, u nás zatím jen 23 % a jen za loňský rok byla polovina nově uvedených produktů grain free. „Na síle nabírají také přírodní krmiva, tedy z přírodních surovin, minimálně zpracované, bez chemických aditiv a šetrné k přírodě,“ řekla Karolína Čápová. Více se tak používá čerstvé maso, nešlechtěné obiloviny či luštěniny, ingredience tvoří také tzv. superpotraviny. 

Sázka na přírodní složení funguje také v oblasti kosmetiky. Například 100% přírodní americká značka Tropiclean má úspěch u zákazníků PetCenter, jemuž oblast kosmetiky meziročně celkem vzrostla o 62 %, prodeje šamponů narostly o 24 %. „Lidé se o zevnějšek svých mazlíčků starají o poznání více. Nejenže s nimi často žijí v bytě, ale vědí, že kvalitní hygienická péče pomáhá předcházet mnoha nepříjemnostem a problémům,“ vysvětlila Veronika Papučiarová.

Zdraví je pro majitele domácích mazlíčků stále důležitější, což se projevuje nárůstem prodejů antiparazitik či prostředků pro dentální péči. „Dentální péče je novou rostoucí kategorií, v níž vidíme velký potenciál. O chrup je nutné se totiž starat na denní bázi,“ přiblížila Veronika Papučiarová. Proto loni na trh firma uvedla nizozemskou značku přírodních dentálních pamlsků Whimzees. Jen v únoru letošního roku prodala 49 tisíc produktů této kategorie.

Dalším směrem, kterým se péče o domácí mazlíčky, může ubírat, je využití moderních technologií. Česká firma Actijoy vyvíjí kupříkladu speciální tracker na obojek, mapující aktivitu psa přes den, a chytrou misku, jež monitoruje příjem potravy i pitný režim. „Díky mobilní aplikaci můžete mít přehled o tom, jak váš pes spí či se pohybuje, když nejste doma. Máte tak v kapse jeho kompletní zdravotní historii, která by vás mohla nejen motivovat, abyste byli se svými mazlíčky aktivnější, ale mohla by i předcházet mnohým zdravotním problémům,“ popsal zakladatel Actijoy Robert Hašek. Poprvé bude aplikaci i s chytrým příslušenstvím představena v červnu na americkém veletrhu SuperZoo.

Česká firma Actijoy vyvíjí chytrý tracker a misku k monitorování aktivity psů, zdroj: Actijoy

„Doufáme, že díky Actijoy bychom mohli snížit náklady na veterinární péči, která by do budoucna mohla být mnohem více preventivní,“ doplnil Robert Hašek

-stk-