Rychlost webu je pro úspěch na internetu stále důležitější

pátek, 8. června 2018, 13:00 Internet & Mobil MediaGuru

Ideální doba načtení webové stránky na mobilních telefonech je tři vteřiny, každá vteřina navíc zvyšuje pravděpodobnost opuštění.

Zdroj: Test My Site, Google

Češi stále více očekávají rychlé a přívětivé mobilní weby, které by se měly načíst do tří vteřiny. S každou sekundou navíc se totiž zvyšuje pravděpodobnost, že netrpělivý uživatel stránku opustí. Načítá-li se stránka pět vteřin, pravděpodobnost, že návštěvník odejde předčasně vzroste o 32 %, načítá-li se deset vteřin, činí nárůst dokonce 123 %. Ukazuje to studie Connected Consumer společnosti Google, která proběhla v 63 zemích světa, včetně Česka. 

Podle studie až 81 % české populace starší 16 let používá internet pro své soukromé účely. Více než polovina (53 %) používá mobilní telefon minimálně stejně často jako počítač. Téměř pětina (18 %) je na mobilním telefonu přitom dokonce častěji. „Je vidět, že mobilní telefon s internetovým tarifem se stal běžnou součástí našeho každodenního života,“ komentoval František Štrupl, retail industry head společnosti Google. 

Využívání internetu podle platformy v procentech, zdroj: Connected Consumer Study, Google (svět = 63 zemí)

Nejčastěji čeští uživatelé na mobilních telefonech vyhledávají (44 %), používají sociální sítě (39 %), sledují online videa (29 %), hledají si bližší informace o produktu (21 %) a nakupují (16 %). Pro srovnání, v roce 2013 nakupovalo na mobilním telefonu pouze 7 % uživatelů.

Podle Františka Štrupla ovlivňuje úspěch webové stránky, potažmo e-shopu, rychlost jeho načtení. Jeden ze dvou uživatelů očekává, že se načtou do dvou sekund, ideální je, aby se načetly do tří sekund. Nicméně realita je trochu jiná. Průměr v Evropské unii činí 9,1 vteřiny, v České republice je to 8,9 vteřin. Nejrychleji stránky nabíhají na Slovensku a Německo (8,1 vteřin), nejpomaleji v Portugalsku (10,2 vteřin).

Z pohledu sektorů se nejrychleji načítá inzerce a stránky zdravotnických zařízení, naopak nejpomaleji je na tom automobilový průmysl. „K testování rychlosti je možné využít i našeho nástroje Test My Site, simulující načtení stránky na 3G připojení,“ dodal Štrupl. 

Mapa průměrného načtení stránky, zdroj: Google

Průměrná doba načtení stránky podle segmentů, zdroj: Google

Na rychlý mobilní web spoléhá ve své strategii například česká společnost Maternia, jež působí na 15 evropských trzích, v České republice pod názvem VašeČočky.cz. „Desktopový a mobilní web si jsou rovny, ale nejsou totéž. Například na mobilních zařízeních máme o 25 % nižší průměrnou objednávku a o 14 % méně položek v košíku,“ popsal CEO společnosti Jiří Urban. V Česku se však nyní mobilní návštěvnost tvoří 35 %, což je ale stále nejméně v porovnání s ostatními trhy - v Rumunsku je to například až 69 %. 

Díky responzivnímu webu se zvýšil konverzní poměr na VašeČocky.cz o 40 procent a obrat z mobilní návštěvnosti o 60 procent. Zajímavé je, že na mobilech více nakupují ženy. „Také se nám na mobilních zařízeních promítl efekt offline reklamy. Po naší televizní reklamě jsme na mobilním webu zaznamenaly nárůst, zatímco na osobních počítačích  návštěvnost vzrostla jen málo,“ doplnil Urban. 

Přes 50 procent návštěv z mobilních zařízení má už nyní Alza.cz, jež na nich eviduje každou třetí objednávku. Ještě před rokem to byla každá pátá. „Firma se pomalu otáčí do mobile-first přístupu, protože pevně věříme, že budoucnost nakupování je primárně na mobilních zařízeních,“ podotkl Vladimír Dědek, ředitel webového a mobilního vývoje Alza.cz. Na mobilech nakupují zákazníci především drobnější produkty či realizují opakované nákupy. Rovněž se zde vybírá zboží o poznání emotivněji. 

-stk-