Zalando: Budoucnost je v rozměrech

čtvrtek, 28. června 2018, 11:00 Retail MediaGuru

Nový hráč na českém online trhu s módou, Zalando, chce nabídnout vyšší míru personalizace.

Zdroj: Zalando

Zdroj: Zalando

Německý online prodejce s módou a lifestyle produkty Zalando již 14. června spustil své české webové stránky. „Český e-commerce trh vnímáme jako velmi rozvinutý, zároveň zde však vidíme i potenciál k růstu. Podíl online prodejů v módním segmentu zde tvoří 8 %, v Německu je to 15 %, a tak doufáme, že je stále kam růst,“ vysvětlil motivaci expanze do České republiky Linus Glaser, ředitel Zalando pro střední Evropu, s tím, že dalším důvodem je i blízkost k německému logistickému centru: „Díky blízkosti můžeme garantovat kvalitní doručování z naší již existující sítě.“

Ve své strategii se chce Zalando zaměřit především na personalizaci, budoucnost vidí v rozměrech. „V prvních letech vývoje e-commerce šlo hlavně o dostupnost zboží. V současné době si každý může objednat online, co chce. Všichni víme, že tato obrovská nabídka má i svou nevýhodu – přes stromy nevidíte les. Přizpůsobení nabídky našim zákazníkům a možnost pomoci jim najít ten správný produkt je proto pro nás prioritou. Vytvořili jsme tým 600 zaměstnanců, kteří pro nás vyvíjí takové nástroje, které pomohou ještě vylepšit digitální zážitek v každém kroku nákupu – od lepší orientace v rozsáhlém množství položek až po poskytování podpory v rodném jazyce zákazníka,“ popsal Linus Glaser.

V personalizaci se Zalando soustředí na možnost vyhledávání nejen podle velikosti či barvy, ale i podle vzorů (například podle proužků, puntíků či květin…) či typu značek. Rovněž pracuje s dosavadní zákaznickou historií a nabízí lidem produkty na základě jejich stylu oblékání. V neposlední řadě chce svými funkcionalitami na webu pomoci při výběru zboží, které bude zákazníkům sedět. Pomocí systému například dokáže už nyní na základě datové analytiky a zpětné vazby od týmu modelů poradit, zda jsou vyhlédnuté boty pro daného zákazníka příliš malá, nebo velká. 

Na Zalando dnes aktivně nakupuje 23 milionů zákazníků napříč Evropou. Ti čeští si pak mohou vybrat z téměř 275 000 produktů od více než 1900 značek dámské, pánské a dětské módy. Zatím nemá v nabídce kosmetiku, kterou na svém mateřském trhu nabízí od března letošního roku. 

Zákazníci mohou nakupovat jak na webových stránkách, tak i v rámci aplikace v češtině. Objednané zboží doručuje bezplatně, stejně tak je možné ho i vrátit zdarma. Fungovat bude na českém trhu pouze online, žádné kamenné výdejny zatím neplánuje. V Německu přitom provozuje čtyři outlety, a to v Berlíně, Kolíně nad Rýnem, Frankfurtu a Lipsku. 

V marketingové podpoře se bude zatím zaměřovat na digitální komunikaci. Do budoucna je možné, že přijde i kampaň v jiných mediatypech, nicméně nic přesného podle informací MediaGuru.cz zatím není v plánu. 

Zalando založili v roce 2008 Robert Gentz a David Schneider v Berlíně, zpočátku se ve své nabídce specializovali pouze na „žabky“, později ji rozšířili na veškerou obuv. Postupně přibylo oblečení, lifestyle a kosmetické produkty. V loňském roce 2017 Zalando zvýšilo svůj obrat  v meziročním srovnání o více než 23,4 % na 4,5 miliard eur. Celkem zpracovalo více než 90,5 milionu objednávek. Více než polovina z nich byla učiněna přes mobilní zařízení. Letos očekává nárůst svého obratu o 20 až 25 %, v roce 2020 by chtělo obrat zdvojnásobit. Dnes působí v 17 zemích Evropy. 

Společnost zaměstnává více než 15 tisíc lidí, z toho šest tisíc pracuje na základně v Berlíně. Tento rok chce počet zaměstnanců zvýšit ještě o dva tisíce.

V oblasti módy je na českém trhu v online prostředí výrazným hráčem český ZOOT.cz, který kromě Česka prodává také na Slovensku a v Rumunsku. Jeho tržby za rok 2016 překročily 706 milionů korun, hrubý zisk byl kolem 2,9 milionu korun. Také zde působí polský Answear. Stále více módních značek si rovněž zřizuje také vlastní e-shopy, například H&M, Zara či C&A. V tuzemsku také funguje agregátor nabídek módních e-shopů Glami.cz.

-stk-