Globalshop: Opojení technologiemi polevilo

pondělí, 7. května 2018, 07:35 Retail MediaGuru

Na veletrhu Globalshop bylo zřejmé, že adorace digitálními technologiemi ochladla, píší Daniel Jesenský a Martin Vorel z Daga.

Pohled na veletrh Globalshop, foto: Daniel Jesenský

Pohled na veletrh Globalshop, foto: Daniel Jesenský

Veletrh Globalshop, jenž se letos z Las Vegas přestěhoval zpět do Chicaga, vyzařoval o poznání méně nadšení z digitálních technologií, umělé intelligence a virtuální reality než v uplynulých dvou letech. Jejich prezentace byla mizivá, podobně tomu bylo i na souběžném veletrhu Marketing Point de Vente (MPV) v Paříži. Retailové komunikaci tento rok naopak vévodila klidná autenticita a esenciální snaha o ten nejlepší možný zákaznický zážitek na základě kvalitního in-store designu.

Při procházení jedné ze dvou největších přehlídek in-store komunikace na světě nemohl návštěvník přehlédnout snahu jejích organizátorů o multisenzorický zážitek hodný prezentovaným in-store řešením. Po výstavní hale byly šířeny příjemné vůně, které se během trasy měnily a neustále překvapovaly, uličky mezi expozicemi byly navíc „vystlány“ vysokými koberci s příjemným nášlapem.

Z expozic nás zaujaly především originální realizace pro segment HORECA, které na našem trhu tak zoufale chybí.

Příklad zajímavého poutače pro segment HORECA, foto: Daniel Jesenský

Příklad zajímavého poutače pro segment HORECA, foto: Daniel Jesenský

Pozornost získala take POP média s originálními detaily, například provaz dekorující top kartu stojanu, kovové tyčky tvořící hrany polic v kartonovém stojanu či tisk působící kvazi 3D efektem. Zajímavý byl rovněž hologram systém na praktickém jednoduchém stojanu k aplikaci například do POP displeje.

Tradičně bylo vidět, že americký trh dokáže uživit i vysoce specializované firmy. Vystavovali například specialisté na magnety, zámečky, uzavírací mechanismy či kolečka využitelná pro POP média.

Podobně jako na pařížském veletrhu pařížském MPV byl i v Chicagu kladen v rámci veletrhu důraz na interaktivní edukaci, a to například formou tréninku principů vizuálního merchandisingu. V Paříži to byl například koučing in-store komunikačních strategií, návrhů a realizací.

V mnohem větší míře než v Paříži vystavovali na americké půdě asijští dodavatelé. Úroveň jejich sortimentu byla však v porovnání s americkými či evropskými výrobci jako obvykle velmi nízká až ubohá. Zlepšila se pouze jejich proaktivita a schopnost komunikace v angličtině. Jejich početné zastoupení dokazuje intenzivní snahu asociace Shop! Global přilákat z Asie nové členy a propojit je se severoamerickým trhem.

Shop! OMA Awards

Součástí veletrhu byla také celoamerická národní soutěž Shop! OMA Awards, v jejímž rámci na jednom místě soutěžily ty nejlepší POP projekty na světě. Ty i letos prokázaly schopnost posunu svých tvůrců v kreativitě, originalitě i WOW efektu.

Zatímco v Paříži nejvíce zazářily realizace z kategorie kosmetiky a beauty, v Chicagu pocházely ty nejatraktivnější a zároveň nejdominantnější exponáty z kategorií FMCG, především alkoholických nápojů, potravin a elektro. Netradiční byla kupříkladu kombinace kartonového dočasného řešení stojanu s aplikovanou digi/sensory movement technologií.

Trendem soutěže byl také příklon k přírodním materiálům a jejich imitací či využívání 3D aplikací a zvětšenin.

Zákaznická zkušenost v chicagském pojetí

Při návštěvě chicagských obchodů nebylo možné nevšimnout si „všudypřítomné posedlosti pozitivní zákaznickou zkušeností“. Není výjimkou, že hned u vchodu prodejny vítá zákazníky její „vedoucí“, který se jich při odchodu ptá na hodnocení nákupu. Stane-li se chyba, například čeká-li zákazník ve fastfoodu déle na svou objednávku, je mu doslova vnucována kompenzace, třeba ve formě dezertu či kuponu na další nákup.

Z navštívených prodejen nás nejvíce zaujal supermarket Whole Foods Market v blízkosti Michigan Avenue, jenž propojuje prodejní prostor se stylovou kavárnou, kde je možné konzumovat také zde zakoupené a vynikající ready to eat produkty. V samotné prodejně se příjemně prolínají vůně ručně vyráběných mýdel s čerstvě mletou kávu. Vybírat je  možné z mnohých pick & mix ostrůvků.

Jeden z mnoha pick & mix ostrůvků v obchodě Whole Foods Market, foto: Daniel Jesenský

Jeden z mnoha pick & mix ostrůvků v obchodě Whole Foods Market, foto: Daniel Jesenský

Personál se nejen usmívá, ale i pomáhá skládat nákupy do tašek. Vše působí poctivě, jasně a přehledně, a to jak na úrovni jednotlivostí, tak jako celek. Prodejna WFM dokáže komunikovat a těšit zákazníkovy smysly, aniž by ho něčím nevhodně rozptylovala nebo zdržovala. Jednoznačně se jedná o příklad velmi zdařilého in-store konceptu, ve kterém ztrácíte pojem o čase a těšíte se na příští návštěvu.

Autoři textu: Daniel Jesenský & Martin Vorel, DAGO