Češi chtějí od čokolád stále víc kvality i nápadů
Čokoláda je stálice, ale i u ní nastávají změny. V Česku rostou segmenty s přidanou hodnotou, ať už se to vyššího obsahu kakaa, či sezónních výrobků týče.
Čokoládu, tu má rád (snad) každý. Je to stálice mezi cukrovinkami a její celkový objem konzumace je dlouhodobě stabilní. V poslední době se však i u ní něco mění – Češi si více než dřív pochutnávají na její hořké variantě. Také rádi experimentují a zkoušejí novinky, například v podobě čokolády s levandulí, fialkami, liškami, bazalkovým olejem nebo třeba s baobabem. A oceňují kvalitu i rozměr udržitelnosti. I proto na tuzemském trhu otevírají specializované obchody, které nabízejí výběrové čokolády i řízenou degustaci, vznikají zde řemeslné čokoládovny a velcí hráči sázejí na prémiovější výrobky.
Ti největší hráči, mezi něž patří společnosti Mars, Ferrero, Mondelēz nebo Nestlé, reagují na nové spotřebitelské trendy důrazem na inovace. Například společnost Nestlé uvedla na českém trhu před dvěma lety pod svou značkou Orion Mistrovskou edici hořkých čokolád se 68 % kakaa. V její podpoře kladla důraz především na kvalitu, prémiovost a český původ. Ke komunikaci využila kromě klasických mediatypů i dočasný Čokoládový ateliér, s nímž chce pracovat i nadále. A po dvou letech je s výsledky více než spokojena. „Předstihli jsme zatím jak interní, tak externí prodejní cíle, které jsme si nastavili před uvedením na trh. Zároveň má tato řada pozitivní dopad na celkové vnímání značky Orion,“ vysvětluje na dotaz MediaGuru.cz marketingový manažer Roman Tiefa.
10 největší zpracovatelů kakaa na světě
- Mars (USA)
- Ferrero (LUX/IT)
- Mondelez (USA)
- Meiji (JP)
- Nestlé (CH)
- Hershey (USA)
- Lindt & Sprüngli (CH)
- Ezaki Glico (JP)
- Arcor (Argentina)
- Pladis (UK)
Zdroj: ICCO
Vedle velkých hráčů, kteří na trhu dominují, se však začínají prosazovat i ti malí. Stejně jak je to známé u pivovarů i na poli oblíbené cukrovinky vznikají řemeslné výrobny, které se nejvíce soustředí na tzv. bean-to-bar čokolády, tedy na výrobu od bobu až po tabulku.
Jednou z takových čokoládoven je i Jordi’s, za níž stojí Jiří Stejskal a Lukáš Koudelka. Ti v současnosti z kakaových bobů, cukru a sušeného mléka vyrábí v Třebechovicích pod Orebem už 24 druhů, k nimž obvykle dodávají dvě až tři limitované edice. Nejprodávanější je mléčná 45% a tmavá 63%, obě s kousky kakaových bobů. „Momentálně je velmi oblíbená také naše limitovaná edice – mléčná s kandovanou fialkou,“ přibližuje Jiří Stejskal, po němž je značka v hovorové katalánštině také pojmenována.
Jordi’s, jež si zakládá především na kvalitě a chuti, zásobuje dnes zhruba 120 prodejen a exportuje i do zahraničí – do Velké Británie, Německa, Nizozemí, Rakouska a Belgie. Zakoupit vybrané čokolády jde ale také přes e-shop nebo si lze přes specialistku objednat degustaci.
K podpoře využívá značka pouze Facebook. „Kvalita většinou moc marketingu nepotřebuje,“ říká Jiří Stejskal s tím, že opravdová čokoláda vysoké kvality dokáže oslovit lidi napříč generacemi, nejvíce ji však nakupují ženy ve věku 25 až 45 let.
Na kvalitu dbá také brněnská Ajala, za níž stojí manželé Silvie a Filip Teplí. V současnosti má značka, jejíž název znamená v jazyce starých Mayů „probuzení“, v nabídce 19 druhů, které se mimo jiné vyznačují obaly s prvorepublikovým designem. Mezi nejoblíbenější výrobky patří čokoláda rustikální, s pekanovými ořechy, s kokosovým krémem či květy a pomeranči. K dostání jsou na více než 30 místech po celé republice, ale také v Německu, Francii, Švédsku či Velké Británii.
Ajala si zakládá na tom, že její čokoláda je vyrobena jen z výběrových kakaových bobů a třtinové šťávy, a zdůrazňuje, že právě díky tomu je i zdravou superpotravinou. „Našimi hlavními hodnotami jsou kvalita – pracujeme s tím nejlepší kakaem, které můžete na trhu koupit –, odpovědnost vůči farmářům – za boby platíme prémiové ceny, a tím se i snažíme motivovat farmáře k neustálému zlepšování –, i odpovědnost vůči našim zákazníkům, kterým chceme poskytnout ten nejlepší čokoládový zážitek a zároveň jim dát příležitost podílem se na čem větším a zásadnějším, protože výběrové kakao se musí pěstovat ve stínu vysokých stromů, a zabraňuje tak neustálému vykacování původního porostu v tropických oblastech,“ popisuje Filip Teplý.
Právě kvalita a odpovědnost se také nese v komunikaci značky, která se odehrává na sociálních sítích a v tištěných médiích zaměřených na vaření a jídlo. „Cílíme přitom na všechny, které zajímá kvalitní jídlo, chutě, a také ty, kteří se chtějí svými činy přispět ke zlepšování stavu této planety,“ dodává Filip Teplý s tím, že nezanedbatelnou část zákazníků láká i zdravý rozměr Ajaly.
Udržitelný rozměr, pečlivý výběr kakaových bobů i férový přístup k pěstitelům je ostatně další spotřebitelský trend, který sílí. „V celé Evropě se lidé stále více zajímají o původ potravin, odkud pocházejí, zda jsou z udržitelných zdrojů či zda při jejich získávání nehrály roli děti,“ vykresluje Roman Tiefa z Nestlé, které na to reaguje svou iniciativou Nestlé Cocoa Plan. Jeho cílem je kontrola mnoha oblastí pěstování kakaa, včetně boje proti dětské práci, na Pobřeží slonoviny. „V roce 2016 dodalo Nestlé na český a slovenský trh téměř 900 tun výrobků certifikovaných Nestlé Cocoa Plan pod značkami Orion Mistrovská edice 68% kakaa, Orion Ateliér, KitKat, Lion a After Eight,“ doplňuje Tiefa.
Čokoláda už tak není jen dobrota, na které si lidé čas od času pochutnají. Nyní to musí být nositel kvality, ale zároveň i výraz zodpovědnosti vůči pěstitelům a planetě. Dá se očekávat, že i nadále budou spotřebitele lákat překvapivé chutě a prim budou čím dál víc hrát zdravější či alternativní varianty – například s menším obsahem cukru či bez laktózy.
-stk-