Facebook vylepší Messenger, chystá i seznamku

úterý, 8. května 2018, 08:00 Internet & Mobil MediaGuru

Rozšířená realita, seznamování, politický marketing i strojový překlad textu – to všechno jsou oblasti, kde chce Facebook nabízet víc.

Poslední dobou se Facebooku a jeho šéfovi Marku Zuckerbergovi hodí téměř každá příležitost pro to, aby připomněl, jak se největší sociální síť chce přičinit o lepší fungování společnosti. V týdnu, kdy proběhla každoroční vývojářská konference F8, pro server Recode uvedl, že Facebook najímá tolik editorů a moderátorů na ověřování politické reklamy, že náklady na tento způsob boje s takzvanými fake news převýší očekávané příjmy firmy z daného typu inzerce. Navíc podle portálu Wired zdůraznil, že úkol „spravit“ Facebook tak, aby dokázal účinně zachycovat škodlivý obsah, je práce na tři roky. „Dobrá zpráva je, že jsme s naším úsilím začali už loni, a to poměrně brzy. Čili máme za sebou už zhruba rok,“ uvedl Zuckerberg s tím, že „úplně hotovo nebudeme mít nikdy, nicméně domnívám se, že tento proces značí celkem významnou změnu v obchodním a provozním modelu Facebooku.“

Zuckerberg se navíc snaží dostát i svým dřívějším slibům v souvislosti s úpravou newsfeedu, že Facebook má přispět smysluplnější interakci mezi lidmi. Jeho Facebook proto nechystá nic menšího, než vlastní variantu seznamky. Ta má ovšem být oddělená od uživatelských účtů jednotlivých lidí. „Jestli se zaměřujeme na pomoc lidem vytvářet smysluplné vztahy, pak tyhle jsou zřejmě vůbec nejsmysluplnější,“ komentoval šéf Facebooku. Služba má být spuštěna v brzké době.

Na samotné akci s označením F8 ovšem představil i množství vylepšení čistě marketingových nástrojů. Jde například o rozšíření analytických funkcí, jež mají nově sledovat cestu uživatelů napříč jednotlivými zařízeními a platformami. Dokáží tedy mapovat, kolik lidí začalo svou cestu kyberprostorem (respektive kde ji ukončili) třeba v Messengeru, případně na přístroji s operačním systémem Android či iOS. Zároveň Facebook spustil verzi svého programu Facebook Analytics i pro mobilní telefony.

Zřejmě i vzhledem k aktuální citlivosti problematiky s nakládání s daty uživatelů Facebooku ale sociální síť současně přišla s opatřením, jež má případné pocity rostoucího „šmírování“ utišit. Lidé dostanou během několika měsíců možnost smazat data, která z jejich facebookových profilů využily weby či aplikace třetích stran. Neznamená to však, že by o přístup k nim marketéři či vydavatelé přišli zcela – jen mají být data k dispozici v agregované podobě. To má zamezit jejich přiřazení ke konkrétnímu účtu. V neposlední řadě budou moci tvůrci a správci facebookových kampaní využít nové možnosti, jak své sdělení vůbec šířit. Facebook se rozhodl dál těžit z trendu takzvané rozšířené reality a zakomponovat ji do komerčního fungování Messengeru. Typickým příkladem využití je pak možnost virtuálně si zkoušet kosmetiku na obrazu svého obličeje snímaném v reálném čase.

Komerční přesah může mít i ale i další novinka, která přidává Messengeru nové funkce. Konkrétně pak nabídku automatického překladu textu zprávy v cizím jazyce, což ocení hlavně uživatelé facebookového virtuálního Tržistě, které supluje klasický bazar. „To usnadní obchodování mezi kupujícími a prodávajícími jazykovým bariérám navzdory,“ uvádí ředitel Messengeru David Marcus. Zpočátku má být nicméně funkce dostupná jen obyvatelům Spojených států a podporující jen překlady z angličtiny do španělštiny a opačně. Firma ovšem počítá s jejím dalším rozšířením.

Bez ohledu na řečené se ale o potenciálně nejdůležitější změně ve fungování Facebooku jen spekuluje. Jak uvádí agentura Bloomberg, na základě informací od lidí obeznámených se situací, Facebook provádí marketingové průzkumy ohledně ochoty jeho uživatelů za službu platit. Na oplátku by se nemuseli dívat na četné reklamy. Tuto možnost coby ponaučení z důsledků kolem využívání dat firmou Cambridge Analytica zmínil Mark Zuckerberg i během slyšení před představiteli americké administrativy. Pokud by Facebook ke své placené verzi někdy opravdu přistoupil, neměl by si toto oznámení ovšem nechávat na konferenci podobnou F8, neboť by s největší pravděpodobností veškeré další novinky zastínilo.

-rv-