Firmy se musí připravit na hlasové i vizuální vyhledávání

středa, 11. července 2018, 14:00 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Hlasové i vizuální vyhledávání nabírá na síle. Firmy by to neměly podcenit.

Zařízení Google Home na stole

Zdroj: Google

Hlasové asistentky se pomalu, ale jistě začínají zabydlovat v každodenních životech. Zařízeních typu Amazon Echo, Google Home nebo Apple Siri by se podle průzkumu společnosti Ovum mělo do roku 2021 prodat 7,5 miliard. V USA má být podle odhadu agentury ComScore do roku 2020 provedeno až 50 % vyhledávání hlasem. Stejně tak na intenzitě sílí i vizuální vyhledávání. Na obojí by se měly firmy začít připravovat.

Lidé, kteří už hlasové asistentky používají, tak nejčastěji činí při řízení auta (52,8 %). A ti, co je nepoužívají, si je podle studie The Smart Audio Report dokáží v autě nejlépe představit. Dále se ovládání hlasem hodí i při vykonání jiné činnosti, sledování televize, práci, vaření nebo cvičení.

Přehled činností, při kterých lidé používají hlasové asistentky

Nejčastější činnosti při používání hlasových asistentek, zdroj: LinkAssisant.com

Hlasové asistentky zatím ve většině případů slouží k zábavě. Až 66 % lidí je využívají k pobavení přátel či rodiny. Mezi nejčastější požadavky patří spuštění hudby, zodpovězení obecné otázky, vyhledání předpovědi počasí či nějakého vtipu.

Přehled nejčastějších žádostí při hlasovém vyhledávání, například zahrát hudbu, zodpovědět obecnou otázku, přečíst předpověď počasí nebo říct vtip.

Nejčastější žádostí na hlasové asistentky je spuštění hudby, zdroj: The Smart Audio Report.

Na sílící trend by se firmy měly pomalu začít připravovat. Podle konzultanta Jiřího Krejčíka, jenž vystoupil na letošní Affiliate konferenci, je zásadní, aby si na hlasové vyhledávání nastavily své webové stránky. „Klíčová slova v tomto případě nestačí. Nutné je obsah vhodně rozšířit,“ poradil s tím, že obsah by měl být delší, aby odpovídal na několik příbuzných dotazů najednou.

Podle společnosti Backlinko, jež analyzovala více než 10 tisíc výsledků vyhledávání na Google Home, je pro to, co hlasová asistentka svému majiteli nakonec sdělí, rozhodující rychlost načítání stránky. Průměrná rychlost načtení hlasem zvolené stránky je 4,6 s.

Rovněž jsou pro Google důležité krátké a stručné odpovědi, nejčastěji o délce 29 slov, a také obsah, který vykazuje vyšší míru sdílení na sociálních sítích. Google Home si vybírá odpovědi z vysoce důvěryhodných domén, upřednostňuje stránky s protokolem HTTPS, se strukturovanými daty a ty, které se vyskytují na horních pozicích i v klasickém vyhledávání na desktopu.

Kromě hlasu by však firmy neměly opomíjet ani nastupující vizuální vyhledávání. Pinterest, který před více než rokem uvedl na trh svou funkcionalitu Lens, v únoru hlásil více než 600 milionů případů, kdy si uživatelé hledali další obrázky podle vybraného detailu v příspěvku. I v tomto případě je podle Jiřího Krejčíka nutné mít mobilní a rychlý web se strukturovanými daty, s obrázkovou sitemapou a vyplněným alternativním textem ke všem obrázkům. Také pomůže, pokud jsou používány jen pěkné a kvalitní fotografie, na každé se nachází vždy jen jeden produkt a fotografie nemají atypické rozměry.

-stk-