Facebook se zkouší zasadit o uměřenější konzumaci obsahu
Instagram uživatele upozorní, pokud již zhlédli všechen nový obsah. Facebook jim pak nejspíš bude čas na síti rovnou stopovat.
Facebook se chystá zjednodušit život všem lidem, kteří obsedantně prohlížejí Instagram s obavou, zda viděli opravdu všechny příspěvky za poslední dobu. Nyní aplikace začne uživatele přímo informovat o tom, když jejich oko již vidělo všechny fotografie, které byly za uplynulých 48 hodin k vidění. „Doneslo se nám, že občas může být složité mít přehled o tom, co jste již zhlédli,“ vysvětluje firma na svém blogu. Server Marketingland.com řadí tuto funkci do souvislosti s prohlášením šéfa Facebooku Marka Zuckerberga, který počátkem roku formuloval záměr učinit z prohlížení „svých“ sociálních sítí kvalitně strávený čas – tedy prohlubující komunikaci mezi blízkými lidmi a nikoliv šířící třeba falešné zprávy. Podobná funkce přitom nemusí zůstat jen na Instagramu. Zhruba před dvěma týdny firma potvrdila portálu TechCrunch, že vyvíjí update, který by uživatelům mimo jiné měřil čas strávený na největší sociální síti světa. Zároveň by si lidé mohli nastavit upozornění pro případ, že překročili svůj stanovený limit strávený na Facebooku.
To hlavní sdělení by ale pak přinesla praxe. Konkrétně třeba srovnání, jak by se dopady popsaných mírně odlišných funkcí lišily. V případě „počítadla“ na Instagramu by mohla nastat i situace, kdy někdejší nepříliš horliví uživatelé budou vnímat uvedenou notifikaci jako výzvu a „návod“ na správné uživání sociální sítě – tedy ve smyslu „prohlížet, dokud nezazní upozornění“. Bez kontroverze nemusí být ani „počítadlo času“ na Facebooku. TechCrunch připomíná, že ačkoliv chce Zuckerberg uživatele popostrčit ke kvalitnějším interakcím, funkce samotná nebude nijak rozlišovat, čím ve skutečnosti lidé čas na Facebooku tráví – zda komunikací, nebo pasivním prohlížením nekonečného newsfeedu.
Na iniciativu Facebooku za „kvalitněji trávený čas“ ale zřejmě budou s ještě větším zájmem pohlížet také zadavatelé reklamy, připomíná Marketingland. Pokud by lidé na sociálních sítích opravdu trávili méně času, může se to promítnout i do efektivity reklamy v rámci daného mediatypu. Facebook ostatně není jedinou firmou, která se snaží napomoci tomu, aby lidé síťovým médiím nevěnovali více času, než kolik by pak litovali. Pomáhat uživatelům mít přehled o tom, kolik času v symbolickém objetí s obrazovkou stráví, se snaží také Apple v rámci vylepšení operačního systému iOS12. Pozadu nechce zůstat ani Google, který během květnové I/O konference ukázal novou verzi operačního systému Android. Ten by si mohli lidé nastavit tak, aby je před nestřídmou konzumací digitálního obsahu varoval. Technologické firmy jako by tak naskočily na obecný spotřebitelský trend, kdy stále více lidí odmítá samotný princip „zkonzumovat co nejvíc“, o to větší důraz ale kladou na kvalitu či „zážitky“. Nyní si budou moci svou konzumaci informací rovnou odměřovat na stopkách. Širší společenské vnímání rizika sociálních sítí by pak mělo přispět k tomu, že lidé mezi sebou rozhodně nebudou chtít soutěžit o to, kdo promrhá prohlížením Facebooku či Instagramu nejvíce času.
-rv-