CME: Výnosy zbrzdil pomalejší reklamní trh
Návrat růstu reklamního televizního trhu se má odrazit ve vyšších číslech CME ve druhé polovině roku.

Christoph Mainusch, foto: TV Nova
Vedení Central European Media Enterprises (CME), majitele televizní skupiny Nova, předpokládá, že společnost ve druhém pololetí 2018 vykáže viditelnější růst svých výnosů a zisku. Vyplynulo to z úterního konferenčního hovoru s investory, ve kterém promluvili generální ředitelé CME Michael Del Nin a Christoph Mainusch.
Výnosy CME v zemích, ve kterých operuje, totiž ve druhém čtvrtletí reálně stagnovaly a za období prvního pololetí 2018 se zvýšily jen o tři procenta. Růst, který přinášejí výsledky ve druhém čtvrtletí 2018, souvisí s posílením evropských měn vůči dolaru. CME výsledek z druhého čtvrtletí přičítá především zpomalení na reklamním televizním trhu, zejména v Rumunsku, kde se ve druhém čtvrtletí výnosy z televizní reklamy meziročně snížily. Také na českém trhu reálné výnosy z TV reklamy ve druhém čtvrtletí meziročně stagnovaly, resp. mírně se snížily.
Reálný vývoj výnosů z TV reklamy (mil. USD)
TV reklama | 2. čtvrtletí 2018 (mil. USD) | meziroční změna (%) | 1. pololetí 2018 (mil. USD) | meziroční změna (%) |
Česká republika | 54,0 | -0,6 | 99,4 | 2,1 |
Rumunsko | 36,8 | -4,0 | 70,2 | 0,6 |
Slovensko | 23,3 | 1,2 | 43,1 | 4,0 |
Bulharsko | 16,8 | 7,6 | 30,0 | 11,4 |
Reálný vývoj = aplikace aktuálního kurzu USD na loňské výsledky, zdroj: CME
„Očekáváme, že příjmy z televizní reklamy se opět zrychlí v druhé polovině roku, a to zejména na Slovensku. Celkové náklady pak budou nižší, jelikož investice do lokálního obsahu budou více než kompenzovány jinými úsporami. Proto očekáváme významné zlepšení růstu jak v tržbách, tak v ziskovosti," řekl Michael Del Nin.
Reálné výnosy z předplatného a přenosových poplatků na českém trhu naopak rostly v meziročním srovnání o 22 procent na 3,9 mil. USD (cca 82 mil. Kč). Za období prvního pololetí představovaly 7,8 mil. USD (cca 164 mil. Kč). Kvartální výsledky přinesly i růst nákladů. Náklady se na českém trhu zvýšily zejména kvůli investicím do původní lokální tvorby, naopak výdaje na zahraniční akviziční programy byly nižší než v roce 2017.
-mav-