AKTV: Online hráči zvyšují investice do TV reklamy

pondělí, 18. června 2018, 08:05 TV MediaGuru

Online společnosti spoléhají na televizní reklamu stále více, ukazují data, která shromáždila AKTV.

Prezident AKTV Jan Vlček, foto: AKTV

Údaje shromážděné skupinou The Global TV Group, neformálním uskupením asociací televizních společností a medizastupitelství v Evropě, USA, Kanadě, Austrálii a Střední Americe, ukazují, že od Brazílie po Německo si společnosti jako Amazon, Zalando, Netflix, Expedia a Airbnb budují svou image, pověst a zajišťují prodej i díky zásahu a vlivu televize.

V České republice od roku 2015 do roku 2017 online sektor zdvojnásobil své hrubé výdaje za televizní reklamu a dosáhl částky 47.4 milionů euro, uvedla asociace AKTV, která vychází z dat Nielsen Admosphere.

„Televizní reklama dokáže e-commerce obchodníkům přinést nejen velmi působivý okamžitý efekt, ale zcela nenahraditelná je v budování a podpoře značky a mezi ostatními mediatypy zcela vyniká také svým téměř stoprocentním zásahem. Televize tak pro velké online společnosti zůstává těžištěm jejich mediálního mixu a řada z nich své televizní investice kontinuálně navyšuje,“ je přesvědčen prezident AKTV Jan Vlček.

Má to dobře ilustrovat i příklad největšího českého televizního zadavatele z řad internetových obchodníků, společnosti Alza.cz. Podle monitoringu reklamních investic v posledních letech investovala do TV zhruba třikrát více než do online nebo tištěné reklamy a své výdaje za internetovou reklamu mezi lety 2015 a 2017 téměř zdvojnásobila. Podobný trend vykazuje i druhý největší zadavatel, společnost Invia.cz, která v posledních letech setrvale snižuje výdaje do online reklamy a naopak masivně navyšuje investice do TV – od roku 2015 do televizní reklamy investovala dokonce šestkrát více než do online nebo printu.

Přehled investiční aktivity e-commerce v TV

  • Austrálie: Někteří z největších světových technologických gigantů investovali v roce 2017 za televizní reklamu znatelně více peněz. Podle Nielsen Adex investoval Google za reklamu v televizi šestkrát více – celkem 11,3 milonů australských dolarů – stejně tak Apple zvýšil svoje výdaje za televizní reklamu o 17,4 % na 20,2 milionů australských dolarů. Amazon podpořil svůj start v Austrálii investicí do televizní reklamy investicí ve výši 3,2 milionů australských dolarů a Uber zvýšil své výdaje za TV první investicí ve výšu 3,4 milionů australských dolarů.
  • Belgie: V roce 2016 představovala televize 62 % mediálních investic internetových firem. Skupina The Rocket Internet, druhý největší zadavatel, který vlastní společnosti jako je HelloFresg a Home24, utratil v roce 2017 za reklamu v televizi celkově 6.072.463 euro.
  • Kanada: Internetové společnosti představují jeden z nejrychleji rostoucích sektorů v oblasti televizní reklamy, v uplynulých pěti letech své výdaje za TV reklamu zdvojnásobily – v roce 2017 se investice vyšplhaly na 105 milionů dolarů.
  • Německo: Během tří let (2015 až 2017) vzrostly výdaje společnosti Airbnb za televizní reklamu o 44 %. Společnosti Expedia a Amazon vykazují ještě mnohem vyšší čísla – každá z nich investovala o 65 % více.
  • Itálie: Internetové firmy investovaly v roce 2017 do TV celkových 95.653.000 euro, což v porovnání s rokem 2015 představuje růst o 10,7 %.
  • Nizozemsko: Internetoví obchodníci zvýšili v letech 2015 až 2017 své investice do TV reklamy, a stali se tak čtvrtou největší kategorií zadavatelů televizní reklamy. 200 internetových obchodníků investovalo v roce 2017 300 milionů euro (hrubého) do televizní reklamy. Největším televizním zadavatelem se stala německá rezervační služba Trivago s hrubou investicí ve výši 25 milionů euro.
  • Španělsko: Výdaje za televizní reklamu společnosti Amazon vzrostly ze 106.990 euro v roce 2015 na 11.006.360 euro v roce 2017, což je více než stonásobek investic z roku 2015. Investice společnosti Google do televizní reklamy stouply ze 40.250 euro v roce 2015 na 603.620 euro v roce 2017, což je patnáctkrát více.
  • Švédsko: Výdaje za televizní reklamu firmy FurnitureBox’s se během tří let zpětinásobily z 1.263.633 euro v roce 2015 na 6.908.984 euro v roce 2017. 
  • Švýcarsko: Hrubá investice do TV reklamy deseti největších internetových obchodníků se mezi lety 2015 a 2017 téměř zdvojnásobila na celkovou hrubou sumu 84.878.635 euro.
  • Velká Británie: Internetové firmy – včetně značek jako je Amazon, Trivago, Google nebo Purple Bricks – investovaly do televizní reklamy v roce 2017 celkem 682 milionů liber, oproti 590 milionům liber v roce 2015. Navzdory častým výdajovým škrtům v důsledku stávající ekonomické nejistoty, největší TV zadavatelé z řad internetových firem i nadále masivně investují do televizní reklamy. 
  • USA: V roce 2017 investovaly firmy zrozené v digitální době – např. Amazon, Expedia, Wayfair a eBay – přes 5,9 miliardy amerických dolarů za televizní reklamu, což znamená 10% nárůst v porovnání s rokem 2016. Mezi těmito investory je skupina 50 nových, tzv. “direct-disruptor” značek – např. Gwynnie Bee, Peloton nebo Leesa – které začaly do TV reklamy investovat až v nedávné době, ale nyní za TV reklamu ročně utratí dohromady přes 1,3 miliard amerických dolarů.

Zdroje: MDB gross investments, Nielsen 2018, Arce Media, TNS-Sifo Reklammätningar. Media Focus WizzAd, Nielsen, 2017

-mav-