Co lidem vadilo v reklamě? Koktající člověk, Palacký či dar od boha

úterý, 10. července 2018, 10:00 Reklama MediaGuru

Koktající člověk, „karikatura“ Palackého, urážka náboženství, to vše za první pololetí řešila Rada pro reklamu.

Zdroj: Repro YT Komerční banka

Od začátku letošního roku řešila Rada pro reklamu (RPR) celkem 15 stížností na reklamy běžící na českém trhu. U pěti z nich již padlo rozhodnutí, přičemž jedinou závadnou reklamou byl shledán rozhlasový spot přepravní společnosti GLS. Ostatní stížnosti byly zamítnuty.

Přepravní společnost GLS svůj spot postavila na zadrhávajícím člověku a sloganu „Jsme rychlejší než on“. Stěžovatel, jenž byl sám balbutik, se cítil uražen a nelíbilo se mu, že si firma dělá z tohoto handicapu legraci. Firma podobné nařčení odmítla, nicméně RPR byla jiného názoru, reklamu posoudila jako neetickou a stížnosti vyhověla.

Další posuzovanou reklamou byl spot Komerční banky na pravidelné investování, v němž vystupoval František Palacký. „Při zhlédnutí [tohoto spotu] se ptám, proč tam někdo použil karikaturu Palackého. Copak se už může zacházet s těmito národními hodnotami zcela bez jakékoliv úcty a bez respektu? Tato reklama sama o sobě nemá žádný vypovídací efekt, je to slátanina bez hlavy a paty a nic po sobě nezanechává. Palacký telefonuje z mobilu pracovní agentuře, že potřebuje lidi. K tomu si pouští z rádia Smetanu,“ píše stěžovatel ve své stížnosti RPR. Komerční banka se hájila tím, že nejde o karikaturu, ale o ztvárnění rytiny Františka Palackého z tisícikorunové bankovky, což je navíc napojeno na slogan „Každá Vaše tisícovka může vydělávat“. RPR stížnost zamítla.

Stížnost přišla také na rozhlasovou reklamu jogurtů Oikos od značky Danone, v níž ženino přání po nadpozemském smetanovém jogurtu dolehne až k uším boha. Podle stěžovatele tak dochází k urážce náboženského cítění. Zdavatel však na svou obranu uvedl, že se jedná o boha středomořského původu z období antiky. „Domnívám se, že morální a etické hodnoty antické filosofie jsou učivem, které je součástí vzdělání již na základních školách (a to již na prvním stupni), Starořecké báje a pověsti Eduarda Petišky jsou stále povinnou četbou českých dětí, a průměrný spotřebitel je tak schopen rozpoznat zobrazení určitého dávného božstva z oblasti Středomoří od užívaných zpodobnění bohů, jež jsou spojena se stále praktikovanými náboženstvími monoteistického typu,“ píše ve své argumentaci zástupce společnosti Danone. RPR považuje reklamu za etickou, a to na rozdíl od loňské reklamy českého start-upu Twisto s Twistem Splatitelem.

Televizní spot jogurtů Oikos značky Danone zde uvádíme jen pro ilustraci pojetí kampaně. RPR řešila stížnost na rozhlasový spot.

RPR hodnotila rovněž internetovou reklamu společnosti NaturaMed Pharmaceuticals na produkt OmegaMarina Forte+. Podle stěžovatele se jednalo o klamavé sdělení. „Jak může někdo inzerovat výrobek zdarma, když podle obchodních podmínek ani ten první balíček zdarma není, ale platí se až po dodání,“ ptal se ve své stížnosti. RPR však jeho námitky zamítla s tím, že na internetových stránkách nebyla zdarma nabízena zásilka, ale měsíční balení na vyzkoušení. Vždy jasně a viditelně bylo vedle nápisu „zdarma“ uvedeno, že poštovné a balné ve výši 49 korun si klient hradí.

Náhled z webových stránek OmegaMarina Forte+

Poslední doposud posuzovanou reklamou byly billboardy společnosti Fortuna ve znění: „V březnu hrajeme o mega! Roztoč to na více jak 60 hracích automatech.“ Podle stěžovatelky šlo o „jasné nabádání ke zvýšeným investicím do automatového gamblingu“. Fortuna tento názor odmítla a upozornila, že reklama na hazardní hry není právními předpisy zakázána. RPR žádné porušení zákona ani etického Kodexu reklamy neshledala.

-stk-